کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۸۴۷۹
تاریخ خبر:

جراحی پلاستیک روی هیولای آلمانی!

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان | شرکت خودروسازی پورشه به‌تازگی از جدیدترین محصول خود در رده شاسی‌بلندهای لوکس رونمایی کرد. پورشه «کاین» به عنوان نخستین خودروی شاسی‌بلند این شرکت، پرفروش‌ترین محصول خودروساز پرآوازه اشتوتگارتی نیز به شمار می‌آید که طی چند سال اخیر در گونه‌های 6 سیلندر استاندارد، Cayenne S، توربو، دیزلی و هیبریدی تولید و به بازار عرضه می‌شود‌ اما چندی بعد پورشه برای آنکه از قافیه رقابت در بازارهای نوظهور و پرسود همچون بازار خودروی چین عقب نماند، نسخه جدیدی از شاسی‌بلند محبوب خود را با پسوند GTS معرفی کرد. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به این محصول محبوب پورشه.

مدل‌های متنوع با قدرت‌های مختلف
نسخه پایه کایت با یک موتور 3 لیتری از نوع V6 به بازار عرضه خواهد شد. این پیشرانه 348 اسب بخار قدرت و 498 نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. ضمن آنکه نسخه هیبریدی کاین نیز علاوه بر پیشرانه 3 لیتری، به یک موتور الکتریکی مجهز شده که می‌تواند 174 اسب بخار قدرت تولید کند. مشتریان مشکل‌پسند پورشه اگر نسخه V6 کاین را نپسندیدند، می‌توانند سراغ نسخه توربو بروند!

کاین توربو به یک پیشرانه 8 سیلندر 4 لیتری مجهز شده که می‌تواند 650 اسب‌بخار قدرت را تولید کرده و این هیولای آلمانی را ظرف مدت تنها 2/3 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 100کیلومتر بر‌ساعت برساند! و اما برسیم به جذاب‌ترین نسخه کاین که قرار اسب با پسوند GTS عرضه شود؛ اگر بخواهیم کاین GTS را به‌صورت ساده تعریف کنیم، باید بگوییم که همان کاین S (که در بازار کشورمان نیز حضور دارد) با 20 اسب بخار اضافه! اما این تمام ماجرا نیست.

در حقیقت مهندسان پورشه در نسخه GTS خلق و خوی وحشی مدل توربو را به کالبد برادر ضعیف‌تر تزریق کرده‌اند. پیشرانه GTS که همان پیشرانه معروف 2/4 لیتری کاین S است، دارای بیشینه قدرتی معادل 420 اسب بخار و 525 نیوتن متر است. مهندسان پورشه با تعویض بادامک و میل سوپاپ‌های پیشرانه نسخه S با قطعات ارتقاع یافته و تجهیز پیشرانه به دریچه ورود هوای بزرگ‌تر توانسته است علاوه بر افزایش قدرت و گشتاور پیشرانه، بیشینه سرعت دورانی موتور را نیز به رقم 7100 rpm افزایش دهند.

تمامی این تغییرات سبب شده تا کاین GTS ظرف مدت 7/5 ثانیه خود را از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند که این زمان به ترتیب 3/0 و 2/2 ثانیه کمتر از زمان شتاب صفر تا 100 نسخه‌های S و V6 است اما مهندسان پورشه به این ارقام رضایت نداده و با کاهش ارتفاع خودرو به میزان 24 میلی‌متر و افزایش عرض اکسل عقب به همین میزان و تعویض رینگ‌های استاندارد کاین با رینگ‌های آلیاژی 20 اینچی خصوصیات دینامیکی GTS را نسبت به دیگر برادران آن کاملا دگرگون ساخته‌اند. ضمن آنکه با بهینه‌سازی مجموعه اگزوز و سامانه سوخت‌رسانی این خودرو، میزان مصرف سوخت GTS در سیکل ترکیبی تنها 7/10 لیتر در هر 100 کیلومتر از مسیر پیمایش اعلام شده است.

چهره مدرن و آپشن‌های خاص
ناگفته پیداست که فهرست آپشن‌های ایمنی و رفاهی کاین 2024 آنقدر عریض و طویل است که تنها نام بردن از آنها یک مقاله جداگانه می‌طلبد! اما از ‌‌آپشن‌های خاص این خودرو می‌توان به سامانه جدید قابلیت شنود صدای هوای ورود به پیشرانه اشاره کرد! به این ترتیب که با درگیر ساختن دکمه مربوطه، سوپاپ‌های مخصوص انتقال صوت باز شده و صدای تنفس پیشرانه را می‌توان از طریق ارتعاشات به‌وجود آمده در داخل کابین شنید.

صرف‌نظر از تغییرات اعمال شده در مجموعه قوای محرکه خودرو، چهره کاین جدید نیز، مدرن‌تر و تهاجمی‌تر از قبل شده است. همچنین در نمای عقب شاهد چراغ‌های یک‌تکه و متصل به هم هستیم که این روزها حسابی مد شده‌اند. جالب آنکه مشتریان پورشه می‌توانند خودروی خود را از بین 18 نوع رنگ بدنه و بیش از 10 نوع تودوزی تریم داخلی انتخاب کنند. قیمت پایه کاین مدل 2024 از حدود 80 هزار دلار آغاز می‌شود که این رقم در مدل هیبریدی به 97350 دلار و در مدل توربو به 195 هزار دلار می‌رسد.

کدخبر: ۵۱۸۴۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر