کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۰۸۷
تاریخ خبر:

جنگ تمام‌عیار دموکرات‌ها علیه ترامپ

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | سرانجام کنوانسیون ملی حزب دموکرات که امسال بنا بود به دلیل شیوع و بحران کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت مجازی برگزار شود به پایان راه خود رسید و حالا زوج سیاسی بایدن-هریس به طور رسمی به مصاف تیم ترامپ-پنس خواهند رفت.

تا انتخابات گذشته، برگزاری مراسم‌های کنوانسیون ملی هر دو حزب‌ دموکرات و جمهوری‌خواه بستری برای فراهم آوردن یک جُنگ تمام عیار و همایشی بزرگ و پر زرق و برق به منظور جلب نظر و توجه افراد و اقشار مختلف اجتماع بود اما ویروس کرونا با تحمیل شرایط ناگزیر خود به این مراسم، رویه برگزاری آن را نیز حداقل برای دموکرات‌ها دستخوش تغییر کرد.

با نگاه گذرا به چهار شبی که از این مراسم در اردوگاه دموکرات‌ها گذشت درمی‌یابیم که مهمترین تغییر در روند برگزاری این مراسم، تبدیل آن از یک گردهمایی تفریحی و جشنواره‌ای به تریبونی برای قرائت بیانیه‌های شدیداللحن سیاسی و اظهارنظرها و خطابه‌های اعضای اتاق فرماندهی دموکرات‌ها در خاکریز یک جنگ تمام عیار کم سابقه علیه ترامپ و جمهوری‌خواهان بود.

بیل کلینتون و باراک اوباما که هر دو در سال‌های گذشته به مدت دو دوره رئیس‌جمهور آمریکا بودند و هم در دوره ریاستشان و هم بعد از آن از محبوب‌ترین سیاست‌مداران تاریخ معاصر آمریکا به شمار می‌روند، هر دو با سخنرانی در این مراسم با شدیدترین انتقادات به ترامپ و دولتش تاختند. کلینتون که هنوز محبوب‌ترین چهره مرد دموکرات‌ها در آمریکاست، روش و منش عجیب ترامپ در اداره کشور را به سخره گرفت و او را رئیس‌جمهوری توصیف کرد که بیشتر از آن‌که کار کند مشغول تماشای تلویزیون است و عمده وقتش را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذراند و نتیجه این سهل‌انگاری‌ها، هرج و مرجی است که اکنون در کشور به راه افتاده است.

باراک اوباما پا را فراتر گذاشت و ابتدا با یک نطق تاریخی و بی‌سابقه به جنگ ترامپ رفت و سپس بر همگان عیان کرد که خود به تنهایی فرمانده این نبرد است و در اصل حریف ترامپ در انتخابات خود اوست و در جنگ رو در روی اوباما و ترامپ، بایدن تنها یک وسیله است. اوباما، ترامپ را فرد بی‌مسئولیتی خواند که همه ارکان دموکراسی در کشور را بازیچه ماجراجویی‌های کودکانه و سرخوشانه خود قرارداده است.

به گفته او ترامپ به علت بازی کردن با جان هزاران آمریکایی و میراث شومی که در بحران کرونا برای کشور باقی گذاشته است صلاحیت حضور دوباره در کاخ سفید به عنوان نماینده ملت را ندارد. اوباما از تک تک افراد جامعه خواست تا با احساس مسئولیت، به هرنحوی که می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و با اتحاد کامل در مقابل ترامپ بایستند و او را از اتاق نمایندگی ملت بیرون بیاندازند.

نطق‌های سایر سخنرانان این شب‌ها نیز که مکمل نطق‌های اوباما و کلینتون بود دو هدف عمده را دنبال می‌کرد، هدف اول نزدیک کردن دل‌های طیف‌های مختلف حزب به یکدیگر و اتحاد آن‌ها برای حمایت از بایدن و هدف بعدی آن‌ها نیز جلب رضایت اقلیت‌های نژادی در حمایت از او بود. به نظر می‌آید این مراسم در افزایش حمایت ترقی‌خواهان و اعضای جنبش برنی سندرز و نیز حمایت لاتین‌تبارها از بایدن موثر واقع شده باشد.

جو بایدن نیز برای تکمیل کردن پازل جلب حمایت اقلیت‌ها از خود، پیامی در توئیتر خطاب به مسلمانان نوشت و فرا رسیدن محرم را که ماه عدالت، از خودگذشتگی و آزادگی است گرامی داشت و حامیان او در اقدامی هماهنگ در زیر پیام او مطالبی تحت عنوان «حسین(ع) کیست؟» را که به معرفی قیام امام حسین(ع) علیه ظلم و جور می‌پردازد به اشتراک گذاشتند.

به نظر می‌آید دموکرات‌ها هر آن‌چه برای مقابله با ترامپ در چنته داشتند رو کردند و حالا نوبت بازی ترامپ و جمهوری‌خواهان است و باید دید واکنش آن‌ها چه خواهد بود. علی ای حال ترامپ در اولین واکنش، خود را نماینده خدا در آمریکا نامیده است که به درخواست او وارد این رقابت‌ها شده است و به خواست او نیز دوباره پیروز میدان خواهد شد!

کدخبر: ۳۴۶۰۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر