کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۱۹۵
تاریخ خبر:

حاشیه‌های مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان پردیس شریف

حاشیه‌های مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان پردیس شریف

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی| دانشجویان شعبه پردیس کیش دانشگاه شریف هیچ‌وقت فکر نمی‌کردند که به یکی از ترندهای آخر هفته توئیتر فارسی تبدیل شوند اما حاشیه‌های جشن فارغ‌التحصیلی بچه‌های این دانشگاه کاری کرد که این اتفاق بیفتد. اگر سری به شبکه‌های اجتماعی زده باشید می‌دانید که چند نفر از دانشجوهای دختر حجاب عرفی را رعایت نکردند و چندین دانشجوی پسر هم کراوات زده بودند که البته دومی چیز عجیبی نیست و سال‌هاست دانشجوهای پسر در جشن‌های فارغ‌التحصیلی با کراوات حاضر می‌شوند اما حرکت دختران دانش‌آموخته باعث شد که لباس آنها هم به‌ چشم بیاید.

بلافاصله ویدئوهای مربوط به این مراسم در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد.اولین واکنش رسمی را شمسی‌پور سخنگوی وزارت علوم نشان داد. او در توئیتر نوشت: «پیرو اتفاقات ناهنجاری که در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف افتاده است، وزیر علوم دستور پیگیری و بررسی و اعلام نتیجه ظرف 48ساعت صادر کرد. با متخلفین در هر سطحی برخورد قانونی جدی انجام خواهد شد.»

همانطور که انتظار می‌رفت دانشگاه شریف هم اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن تاکید شده بود رئیس دانشگاه با دیدن شرایط، سالن را ترک کرده است. در این اطلاعیه ماجرا اینطور توضیح داده شده بود: «مراسم دانش‌آموختگی ۸۱نفر از دانشجویان پردیس بین‌الملل دانشگاه صنعتی شریف در جزیره کیش، روز پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲، برگزار شد.

متأسفانه، در بخش پایانی مراسم، هنگام اهدای جوایز و گرفتن عکس دسته‌جمعی، مواردی از عدم رعایت شئونات و قوانین مشاهده شد که در شأن خانواده بزرگ دانشگاه صنعتی شریف نبود و منجر به امتناع رئیس و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه از مشارکت در اهدای بخشی از جوایز و ترک سالن همایش از سوی رئیس دانشگاه شد.

دانشگاه صنعتی شریف، ضمن محکوم‌کردن ناهنجاری اتفاق‌ افتاده در آن مراسم و عذرخواهی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران و همه دلسوزان جمهوری اسلامی ایران، اهتمام مسئولین دانشگاه به برخورد جدی با مسببین این رخداد و افرادی که در این زمینه قصور یا تقصیری داشته‌اند را در اسرع وقت اعلام می‌نماید.»

به فاصله کمی اتفاق دیگری افتاد که به سروصدای ماجرا اضافه کرد، رئیس پردیس کیش شریف استعفا داد. متن استعفای او هم پر از معذرت خواهی بود و در آخر هم تاکید شده بود که دیگر ادامه حضور او به عنوان رئیس دانشگاه به صلاح نیست. اگر فکر می‌کنید ماجرا به همین جا ختم شد اشتباه می‌کنید چون حسین حق‌وردی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد که نماینده‌ها زلفی گل وزیر علوم را به مجلس خواهند کشید تا هم درباره این اتفاق توضیح بدهد و هم تعهد کند که دیگر این اتفاق تکرار نخواهد شد.

البته او اضافه کرد که خود وزارت علوم قدم اول را برداشته و رئیس و برخی از مسئولان این دانشگاه استعفا کرده‌اند. همین حرف هم به گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه استعفای رئیس پردیس کیش خیلی هم خود خواسته نبوده دامن زد.همزمان گروه‌هایی از داخل دانشگاه شریف هم شروع به فشار آوردن به رئیس دانشکده کردند و عده‌ای با چسباندن پول به کنار در ورودی اتاق رئيس دانشگاه به پولی بودن پردیس بین‌المللی کیش طعنه زدند.

گفت‌وگو با دانشجوهای شریف می‌گوید که رئیس دانشگاه از اتفاقات سال گذشته در دانشگاه و پیشگام بودن شریف در جریان اعتراض‌ها تحت فشار بوده و بارها برای برکناری او تلاش شده است و حالا این اتفاق بهانه تازه‌ای به دست بعضی جریان‌های داخل دانشگاه داده تا بیشتر به رسول جلیلی فشار بیاورند و نقش او را در این اتفاق‌ها پررنگ کنند تا به هدفشان که برکناری اوست برسند. برای اینکه ببینیم دقیقا در کیش چه اتفاقی افتاد باید به سراغ روایت دانشجوها و دانش‌آموخته‌هایی که در مراسم حضور داشتند برویم، مریم که یکی از آنهاست می‌گوید:

«اینطور نبود که بچه‌ها از اول مقنعه داشته باشند، راستش واقعیت این است که برای خیلی‌ها ماجرا اینطور بود که کلاه فارغ‌التحصیلی باعث می‌شود که مشکلی وجود نداشته باشد. خانواده‌ها و کسانی که حاضر بودند هم اصلا احساس خاصی نداشتند چند عکس گرفته شد و تمام. خیلی از دانشجوها هم با حجاب کامل حضور داشتند و در آن لحظه‌ها اصلا موضوع بزرگ به نظر نمی‌رسید.»او می‌گوید که خودش و خیلی‌های دیگر از اینکه ماجرا ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده تعجب کرده‌اند.

یک بعد دیگر داستان به پولی بودن پردیس کیش دانشگاه شریف برمی‌گشت و خیلی‌ها در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع اشاره کرده بودند و گفته بودند که دانشجویان این دانشگاه از قشر مرفه هستند و محدودیت‌های جاری در مورد سایر مردم، برای آنها صدق نمی‌کند مخصوصا به این دلیل که ویدئوی مراسم فارغ‌التحصیلی آنها همزمان با عکسی که حجاب‌بان‌های متروی میدان انقلاب را نشان می‌داد، ترند شد و عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی دانشجویان این دانشگاه را با زنانی که باید با مترو تردد کنند مقایسه می‌کردند.در مقابل عده دیگری هم بودند که یادآوری می‌کردند شهریه پردیس دانشگاه شریف در کیش آنقدرها هم زیاد نیست که بتوان دانشجویان آن را از قشر بسیار مرفه دانست.

عمر پردیس بین‌الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف به سال 1383 بر می‌گردد که با همکاری دانشگاه کیش (وابسته به سازمان منطقه آزاد کیش) کارش را شروع کرد. ابتدا این همکاری و با امضای توافقنامه‌ای بین سازمان منطقه آزاد کیش و دانشگاه صنعتی شریف مدیریت دانشگاه کیش طی یک دوره انتقال 4ساله به دانشگاه صنعتی شریف واگذار شد و سپس در پایان این دوره و در سال 1388 دانشگاه کیش رسماً به دانشگاه صنعتی شریف به‌عنوان پردیس بین‌الملل واگذار شد.

این واحد دانشگاهی در زمان حاضر در سه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف دانشجو می‌گیرد و شهریه آن چندان بیشتر از دانشگاه آزاد مثلا واحد علوم تحقیقات نیست تا جایی که دانشجوهای کارشناسی در این دانشگاه به طور میانگین ۱۶-۱۷ میلیون تومان هر ترم می‌پردازند، این رقم برای دانشجوهای مقطع کارشناسی ارشد بین ۲۰ تا ۳۰میلیون تومان است اما در مقطع دکتری رقم ناگهان به شدت بالا می‌رود تا جایی که دانشجویان دکتری این دانشگاه حداقل ۷۵میلیون تومان و حداکثر ۹۸میلیون تومان هر ترم شهریه می‌پردازند.

کدخبر: ۵۴۸۱۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر