کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۳۶۸
تاریخ خبر:

حبس سنگین‌ برای سلطان پروفیل

حبس سنگین‌ برای سلطان پروفیل

روزنامه هفت صبح| این هفته حكم زندان يك فعال اقتصادي معروف ديگر هم به جرم فساد اقتصادی اجرا شد و به جمع اقتصادی‌های مشهور حبس در زندان با پرونده‌های فساد اقتصادی، محمد رستمي صفا هم با 15سال حبس اضافه مي‌شود. فهرست پر و پیمانی شامل سهامداران صندوق فرهنگیان و بانک سرمایه با یک ذائقه سینمایی خاص،‌ آقای عابر بانک مشهور، کنترات‌کننده معروف پروژه‌های تامین اجتماعی و مالک خط هوایی با مهمانداران سرخپوش، ‌سلطان بی‌رقیب پتروشیمی، مالک بزرگ‌ترین قطعه‌ساز خودرو در خاورمیانه و البته با چند غایب مشهور مثل آن مدیرعامل فراری بانک ملی که در تورنتو با پسرانش مقاطعه‌کاری ساختمان به راه انداخته است، یکی دوتا دکل دزد جزئی و احتمالا واردکننده خوش اشتهای چای و بخت برگشته‌هایی مثل آن سلطان سکه که معلوم نشد چرا حکمی به آن شدت گرفت و آن عامل اختلاس سه هزار میلیاردی که به سرعت محاکمه و اعدام شد. احتمالا باز هم نام‌های دیگری در این میان بوده‌اند که بعدها مشخص خواهند شد. ‌

محمد رستمي‌صفا و 15 سال حبس براي بدهكاري بانكي
آخرين نفري است كه به جمع تاجران معروف زنداني در ايران پيوست، محمد رستمي‌صفا با لقب سلطان پرو فیل كه به عنوان يكي از ابربدهكاران بانكي ايران شناخته مي‌شود. او مالك گروه صنعتي صفاست كه فعالیت خود را در دهه هشتاد در زمینه‌های مختلفی همچون صنایع فولاد، سازه‌های فلزی، صنعت پلیمر، سیم و کابل، نوشت‌افزار، صنایع غذایی و آموزش علمی-کاربردی گسترش داد. سرمایه‌گذاری‌های گروه صنعتی‌صفا تا جایی ادامه پیدا کرد که از آن به عنوان یکی از رقبای شرکت فولاد مبارکه اصفهان و بزرگ‌ترین شرکت خصوصی تولید لوله و پروفیل نام می‌بردند. اتهامات او در زمینه فساد اقتصادی نیز از میانه این دهه آغاز شده بود.

محمد رستمی‌صفا در طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۷ از طریق تاسیس شرکت‌ها و کارخانه‌های متعدد داخلی و خارجی، شروع به دریافت تسهیلات و اعتبارات ریالی و ارزی در داخل و خارج از کشور و از بانک‌های مختلف کرده است.فارس این گونه نوشته است:‌ گروه رستمی‌صفا با مدیریت محمد رستمی‌صفا با همراهی بستگان و نزدیکان خود و از طریق انجام تخلفات متعدد، توانسته بود در دهه ۸۰ تسهیلات و اعتبارات کلان ریالی و ارزی از سیستم بانکی کشور یعنی پنج بانک: پارسیان، تجارت، توسعه صادرات، ملی و بانک سپه دریافت کند.

محمد رستمی‌صفا، بدهکار دانه درشت بانکی بوده که از سال ۱۳۸۲ و با انجام تخلفات متعددی، تسهیلات دریافت کرده و نسبت به تادیه بدهی‌های خود به دلایل نامعلومی خودداری کرده و از طریق دریافت اعتبارات ارزی، مبالغ کلانی را از کشور خارج و اقدام به سرمایه‌گذاری در خارج از کشور کرده است.‌باتوجه به عدم استرداد تسهیلات دریافتی تا سال ۱۳۹۳، در اسفندماه همان سال علیه محمد رستمی‌صفا، شرکا و معاونین وی اعلام جرم صورت گرفت و در نهایت در اوایل سال ۱۳۹۴ بازداشت شد.

براساس رای دادگاه، متهم محمد رستمی‌صفا به تحمل ۱۵سال حبس و رد مال به بانک‌های پارسیان، توسعه صادرات، سپه، تجارت، ملی و بانک ملی شعبه هامبورگ و محرومیت از هرگونه خدمات دولتی محکوم شده است. ‌. حكم حبس او ديروز اجرا شد. ‌

کدخبر: ۵۵۱۳۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر