کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۰۹۳۴
تاریخ خبر:

حاشیه‌های یک دورهمی در سعدآباد

حاشیه‌های یک دورهمی در سعدآباد

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی| کلا چند روز است که اسم کاخ سعدآباد با حاشیه‌های مختلف گره خورده؛ از قطع کردن درختان و دفن آبنمای تاریخی گرفته تا جلسه‌ای که یکی از تولیدکننده‌های لباس‌های محجبه تصویری از آن منتشر کرد و واکنش‌های مختلفی به وجود آورد.
ماجرا از جایی شروع شد که بنفشه ابراهیمی، مالک برند تهمینه، تصویری از یک جلسه منتشر کرد که بیشتر حاضران آن را زنان تشکیل می‌دادند. او در توضیح عکس نوشت:

«امروز ما، تولیدکننده‌های حوزه حجاب تو کاخ سعدآباد برای رقم زدن یه اتفاق بزرگ دورهم جمع شدیم.
پ ن: خود شاه هم فکر نمی‌کرد یه همچین جلسه‌ای تو کاخش برگزار بشه.»

ممکن است فکر کنید این تصویر فقط در بین کسانی که مخالف ورود دولت به بازار و سیاستگذاری‌های حجاب هستند واکنش داشته اما اینطور نبوده است، هر گروه از کاربران به بخشی از این ماجرا واکنش نشان دادند و این تصویر از چند جهت مورد حمله و انتقاد قرار گرفت.
بسیاری از کاربران توئیتر به محل برگزاری جلسه گیر دادند. یکی از آنها نوشت:«خب نتیجه جلسه تو کاخ اینه که قیمت تولیداتشون چندبرابر قیمت تولیدکنندگان حوزه بی‌حجابیه.»

یکی دیگر از کاربران نوشت: «این جلسه برای ترویج پوشش محجبانه، راحت و ارزان نیست بلکه برای برنامه‌ریزی موفقیت در بازار است. حجاب هم از نظر آنهایی که در کاخ جلسه برگزار می‌کنند یک کالاست مانند هر کالای دیگری که باید بازارش را رونق داد.»

کاربر دیگری به قیمت محصولات این دست تولیدکننده‌ها اشاره کرد و نوشت:«هم‌اندیشی برای «حجاب لاکچری» را باید هم در کاخ فرح پهلوی برگزار کرد، وقتی مسئله حجاب را از حوزه باورها به حوزه بیزینس و کاسبی منتقل کردیم.»

اشاره به حجاب لاکچری در واقع انتقادی قدیمی است به قیمت لباس‌هایی که هم زیبا هستند و هم پوشیده و اغلب هم جنس اعلایی دارند و گویا برای طبقه‌ای خاص تولید می‌شوند. دقیقا اینکه مخاطب این نوع لباس‌ها چه طبقه‌ای هستند هم موضوعی بود که بعضی از کاربران از جمله امیر تنها به آن اشاره کردند:

«تولیدکننده حجاب؟! کاسب تحریم داشتیم، کاسب جنگ داشتیم، همه جور کاسبی داشتیم اینم رونمایی از کاسبین حجاب هرکدومو تا تهش بری به یه آقا یا آقازاده می‌رسی و رانت‌های عجیب‌وغریب برای واردات پارچه و مزون‌های آنچنانی.»

بعضی‌ها به قیمت‌های لباس‌ها مخصوصا چادرها در فروشگاه تهمینه اشاره کردند. یکی از کاربران نوشت: «بله کاخ جای خیلی خوبی برای جلسات شماست وقتی می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید که چطوری چادرهای دو میلیونی وارداتی‌تان را به تعداد بیشتری از مردم بفروشید.»

حمله به صورتی‌ها
گروه دیگری از حمله‌کننده‌ها به تصویری که مالک برند تهمینه منتشر کرده بود، کاربرانی بودند که دشمن شماره یک کسانی محسوب می‌شوند که به «با حجاب‌های صورتی» معروف هستند. برای اینکه با دعوای ریشه‌دار این دو گروه آشنا شوید باید بدانید هر کدام از آنها چه ویژگی‌هایی دارند.

گروه اول هر نوع دخالت دادن مد و زیبایی مشخص و جلب توجه‌کننده در پوشاک مربوط به حجاب را تبرج و خودنمایی می‌دانند و می‌گویند کسانی که این مدل حجاب را ترویج می‌کنند و می‌گویند آرایش و جلب توجه و زیبایی کاملا نمودار در کنار حجابی با حدود شرعی ایراد ندارد، کسانی هستند که به اصل حجاب لطمه می‌زنند و آن را از هدف نهایی‌اش دور می‌کنند و کاملا کنایه‌آمیز به این گروه می‌گویند

«حجابی‌های صورتی»، «محجبه‌های صورتی» و…. اصل انتقاد آنها هم متوجه کسانی است که در حوزه حجاب کار مدلینگ می‌کنند و به حجاب استایل معروف هستند. حجاب استایل‌ها که محدود به فضای مد و پوشاک ایران هم نمی‌شوند و در کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی فعالیت می‌کنند.

آنها زنان معمولا زیبا، خوش پوش، مد روز و البته باحجابی هستند که بین محجبه بودن و فعالیت به عنوان مدل و بلاگر منافاتی نمی‌بینند. خلاصه که به بهانه انتشار این عکس دوباره دعوا بین حجاب استایل‌های ایرانی و منتقدان دو آتشه‌شان بالا گرفت.
یکی از کاربران در مورد این عکس نوشت: «حوزه حجاب نگو، بگو حجاب استایل، حجاب حرمت داره، فرق می‌کنه با خودنمایی. این کاری که شما می‌کنید کمتر از کار شاه نیست شاه حجابو یک دفعه برداشت شما کم‌کم.»

خیلی از منتقدان به تصاویری که در سایت فروشگاه تهمینه برای تبلیغ مدل‌های چادر و مانتو و روسری گذاشته شده انتقاد کردند. یکی از آنها نوشت: «وقتی مدل‌هاتون صد مدل آرایش دارن و فرقی با مدل‌های خارجی ندارن، معلومه که باید جلسه‌تون رو توی کاخ سعدآباد برگزار کنید.»

توضیحاتی نه چندان قانع‌کننده
شدت فشارها و انتقادهای همه جانبه به حدی بود که خود بنفشه ابراهیمی را به واکنش وادار کرد. او در رشته توئیتی نوشت: «لازم می‌دونم چند تا نکته برای دوستان دغدغه‌مند بگم: یه جلسه خودمون فعالان حجاب خواستیم بگیریم برای بیان تجارب و دغدغه‌ها. برای مکان جلسمون یکی از دوستان با همسرشون که توی مجموعه سعدآباد بودن صحبت کردن ایشونم بعد هماهنگی‌ها اجازه دادن اونجا برگزار شه.
حتی پذیرایی این جلسه که شیرینی بود و تو عکس مشخصه ولی توجه نکردید رو خودمون تهیه کردیم.

این جلسه می‌تونست هر جای دیگه‌ای باشه، ولی با اتفاقات امروز و کوری چشم آدمای معلوم‌الحال، هزار بار دیگه‌ام بتونیم این جلسه‌هارو تو مجموعه سعدآباد و… که کاخ شاه طاغوت بوده می‌گیریم.

اگه دغدغه حجاب دارید بسم الله بیاید وسط گود با سختی‌هاش آشنا شید. اگه بی‌دغدغه بودیم داشتیم عین خیلیای دیگه لباس‌های ناجور می‌فروختیم و سود میلیاردی می‌کردیم. هر کی تولیدکننده حجابه رو تهمت می‌زنید کاسب حجابه؟ رانت و پروژه‌های تخریب رسانه‌ای و پول‌های سنگینم بماند کیا میگیرن.»

اما این توضیحات و حتی تهدید به شکایت از کسانی که تهمت زده بودند هم خیلی از کاربران را قانع نکرد. یکی از آنها کامنت گذاشت: «یعنی الان اگه ما هم بخوایم از فردا جلساتمون رو تو سعدآباد برگزار کنیم، می‌تونیم؟ فرآیند قانونی داره یا باید با همسر دوستان شما هماهنگ کنیم؟»

عبدالرضا داوری از چهره‌های شناخته شده زمان احمدی‌نژاد هم با منشن کردن ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری نوشت: «جناب آقای ضرغامی آیا می‌دانید سالن لاکچری و تاریخی خلیج فارس در موزه ظروف سلطنتی سعدآباد یا کاخ سابق اشرف پهلوی که اجاره آن برای هر برنامه بیش از 100میلیون تومان برآورد می‌شود را از طریق روابط فامیلی با مدیران سعدآباد، به‌صورت رایگان در اختیار مزون‌داران حجاب گذاشته‌اند؟»

گروهی هم گفتند که او خودش باید متوجه می‌شد که مقولات مذهبی نباید به فضاهای لوکس گره بخورند. عجیب اینکه سایر تولیدکننده‌هایی که در این جلسه حضور داشتند چندان وارد گود نشدند. البته در تصویری که ابراهیمی از جلسه منتشر کرده روی صورت زنانی که در جلسه حاضر هستند با قلب‌های صورتی پوشانده شده بود و همین موضوع هم هدف بعضی انتقادها قرار گرفته بود که چرا سایر افراد در این جلسه مایل به افشای هویتشان نبوده‌اند؟

کدخبر: ۵۵۰۹۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر