کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۹۰۸۳
تاریخ خبر:

جنتلمن بلژیکی که بدجوری کلاهبردار از آب درآمد

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | ماجراهایی که در سال‌های آخر حضور کی‌روش در ایران ایجاد شده بود، باعث شده بود تا انتقادات زیادی به فدراسیون فوتبال ایران انجام شود. منتقدان بر سر جزئیات قرارداد کی‌روش با ایران به شدت به فدراسیون حمله می‌کردند اما مهدی تاج بعد از امضای قرارداد با ویلموتس مدعی شد که قرارداد او دیگر نقطه ضعف‌های قرارداد کی‌روش را ندارد‌ اما بعد از کمتر یک سال حالا پرونده ویلموتس و ایران به جاهای خطرناکی رسیده است و هر روز ابعاد جدیدی از قرارداد تحقیرآمیز فدراسیون با او افشا می‌شود. به همین بهانه ماجرای حضور ویلموتس در ایران و ادعاهای فدراسیون در‌باره قرارداد او را مرور می‌کنیم.

*** گمانه‌زنی‌های اولیه: ارزان‌تر از کی‌روش
درباره مبلغ قرارداد او فدراسیون سکوت کرده بود اما رسانه‌های خارجی به خصوص رسانه‌های بلژیکی که ارتباط نزدیکی با وکیل حقوقی سرمربی تیم بلژیکی داشتند، خبرهایی را دراین باره منتشر کرده بودند. ۱٫۲ و ۱٫۳ میلیون دلار دستمزد مارک ویلموتس در تیم ملی فوتبال ایران از سوی این رسانه‌ها تعیین شده بود. البته در دیگر رسانه‌ها صحبت از یک و حتی ۱٫۵ میلیون دلار هم بود. در نهایت به نظر می‌رسید دستمزد مارک برای یک سال حضور در تیم ملی فوتبال ایران ۱٫۲ میلیون دلار بود. ۷۰۰ هزار دلار کمتر از آخرین دستمزد سالانه کارلوس کی‌روش در ایران.

*** مشورت با ترابیان و قراردادی با ۲۸ بند
رئیس فدراسیون فوتبال مدعی بود که قصد ندارد اشتباهاتی که در قرارداد کارلوس کی‌روش داشته با مارک ویلموتس تکرار کند. حتی دراین باره از عباس ترابیان هم مشورت گرفت. کسی که مامور عقد قرارداد با کارلوس کی‌روش بود. تاج اما یکی دو روز قبل از امضای رسمی قرارداد با ویلموتس از آوردن اختیارات فدراسیون در قرارداد این مربی در ۲۸ بند خبر داد تا دیگر اتفاقات دوران کی‌روش تکرار نشود. همه شواهد نشان می‌داد که فدراسیون نسبت به کی‌روش، از همه لحاظ قرارداد بهتری با ویلموتس بسته است.

*** ادعای فدراسیون: ویلموتس پروازی نیست!
قرارداد ویلموتس با کلی تاخیر و اما و اگر امضا شد و رسانه‌های بلژیکی مدعی بودند که تاخیر در امضای این قرارداد به دلیل اختلاف طرفین بر سر روزهای اقامت او در ایران است. ویلموتس گمان می‌کرده در مدت قراردادش فقط در زمان‌های لازم یعنی مدتی قبل از بازی‌های مهم بین‌المللی تیم ملی ایران در ایران خواهد ماند و باقی زمان‌ها که تیم ملی در آنها بازی ندارد را در خارج از ایران سپری خواهد کرد‌ اما مقامات فوتبال ایران از این پیشنهاد ویلموتس راضی نیستند و به او گوشزد کرده‌اند که حتما باید به صورت دائم در ایران اقامت داشته باشد. بعدها تاج هم مدعی شد که برخلاف کی‌روش، ویلموتس مربی پروازی نیست.

*** رونمایی از چند بند که هیچ کدام اجرا نشد
خرداد ماه سال گذشته مهدی تاج از چند بند کنترلی در قرارداد ویلموتس رونمایی کرد. بندهایی مثل اینها: « مبلغ قرارداد این مربی برای دو طرف قابل انتشار نیست. در اواخر سرمربیگری کی‌روش در تیم ملی، ۱۰ یا ۱۱ دستیار خارجی در تیم ملی بود که در قرارداد با این مربی بلژیکی، تعداد دستیاران به ۲ یا ۳ دستیار کاهش یافته است. نگاه ویژه به آکادمی یکی دیگر از مفاد قرارداد او است که باید نظارت دقیقی داشته باشد و سوپروایزر این مجموعه‌ها باشد.

همچنین در قرارداد آمده است که از مصاحبه علیه تیم‌های دیگر که در گذشته از آن رنجیده شده‌ایم پرهیز کند. سفرهایش هم باید با هماهنگی با رئیس فدراسیون فوتبال باشد.» بر اساس آنچه تاج اعلام کرده بود بندهای قرارداد با ویلموتس ۲ یا ۳ برابر بندهای قرارداد با کی‌روش بود و به نظر می‌رسید فدراسیون فوتبال از مشکلات قبلی با سرمربی پرتغالی درس گرفته است اما بعدها مشخص شد که تقریبا به جز مصاحبه نکردن علیه تیم‌های دیگر که کلا دغدغه ویلموتس هم نبود، هیچ یک از بندهای دیگر اجرا نشده است.

*** بادیگارد مرموز و جنجالی
چند روز بعد از حضور ویلموتس در ایران، رسانه‌ها به حضور مرموز بادیگارد قوی هیکل او پرداختند. فردی به نام سرجی بورلی که گفته می‌شد افسر امنیتی خصوصی اوست! شایعه شد که فدراسیون هزینه‌های حضور او را هم در تهران متقبل شده اما خیلی زود بیانیه‌ای صادر و در آن ادعا شد که بین فدراسیون و بادیگارد ویلموتس هیچ قراردادی امضا نشده است.

*** شکوری هم تایید کرد؛ قراردادی کامل‌تر از کی‌روش
چند ماه بعد شائبه‌هایی درباره قرارداد ویلموتس به وجود آمد اما ابراهیم شکوری دبیرکل فدراسیون در مصاحبه‌ای گفت: کارلوس کی‌روش هشت سال در فوتبال ایران بود اما باید بگویم شخصیت مارک ویلموتس با ایشان تفاوت‌های زیادی دارد. مارک ویلموتس در چارچوب مسئولیت‌هایی که به دوشش است حرکت می‌کند و از چارچوب خود خارج نمی‌شود. تغییری که او در سبک فوتبال ایران ایجاد کرده مثال‌زدنی است و باعث شور و نشاط در بین اهالی فوتبال شده.

امروز کسی نیست که از رفتار سرمربی تیم ملی گله‌مند باشد یا به سبک بازی تیم ملی انتقاد داشته باشد و این دستاورد خوب فدراسیون فوتبال است. با توجه به مشکلاتی که در گذشته وجود داشت قرارداد کارلوس کی‌روش مورد بازبینی قرار گرفت و ۲۷ مورد آن ترمیم شد. این اتفاق در قراردادی که با مارک ویلموتس بسته‌ایم رخ داد. به هر صورت ایشان شخصیت بسیار بزرگی دارند و به اعتقاد من باعث شده مردم به تیم ملی نگاه امیدوارانه‌تری داشته باشند.»

*** چرا مبلغ قرارداد ویلموتس اعلام نشد؟
اواخر آبان ماه بود که شایعه شد مبلغ قرارداد ویلموتس دوبرابر چیزی است که گمانه‌زنی شده و این یعنی خیلی بیشتر از مبلغ قرارداد کی‌روش. البته تاج و همکارانش این اخبار را تکذیب کردند و تا همین امروز هم آن را تایید نکرده‌اند اما شواهد نشان می‌دهد که مبلغ قرارداد ویلموتس چیزی در همین حدود و شاید هم بیشتر از اینهاست. حالا اما ادعای شش میلیون دلاری ویلموتس در شکایت از ایران به فیفا همه چیز را روشن کرده است.

*** باورنکردنی؛ ویلموتس سرمان کلاه گذاشت!
مهدی تاج دیروز پس از ماه‌ها سکوت درباره قرارداد ویلموتس گفت: «ایشان ادبیات خوبی را استفاده نکرده و بهترین جمله این است که به نوعی کلاه سرمان گذاشته است. این بند پرداخت غرامت سه ماه از حقوق در صورت فسخ از اول در قرارداد بوده و اصلا امکان دستکاری در قرارداد وجود ندارد. اساسا قراردادهایی که زیر صفحه فیفا بسته می‌شود، باید پولش پرداخت شود. این بند که در صورت فسخ از سوی هر طرف فقط سه ماه از مبلغ قرارداد پرداخت می‌شود، از اول وجود داشته و مشکل خاصی نیست.» حالا باید از تاج پرسید که چرا باید نتیجه آن همه وعده و وعید و ۲۸ بند ترمیمی در قرارداد ویلموتس و عبرت گرفتن از قرارداد کی‌روش این باشد که شما بعد از یک سال اعتراف کنی که ویلموتس سرتان کلاه گذاشته است؟

کدخبر: ۳۲۹۰۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • tors64b

    اروپاییها چپاول تو خونشونه