کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۸۴۶
تاریخ خبر:

جرگه ۲ + ۲ یورو ۲۰۲۴

جرگه 2 + 2 یورو 2024

روزنامه هفت صبح، ‌شهنام صفاجو|‌ مرحله مقدماتی جام ملت‌های اروپا تقریباً بدون سورپرایز خاصی به پایان رسید و مدعیان فتح یورو 2024 باید تا روز دوم دسامبر (11 آذر 1402) صبر پیشه کنند تا نام رقبای آنها از گلدان قرعه‌کشی آقای جورجو مارکتی خارج شوند. به نظر می‌رسد این دوره مسابقات که در شهرهای بزرگ کشور آلمان برگزار می‌شود، تحت تاثیر 2 + 2 نام قرار دارد؛ فرانسه و انگلیس که مدعیان اصلی قهرمانی هستند و اسپانیا و پرتغال که با کمی فاصله چشم به این عنوان دوخته‌اند.

سایر تیم‌های نامی نظیر آلمان، هلند، ایتالیا، بلژیک و کرواسی خیلی شانسی برای قرار گرفتن روی سکوی نخست مسابقات ندارند؛ مگر این‌که قرعه‌های سرد و گرم آقای یوفا به داد آنها برسد تا فرصت پیشروی تا مسابقه نهایی را پیدا کنند؛ جایی که در همین مرحله مقدماتی هم شاهد حمایت کلامی الکساندر چفرین از ایتالیا بودیم تا تیم اسپالتی از پنالتی دقیقه 90 و nاُم کریستانته روی مودریک بگریزد و لنگ‌لنگان به دور نهایی برسد.

افسوس مولداوی
تیم کوچک مولداوی می‌توانست شگفتی بزرگ یورو 2024 باشد؛ تیمی که در دو بازی رفت‌وبرگشت 4 امتیاز از لهستان مدعی گرفته بود اما تساوی خانگی عجیب 1-1 با جزایر فارو و شکست سرنوشت‌ساز پایانی از جمهوری چک، آرزوهای وادیم راتا و یارانش را بر باد داد؛ تیمی که مجموع بازیکنان آن در وب‌سایت ترانسفرمارکت تنها 14میلیون یورو ارزش‌گذاری شده است!

این 3 تیم
در مسابقات دشوار پلی‌آف یورو 2024 و از مجموع تیم‌های رده سوم مقدماتی مسابقات و تیم‌های منتخب لیگ ملت‌های یوفا، تنها 3 تیم شانس صعود دارند که به نظر لهستان، اوکراین، ولز و در مرحله بعد یونان، فنلاند، گرجستان، می‌توانند مسافر آلمان شوند.

صددرصد پرتغال
پرتغال در گروه‌های مقدماتی مسابقات، تنها تیمی بود که همه بازی‌ها را برد تا با صددرصد پیروزی به دور نهایی راه پیدا کند. یاران رونالدو با سرمربی کاتالان خود روبرتو مارتینز خط و نشان پُررنگی برای مدعیان قهرمانی کشیدند اما پرتغال هنوز هم ضعف‌های خاص خود را دارد؛ در زنجیره دفاعی، پست شماره 6 و 9 و بازیکنی به نام برونو فرناندز که مشهور به غُر زدن در زمین بازی و رختکن تیم است؛

ضمن این‌که در بازی‌های بزرگ هم ترکیب برونو فرناندز و برناردو سیلوا در خط میانی جواب نمی‌دهد. به‌هرحال پرتغال با تکیه بر رونالدو، یکی از بخت‌های قهرمانی یورو 2024 است که باید دید در تابستان آتی، ستاره 39 ساله پرتغالی‌ها در چه وضعیتی بسر می‌برد! اگر آماده باشد که قطعاً پرتغال تا مراحل پایانی جام خواهد رفت.

اسپانیا؛ اسپانیا
اسپانیا تیمی در مرحله گذار است و هنوز روی نیمکت و درون زمین به ثبات لازم نرسیده است. خیلی‌ها به توانایی لوئیس دلافوئنته در رهبری اسپانیایی‌ها تردید دارند و ستاره‌های جوانی که بازی‌های ملی کمی دارند هم پتانسیل لازم برای قهرمانی در تورنمنت معتبری چون یورو 2024 را نشان نداده‌اند اما اسپانیا، اسپانیاست و نمی‌توان این تیم را به‌راحتی از گردونه رقابت‌ها کنار زد.

اونای سیمون، کارواخال، رودری، پدری، اُولمو، مرینو، موراتا و نیکو ویلیامز، چهره‌های شاخص لاروخا هستند که در کنار چند جوان مثل لامین یامال، آلخاندرو بالده، اویهان سانست و یرمی پینو به یوروی آلمان می‌آیند تا ضمن نگاه به آینده، شانس خود را برای قهرمانی به آزمون بگذارند.

فرانسه برای امباپه
فرانسوی‌ها با قهرمان خود کیلیان امباپه به سرزمین ژرمن‌ها خواهند آمد تا ضمن قرار گرفتن روی سکوی قهرمانی، خاطره تلخ شکست در ضربات پنالتی مقابل تیم مسی در فینال جام‌جهانی زمستانی را فراموش کنند؛ اتفاقی که شاید باعث اهدای توپ طلای فرانس فوتبال به ستاره شماره 10 آبی‌ها هم بشود؛

پس شعار دشان و یارانش در جام ملت‌های اروپا، فرانسه برای امباپه و امباپه برای فرانسه خواهد بود تا این دو هدف در دسترس مردان سرزمین گُل (GAUL) قرار گیرد. فرانسه با اتکا به دو ستاره رئال مادرید (شوامنی و کاماوینگا) به علاوه رابیو، گریزمان، کومان، امباپه و ژیرو، مشکلی در فاز هجومی ندارد اما در خط دفاعی بعضاً شکننده به نظر می‌رسد که حاصل مصدومیت متوالی مدافعان میانی تیم و ضعف نسبی در کناره‌های زمین است.

و سرانجام انگلیس
آیا انگلیس به رهبری ساوت‌گیت سرانجام به جام قهرمانی می‌رسد؟ سوال دشواری است اما از این پتانسیل تیمی، چیزی جز قهرمانی انتظار نمی‌رود. شاید مشکل اصلی بریتانیای کبیر روی نیمکت باشد که این ضعف در بازی‌های بزرگ به چشم می‌آید یا باید به عنوان «شخصیت قهرمانی» متوسل شد که سال‌هاست از انگلیسی‌ها فاصله گرفته است! موردی که در مصاف با فرانسه در جام‌جهانی زمستانی هم به چشم آمد تا آقای دروازه خالی پنالتی خود را به طبقه دوم ورزشگاه بکوبد! شاید هم مشکل اصلی در دفاع میانی و شخص آقای مگوایر است که هر لحظه انتظار سوتی بزرگ از او می‌رود!

هرچه هست، انگلیس بخت اول قهرمانی یورو 2024 شناخته می‌شود که با مجموعه ستاره‌های باتجربه و جوان لیگ برتر، نظیر ریس جیمز، کایل واکر، دکلان رایس، کانر گلگر، کالوین فلیپس، جک گریلیش، فیل فودن، بوکایو ساکا، میسون مونت، رحیم استرلینگ، مارکوس رشفورد، کول پالمر و البته هری کین بایرن و جود بلینگام رئال، در جست‌وجوی کاپ طلایی مسابقات است.

دیدار انگلیس و فرانسه در فینال مسابقات می‌تواند نقطه عطف جهان فوتبال طی سال‌های اخیر باشد؛ البته اگر در مراحل پایین‌تر به هم نخورند. به نظر قرار گرفتن آلمان در گلدان 1 مسابقات شاید نشانه برخورد فرانسه و انگلیس در مرحله نیمه نهایی باشد.

سید 1
در قرعه‌کشی یورو 2024 که روز 11 آذر برگزار می‌شود و براساس نتایج گروه‌های مقدماتی، 6 تیم آلمان، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، پرتغال و بلژیک در سید 1 قرار می‌گیرند. به این معنا تیم‌های ایتالیا، هلند، کرواسی، از همان دور مقدماتی به مصاف یکی از تیم‌های قدرتمند و مدعی قاره خواهند رفت.

جام ملت‌های اروپا از 14 ژوئن تا 14 ژوئیه 2024 در آلمان برگزار می‌شود.

کدخبر: ۵۴۸۸۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر