کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۴۷۶۵
تاریخ خبر:

جزئیات جالب و‌ هزینه‌های ‌سفر حج تمتع در سال‌۱۴۰۱

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور | سازمان حج اعلام کرده بود که امسال، ۳۹ هزار و ۶۳۵ حاجی از ایران در حج تمتع ۱۴۰۱ به عربستان مشرف می‌شوند؛ با این حال معاون سازمان حج و زیارت، اکبر رضایی، این وعده را داده بود که مانند هر سال، درخواست اضافه شدن به سهمیه اولیه را خواهند داد و به این تعداد اضافه خواهد شد. همین‌طور هم شد. با چانه زنی‌ها این رقم افزایش پیدا کرد و به ۸۵ هزار نفر رسید. اما همچنان فیلترهای دیگری وجود دارد که زائرین باید از آن‌ها عبور کنند.

اول اینکه سن زائرین باید زیر ۶۵ سال باشد؛ یعنی متولدین ۱۰ تیر ۱۳۳۶ به بعد. ۲۲ هزار نفر از ۷۴ هزار نفری که در سال ۹۹ برای عزیمت به حج ثبت نام کرده بودند بالای ۶۵ سال هستند. در راستای تلاش برای برداشتن این محدودیت، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با جمعی از مراجع عظام تقلید دیدار کرد و از رایزنی با عربستان برای افزایش سن زائران شرکت کننده در حج خبر داد. با وجود این چانه زنی‌ها اما عربستان به دلیل شرایط کرونایی و در خطر بودن این گروه سنی، این شرط را برنخواهد داشت.

از دیگر شرایطی که بعضی از زائرین را از لیست حجاج خط می‌زند واکسن کرونا است. ۱۰ واکسن‌ مورد تایید کشور عربستان است که در بین آن‌ها دو واکسن «آسترازنکا» و «سینوفارم» در سبد واکسن ایران قرار دارد و زائران باید دو دُز را تزریق کرده باشند؛ با این شرایط آن دسته از افرادی که واکسن‌هایی مانند برکت تزریق کرده‌اند، از این سفر بی‌نصیب خواهند ماند. البته براساس آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده اکثریت افراد واکسن سینوفارم یا آسترازنکا را تزریق کرده‌اند.

یکی دیگر از چالش‌هایی که حجاج را درگیر می‌کند افزایش هزینه است. به گفته رئیس سازمان حج و زیارت ارزی که دولت در سال ۱۳۹۹ برای حجاج اختصاص داده بود بر مبنای دلار ۹ هزار تومانی بوده و برای افرادی که واریزی داشته‌اند خرید ارز انجام شده است. با این وجود مالیات برارزش افزوده در عربستان ۱۵ درصد افزایش یافته و باید این ارزش افزوده پرداخت شود. با این‌که پیش‌تر حسینی اعلام کرده بود از رقم ۳۵ میلیون تومان بیشتر از زائرین گرفته نشود، اتفاقاتی رخ داد که در حوزه اختیارات این سازمان نبود.

با افزایش مالیات بر ارزش افزوده عربستان، هزینه هتل‌‌ها هم بالا رفته است. به گفته‌ این مقام، اقداماتی انجام شده تا هزینه زیادی به زائران تحمیل نشود. به طور مثال سازمان حج و زیارت طی رایزنی با بانک ملی و درخواست کمک از آن‌ها، این بانک پرداخت دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به زائران را به عنوان سود سپرده سال‌های گذشته قبول کرده است.

علاوه بر این از آن‌جایی که هزینه پرواز به عربستان از طریق ایرلاین‌های خارجی ۱۶ میلیون تومان می‌شد و این رقم برای زائران رقم بالایی است، سازمان هواپیمایی همکاری کرد و هزینه سفر رفت و برگشت به عربستان را ۸ میلیون تومان تعیین کرد. پس با این اقدامات که در راستای کاهش هزینه‌ها صورت گرفت، زائران به طور میانگین حدود ۳۷ میلیون تومان باید پرداخت کنند. به گفته حسینی شاید امسال آخرین حج ارزانی باشد که در پیش داریم و اگر فردی منصرف شده و وجه خود را پس بگیرد معلوم نیست چه زمانی و با چه هزینه‌ای می‌تواند در سال‌های بعد به حج برود.

کدخبر: ۴۵۴۷۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر