کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۰۲۹۷
تاریخ خبر:

حفر چاه مهم‌تر است یا مقبره کوروش؟

روزنامه هفت صبح | عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در جریان سفر اخیر به استان فارس گفته:«مردم پاسارگاد به‌دلیل مقبره کوروش نمی‌توانند کشاورزی کنند،چاه بزنند،باید این مشکلات برطرف شود و قوانین حریم‌ها مقداری انقباض پیدا کند»؛ این اظهارات او با انتقاد فعالان میراث فرهنگی مواجه شدند چون معتقدند حفر چاه‌های کشاورزی می‌تواند باعث فرونشست زمین و تخریب مقبره کوروش و مجموعه تاریخی پاسارگاد شود.

شهرستان پاسارگاد واقع در استان فارس چیزی حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و عمده شهرت آن به علت وجود آثار باستانی است. این میراث تاریخی هم طبعا ظرفیت بالایی در جذب گردشگر و اشتغالزایی در این شهرستان دارد. با این حال کشاورزی هم در شهرستان رونق داشته و از این حیث یکی از مهم‌ترین مناطق استان فارس محسوب می‌شود. حدود ۶۵درصد مردم پاسارگاد مشغول کشاورزی هستند و این منطقه حدود ۲۲ هزار هکتار زمین حاصلخیز وجود دارد.

محصولاتی مثل گندم، جو، ذرت، چغندرقند، صیفی‌جات و… از تولیدات کشاورزی این شهرستان است. پاسارگاد با توجه به قرارگیری در بین دو کوه از رشته‌های زاگرس، از آب و هوای معتدل و مساعد برای کشاورزی برخوردار است. درختان تناور پسته کوهی و باغات انگور و بادام از دیگر ویژگی‌های این شهرستان است که در ۱۳۸ کیلومتری شیراز واقع شده است. نکته عجیب اما در اظهارات ضرغامی این است که تا حالا کمتر تنشی بین مقوله گردشگری و کشاورزی در این شهرستان به گوش رسیده.

چرا؟ چون هر سال عمده زمین‌های کشاورزی این شهرستان زیر کشت می‌رود. ۲ هزار هکتار باغ و ۲۰هزار هکتار زمین‌های زراعی. شاید به دلیل خشکسالی‌ سال‌های اخیر بخشی از زمین‌ها البته به علت کمبود آب زیر کشت محصولات کشاورزی نرفته باشد که تعجبی ندارد و در خیلی از نقاط کشور اوضاع به همین منوال است اما اینکه تناقضی بین وجود مقبره کوروش و منافع کشاورزان در این شهرستان باشد موضوع جدیدی است. مشخص نیست وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با بررسی دقیق آمار زمین‌های زراعی این اظهارات را مطرح کرده یا خیر.

کدخبر: ۴۲۰۲۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر