کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۱۵۳۳
تاریخ خبر:

جوجه‌کُشی فعلا ممنوع شد

روزنامه هفت صبح| به‌رغم نامه انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور از معدوم‌سازی ماهی سه‌میلیون جوجه دفاع می‌کند. روز یکشنبه گزارش مفصلی منتشر کردیم از ماجرای معدوم‌ کردن جوجه‌های یک‌روزه و جزئیات آن. حالا اظهارات ضد و نقیضی درمورد این ماجرا منتشر شده؛ از جمله انتشار یک نامه با امضای دبیر انجمن تولید‌کننده جوجه یک‌روزه، خطاب به تولیدکنندگان .

در متن آن آمده:‌ «ضمن تقدیر و تشکر از همراهی مزارع مرغ مادر کشور در اجرای مصوبه انجمن جوجه یک‌روزه مبنی بر عدم تولید جوجه یک‌روزه در مورخ ۹۹.۱.۳۰ و۹۹.۱.۳۱ که با حذف تخم‌مرغ در دستگاه ستر انجام شد، متاسفانه افرادی با دلایل سیاسی مغرضانه سعی در بهره‌برداری سیاسی از این موضوع دارند و در شبکه‌های خارجی معاند موضوع را به‌عنوان معدوم‌نمودن جوجه‌ها نمایش دادند. لذا از این طریق به مزارع مرغ مادری که با مصوبه انجمن همکاری ننموده‌اند و اقدام به تولید جوجه یک‌روزه نموده‌اند، اطلاع داده می‌شود به هیچ عنوان مجاز به معدوم‌نمودن جوجه‌های تولیدی نمی‌باشند و در صورت انجام این موضوع و به‌لحاظ حفظ حقوق حیوانات تمام عواقب آن به‌عهده شرکت‌های خاطی می‌باشد. ضمنا شرکت‌های مذکور به‌دلیل تخطی از مصوبه انجمن پاسخگوی اعمال خود خواهند بود.»

بنابراین طبق این نامه معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه ممنوع شده. در عین حال اخباری هم منتشر شد که در بعضی نقاط کشور به‌جای کشتن جوجه‌ها توزیع آن‌ها در مناطق محروم شروع شده. از جمله اینکه خبرگزاری فارس از قول معاون تولیدات دامی ‌مازندران نوشت:‌ «یکی از واحدهای مرغ مادر در بابل به‌جای جوجه‌‌کُشی اقدام به توزیع جوجه به‌صورت رایگان در سطح روستا کرده است.»

با این خبرها به‌نظر می‌رسید که مشکل حل شده و جو آرام می‌شود اما باز خبرگزاری فارس مصاحبه‌ای منتشر کرد از مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور که در آن توضیح می‌داد، راهکار دیگری به‌جز معدوم‌کردن جوجه‌های یک‌روزه نداریم و این روش نه فقط در کشور ما بلکه در جهان برای ایجاد توازن و تعادل در تولید به کار گرفته می‌شود.

اکبر گلشاهی توضیح داده:‌ «ماهانه سه‌میلیون قطعه جوجه تخم‌گذار در کشور معدوم می‌شود. این جوجه‌ها در دستگاه‌های بزرگ تبدیل به پودر خوراک دام و طیور می‌شود.» او در ادامه توضیح داده:‌ «در داستان معدوم‌سازی اخیر جوجه‌ها این کار با هماهنگی انجمن جوجه‌های یک‌روزه و وزارت جهاد کشاورزی انجام گرفته که با این کار خواسته‌اند به تولید کمک کنند. نتایج و تبعات مثبت این کار شش‌ماه بعد خود را نشان خواهد داد و تولید ما را بهتر خواهد کرد.»

گلشاهی همچنین تاکید کرده بود که امکان پرورش این جوجه‌ها در روستاها وجود ندارد چون نژاد این جوجه‌ها متفاوت است و از نظر نیازهای گرمایشی و رطوبت و غذایی که می‌خورند با جوجه‌های بومی ‌متفاوت هستند. بنابراین در شرایط خارج از مرغداری آن‌ها دوام نمی‌آورند و حداقل ۹۵درصد آنها از بین خواهند رفت. ضمن آنکه پرورش آن‌ها خارج از مرغداری نتیجه‌ای جز انتقال بیماری و ویروس نخواهد داشت. روز گذشته تشکل‌های دام و طیور هم بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن آمده:‌

«تولید و توزیع صنایع دام و طیور، شیوع ویروس کرونا، کاهش ۴۰درصدی مصرف گوشت دامی، ریزش بی‌سابقه قیمت جوجه یک‌روزه، کاهش مصرف شیرخام و مواد لبنی از یک‌سو و عدم اتخاذ تدابیر موثر از سوی دستگاه‌های نظارتی و حمایتی منجر به بروز خسارت‌های مالی اعتباری زنجیره‌ای برای تولیدکنندگان صنایع دام و طیور شده است.»

کدخبر: ۳۲۱۵۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر