کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۸۱۸۸
تاریخ خبر:

جنجال خواهران قاتل در مسکو

روزنامه هفت صبح | هنگامی‌که پدرشان را کشتند، آنجلینا(چپ) ۱۸ساله بود، ماریا(وسط) ۱۷ساله و کریستینا ۱۹ساله بود. بازپرسان روسیه می‌گویند، اتهام قتل سه‌خواهری که در واکنش به آزارهای پدرشان او را در خواب کشتند، همچنان پابرجا است، تصمیمی‌ که این پرونده جنجالی را در بلاتکلیفی قرار می‌دهد.

دادستان عمومی ‌روسیه در اوایل سال به این نتیجه رسید که خواهران خاچاطوریان برای مدتی طولانی مورد آزار جسمی‌ و جنسی قرار گرفته بودند و به همین‌خاطر کشتن پدرشان «دفاع از خود» محسوب می‌شود. انتظار می‌رفت که پرونده با این حکم مختومه اعلام شود. اما وکیل یکی از این دختران به بی‌بی‌سی گفته است که این تصمیم حالا توسط کمیته تحقیقات روسیه رد شده است.

ماریا، آنجلینا و کریستینا خاچاطوریان در ژوئیه ۲۰۱۸ به‌خاطر حمله به پدرشان، میخائیل، با چاقو، چکش و اسپری فلفل بازداشت شدند. درادامه این سه‌خواهر به بازپرسان گفتند که پدرشان برای مدتی طولانی آن‌ها را آزار می‌داده است و عملا در خانه خودشان گروگان گرفته شده بودند. غروب روز ۲۷ژوئیه سال ۲۰۱۸، میکائیل خاچاطوریان ۵۷ساله، کریستینا، آنجلینا و ماریا را یکی‌یکی به اتاق خود فرا‌خواند.

او آنها را برای تمیزنکردن آپارتمان تنبیه کرد و به صورت‌شان گاز فلفل پاشید. کمی ‌بعد، وقتی او به خواب رفت، دختران با چاقو و چکش و گاز فلفل به او حمله کردند و زخم‌های کاری به سر و گردن و سینه او وارد آوردند. جسد او را با بیش از ۳۰جراحت چاقو پیدا کردند. دختران جوان سپس پلیس را خبر کردند و در محل ارتکاب جرم دستگیر شدند.

تحقیقات خیلی زود پرده از تاریخچه خشونت‌های دامنه‌دار در این خانواده برداشت. خاچاطوریان مرتب دختران را در سه‌سال گذشته کتک می‌زد و آنها را شکنجه و زندانی می‌کرد و مورد آزار جنسی قرار می‌داد. شواهد موجود در مورد پدر آنها در کیفر‌خواست دختران آمده است. کریستینا و آنجلینا، دو خواهر بزرگتر، در صورت اثبات اتهامات به حبس طولانی‌مدت محکوم خواهند شد. اگر آن‌ها به اتهام قتل محاکمه شوند، حداکثر ۲۰سال حبس در انتظار دوخواهر بزرگتر خواهد بود.

مادرشان که به‌خاطر حفظ امنیت خود مجبور شده بود از خانه فرار کند، قبلا به بی‌بی‌سی گفته بود که خود و دیگران بارها به‌خاطر این خشونت‌ها به پلیس هشدار داده بودند، اما کسی توجه نکرده بود. الکسی لیپسر، وکیل دادگستری، می‌گوید: «کمیته تحقیقات جداگانه پرونده را بررسی کرده است و به همان نتیجه قبلی رسیده است.»

به گفته او، به نظر می‌رسد که دستور مقامات بالایی عوض نشده است. اما او در عین حال معتقد است که نبود مدارک جدید به این معنی است که تصمیم دادستان عمومی‌ نیز تغییر نخواهد کرد. آقای لیپسر می‌گوید: «حالا یا کمیته باید با تصمیم دادستان موافقت کند و دلیل دفاع از خود را بپذیرد، یا پرونده مثل توپ پینگ‌پنگ دست‌به‌دست خواهد شد.»

این پرونده به اعتراضات جمعی و تهیه استشهادی در حمایت از این سه‌خواهر منجر شد و به تقاضا برای وضع قانونی جدید علیه خشونت خانوادگی دامن زد. در ماه ژانویه، دادستان عمومی‌ اعلام کرد که خواهران خاچاطوریان مورد «ضرب و شتم، تحقیر مدام، تهدید و آزار، و خشونت جسمی ‌و جنسی» قرار گرفته بودند و به همین خاطر دست به «واکنش دفاعی» زده‌اند.

استنتاج دفتر دادستانی این بود که این وقایع باعث شده بود «تا آن‌ها بخواهند به هر نحوی که شده از خود دفاع کنند»، استدلالی که حالا توسط کمیته تحقیقات رد شده است. این پرونده تا زمانی که این دو نهاد با یکدیگر به توافق نرسند در دادگاه مطرح نخواهد شد. این سه‌خواهر در حال حاضر جداگانه در مسکو زندگی می‌کنند و حق ندارند با یکدیگر تماس بگیرند.(بی‌بی‌سی)

کدخبر: ۳۲۸۱۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر