کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۶۰۱۲
تاریخ خبر:

جوجه‌ کباب در ساحل بیروت؛‌ ۷۵۰هزار تومان

جوجه‌ کباب در ساحل بیروت؛‌ ۷۵۰هزار تومان

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی- بیروت| پیدا کردن غذای ایرانی در بیروت خیلی کار سختی نیست. کافی است مشهورترین اپلیکیشن سفارش غذا یا مواد خوراکی که چیزی معادل اسنپ‌فود در ایران است و نامش توترز است را نصب کنید و در آنجا دنبال غذای ایرانی بگردید. البته قدرت انتخاب زیادی ندارید. با وجود اینکه قبلا رستوران‌های ایرانی زیادی در بیروت بوده ولی حالا فقط یک رستوران ایرانی در بیروت مشغول به‌کار است. فنجان فارسی یا پرشین‌کاپ.

این رستوران در شمال بیروت قرار دارد. در نزدیکی ساحل و دانشگاه آمریکایی. محبوب‌ترین غذای رستوران جوجه‌کباب است و برای یک پرس جوجه‌کباب با برنج در این رستوران باید ۱۴ و نیم دلار پرداخت کنید یعنی چیزی در حدود ۷۵۰ هزار تومان.

شايد بگویید که خب درآمد هم به همین اندازه بالاست ولی نه. متوسط حقوق لبنانی‌ها در حال حاضر طبق آمار سایت Numbeo که اطلاعاتش را از خود مردم می‌گیرد، ۳۲۳ دلار است ولی از آن‌طرف هم باید منصف باشیم و بگوییم که نیم کیلو سینه مرغ مرینیت شده هم در بیروت ۷ دلار قیمت دارد.

در این رستوران یک پرس کباب کوبیده با برنج هم ۱۵دلار قیمت دارد. اگر بخواهید یک ماست و خیار هم کنارش داشته باشید باید ۶ دلار دیگر هم بدهید. یک ظرف سالاد شیرازی هم همین‌قدر قیمت دارد. یک نوشابه پپسی قوطی هم ۳دلار و قیمت کل این غذا برای شما ۳۰دلار مي‌شود. گران‌ترین غذا در این رستوران هم چلوکباب سلطانی است که برای آن‌هم باید ۳۰دلار خرج کنید. البته که می‌توانید غذاهای ساده‌تری هم بخورید. مثلا میرزاقاسمی با ۹دلار.

اما قیمت غذا در این رستوران با دیگر رستوران‌ها در بیروت چقدر فرق دارد؟ در یک رستوران هندی در بیروت جوجه‌کباب ایرانی را با عنوان مرغ زعفرانی، ۱۳ونیم دلار می‌فروشند. یک رستوران ترکی هم هست که چلوکباب کوبیده را با قیمت تقریبا 20دلار و جوجه‌کباب را با قیمت ۱۷دلار می‌فروشد. بنابراین به‌طور کلی غذای ایرانی گران است و ربطی به آن رستوران خاص ندارد.

این روزها شما در بیروت می‌توانید در یک رستوران ارزان، با ۸ دلار یک وعده غذایی بخورید و برای سه وعده صبحانه و ناهار و شام،‌ در یک رستوران متوسط برای دو نفر هم باید حداقل ۵۰دلار خرج کنید و البته ممکن است قیمت غذایتان تا ۱۰۰ دلار هم برسد. اگر بخواهید مک‌دونالد بخورید (که البته توصیه نمی‌کنم مخصوصا به‌خاطر اینکه این روزها شعبات مک‌دونالد در بیروت صحنه تظاهرات‌های فراوانی در اعتراض به حمایت این شرکت از اسرائیل است و همین دیروز هم، در مقابل این شرکت و نیز شعبات استارباکس تظاهرات برقرار بود) باید هفت دلار خرج کنید. معروف‌ترین فلافل بیروت هم که فلافل صهیون نام دارد و نزدیک میدان شهداست برای هر ساندویچ حدودا دو و نیم دلار برای شما خرج برمی‌دارد.

قیمت سایر خوراکی‌های ایرانی چند؟
برخلاف عراق در بیروت، شما نمی‌توانید در سوپرمارکت‌ها به‌سادگی جنس ایرانی پیدا کنید. البته در حال حاضر فقط یک پرواز هفتگی بین بیروت و تهران برقرار است و ارسال جنس هم دشوار است. ولی به‌هر‌حال برخی کالاهای ایرانی و به‌خصوص خشکبار در میان خوراکی‌ها در بیروت پیدا می‌شود.

برای ۳ گرم زعفران ایرانی در بیروت با مارک شرکت معروف کویتی الرفاعی باید ۳۰دلار معادل حدود یک میلیون و پانصدهزار تومان خرج کنید. با این میزان پول می‌توانید در ایران حدود ۱۵گرم زعفران خرید. مغز پسته ایرانی هم با همین برند حدودا ۴۰دلار قیمت دارد که معادل ۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان است که تقریبا دوبرابر قیمت ایران است. قیمت ۱۰۰گرم خاویار ایرانی نیز در بیروت ۱۸۰دلار است و ظاهرا این قیمت چهار برابر قیمت فعلی در ایران است.

با همه این حرف‌ها اگر به فکر صادرات به لبنان یا بازکردن یک رستوران ایرانی در بیروت افتادید به دو نکته توجه کنید: اول اینکه قیمت ملک در بیروت کم نیست و برای یک مغازه کوچک در نقطه مطلوب شهر باید دست‌کم ماهانه هزار دلار کنار بگذارید و دوم اینکه لبنان برای ورود کالاهای خوراکی مقرراتی دارد که قبل از هر چیز باید در این زمینه هم از گمرک این کشور و هم از سفارت ایران در لبنان استعلام لازم را انجام دهید. به این دو نکته البته باید بحران اقتصادی در لبنان را هم اضافه کنید که این روزها باعث کاهش قدرت خرید مردم هم شده است.

کدخبر: ۵۴۶۰۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر