کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۸۳۹
تاریخ خبر:

جنایت ساسی مانکن علیه فضای مجازی

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | دوشنبه‌شب بخش‌هایی از موزیک‌ویدئوی جدید ساسان حیدری‌یافته یا همان ساسی مانکن، خواننده ایرانی ساکن آن‌طرف آب، در فضای مجازی منتشر شد. درست همزمان با زمزمه هایی که درباره محدود شدن یا نشدن فضای مجازی در جریان است . او در این ویدئو از صحنه‌ها و قصه فیلم سینمایی ابد و یک روز وام گرفته بود و حتی از دیالوگ معروف نوید محمدزاده در این فیلم؛ یعنی «نرو سمیه» هم استفاده کرده بود.

اما همه اینها دلیل اصلی ناگهان وایرال شدن این ویدئوکلیپ و کشیده شدن بحث آن در شبکه‌های مجازی تا پایان وقت دیروز نبود. دلیل اصلی ، حضور یکی از بازیگران بدنام فیلم‌های هرزه نگارانه‌ در این ویدئو بود؛ موضوعی که باعث شد خیلی‌ها نگران بچه‌هایی بشوند که قرار است با دیدن این ویدئوکلیپ و شنیدن حرف‌وحدیث‌های مربوط به آن، سراغ سرچ کردن نام این زن بروند و اتفاقی که نباید بیفتد، رخ بدهد. به‌این‌ترتیب احتمالا تا همین حالا که شما دارید این خطوط را می‌خوانید، انواع بحث و جدل‌ها درباره ماجرا داغ است.

و حتی عده‌ای آنقدر عصبانی هستند که می‌خواهند کمپینی برای برخورد حقوقی با ساسی مانکن و درخواست مسدود شدن حساب‌های او در شبکه‌های اجتماعی شکل بگیرد. عده‌ای هم می‌گویند این خانواده‌ها و والدین هستند که مسئول اصلی نظارت بر حضور بچه‌ها در فضای مجازی هستند و نباید اجازه دهند که فرزندانشان سراغ این دست محتواهای کثیف بروند. بحث حتی تا پای انتقاد از سیاست‌های مربوط به ساماندهی فضای مجازی هم کشید که این بحث هم دو قطب کاملا مقابل هم داشت.

عده‌ای که می‌گفتند باید مسدودسازی‌ها و نظارت‌ها بیشتر شود و عده‌ای که می‌گفتند اتفاقا همین کارها باعث شده که همه فیلترشکن داشته باشند و زمینه آشنایی بچه‌ها با فیلترشکن را مهیا کرده است. چهره‌های شناخته‌شده هم به این ویدئو و خطری که به واسطه آن کودکان را تهدید می‌کند، واکنش نشان دادند. محمد سرشار، مدیر شبکه پویای صداوسیما در یک پست اینستاگرامی نوشت: من به عنوان پدر سه فرزند به‌شدت نگرانم.

نه فقط من که پدرها، مادرها و کارشناسان بسیاری نگران هستند. مهم نیست ما چه باوری داریم. مهم نیست ما ملحد یا مومن، مسلمان یا مسیحی، انقلابی یا برانداز، چپ یا راست، یا هر دوگانه دیگری باشیم. حتی مهم نیست ما ساکن ایران یا خارج باشیم. مهم این است که ایران آینده را فرزندان ما خواهند ساخت و ما باید امروز برای حفاظت از آینده، دست در دست هم با آزار جنسی کودکان و تشویق آنها به تماشای پورنوگرافی مقابله کنیم.

* یک: از خانواده، دوستان و دوستداران آقای ساسان حیدری می‌خواهم او را نصیحت کنند تا از این مسیر نادرست برگردد.

* دو: از ایرانی‌های ساکن خارج کشور درخواست می‌کنم مستقیما یا از طریق انجمن‌های حمایت از حقوق کودکان، با این رویه ساسی مانکن مقابله کنند و بر اساس بند الف ماده ۳۴ کنوانسیون حقوق کودک یا دیگر قوانین کشورهای خودشان، از او شکایت کنند.

* سه: از والدین و مربیان تقاضا می‌کنم به همدیگر خطرات این اقدام و تبعات تماشای هرزه‌نگاری توسط کودکان را گوشزد کنند.

* چهار: از فعالان فضای مجازی می‌خواهم با صفحاتی که محتواهای اینچنینی را منتشر می‌کنند، مقابله و ضمن گزارش این صفحات، نارضایتی خودشان را اعلام کنند.

* پنج: از دادستانی، وزارت ارتباطات و پلیس فتا درخواست می‌کنم بر اساس بند ۶ ماده ۱۰ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، با کسانی که با این محتوای مبتذل، دسترسی کودکان را ایجاد می‌کنند یا آن را به آنها ارائه می‌دهند، برخورد کنند.ما برای آینده ایران و فرزندانمان باید جلوی این خطای بزرگ بایستیم.»

اگر در جریان فعالیت‌های یکی، دو سال اخیر ساسی مانکن نباشید، احتمالا این سوال برایتان پیش خواهد آمد که چرا ناگهان در مورد این ویدئوکلیپ همه نگران بچه‌ها شده‌اند و اساسا چرا بچه‌ها باید مخاطب این ویدئو باشند؟ برای جواب دادن به این سوال باید به دو سال پیش برویم؛ وقتی که انتشار ویدئویی که در آن دختربچه‌های مدرسه‌ای با آهنگ ساسی مانکن پایکوبی می‌کردند جنجالی شد.

تکرار این اتفاق باعث شد که ماجرا بیخ پیدا کند و حتی وزیر آموزش‌وپرورش از طرف نماینده‌های مجلس تهدید شود. ساسی مانکن هم فرصت طلبانه از این داستان برای پررنگ‌تر کردن محبوبیت خودش بین دانش‌آموزان نوجوان استفاده کرد و در موزیک‌ویدئوی بعدی‌اش به نوعی بچه‌ها را مخاطب قرار داد. موزیک‌ویدئویی که محتوای آن و دعوت بچه‌ها به کارهایی که مناسب سن آنها نبود، همان‌موقع حاشیه‌های زیادی پیدا کرد.

کدخبر: ۳۷۶۸۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Papak

    تنها دلیل داغ کردن بعضی ها این است که لح ظاتی بر سر آن خانم روسری سر کرده اند وگر نه دفاع از حقوق کودکان بهانه ای بیش نیست