کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۱۰۷
تاریخ خبر:

جدال وکیل ایرانی با وزیر عراقی در سوئد

روزنامه هفت صبح | حدود چهار روز پیش، روزنامه اکسپرسن چاپ استکهلم فاش کرد که «نجاح الشمری» وزیر دفاع دولت پیشین عراق که پرونده‌ای جنجالی در سوئد دارد، دوباره به این کشور بازگشته است. روزنامه اکسپرسن فاش کرده ‌ که فرم اعلام بازگشت به سوئد توسط وی در تاریخ ۳۰ ژوئن تسلیم اداره مالیات سوئد در شهر سولنا در شمال استکهلم شده است.

*** الشمری کیست؟
او در سال ۲۰۰۹ به سوئد آمد و در سال ۲۰۱۱ اقامت دائم گرفت. در سال ۲۰۱۲ همسر و شش فرزند او نیز اقامت دائم دریافت کرده و به سوئد آمدند. اداره مهاجرت سوئد تنها چهار سال پس از اقامت نجاح در سوئد، تقاضای تابعیت وی را در سال ۲۰۱۵ مورد پذیرش قرار داد در حالی که ظاهرا رویه معمول این نیست.

*** چرا او فردی جنجالی است؟
‌نجاح الشمری عضو حزب بعث عراق و در حکومت صدام حسین دیکتاتور جنایتکار عراق ژنرال ارتش بود.
‌او وزیر دفاع دولت «عادل عبدالمهدی» در عراق بود که در جریان تظاهرات صلح‌جویانه مردم عراق در سپتامبر سال گذشته، حداقل ۴۲۰تظاهر‌کننده را به گلوله بست و سرانجام در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۹ مجبور به استعفا شد.

‌یک سال پیش فاش شده بود که او همزمان با تصدی مقام وزارت دفاع در عراق و دریافت حقوق به‌عنوان وزیر در این سمت در عراق، از کمک‌های سیستم رفاهی سوئد نیز استفاده می‌کرده است. ‌او تنها یک سال پس از دریافت تابعیت سوئدی به واسطه تهدید و ضرب و شتم پنج نفر در سوئد تحت محاکمه قرار گرفت. روزنامه اکسپرسن فاش کرد که پرونده به واسطه تهدید شدن شاکیان از عراق، منجر به پس گرفتن شکایات و مختومه شدن آن شد.

فریادهای وکیل ایرانی
نیما رستمی وکیل ایرانی‌تبار دادگستری سوئد (که سال‌ها از جمله در رابطه با پرونده‌های مهاجرتی فعال بوده است) در گفت‌وگویی با روزنامه اکسپرسن که در سطحی وسیع در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، با مطرح کردن اشتباهات فاحش مرتکب شده در جریان رسیدگی به پرونده اقامت و تابعیت نجاح الشمری، حماقت اداره مهاجرت سوئد در رابطه با رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی در این کشور را به وضوح به نمایش می‌گذارد.‌‌

نیما رستمی در گفت‌وگو با روزنامه اکسپرسن توضیح می‌دهد که اداره مهاجرت سوئد در سال ۲۰۱۱ در حالی با تقاضای پناهندگی او موافقت کرده است که همه اطلاعات در رابطه با گذشته وی و جنایاتی که او مرتکب آن شده ‌ در زمان تصمیم‌گیری در اختیار اداره مهاجرت بوده است.

نیما رستمی توضیح می‌دهد که نجاح‌الشمری عضو حزب بعث عراق بوده، در حکومت صدام‌حسین به‌عنوان یکی از بی‌رحم‌ترین حکومت‌های جهان معاصر که مرتکب جدی‌ترین جنایات ممکن علیه بشریت شده است، دارای سمت بوده‌‌، آن هم نه هر سمتی، بلکه او ژنرال ارتش صدام‌حسین بوده است!

نیما رستمی اضافه می‌کند «برای اینکه بتوانید در حکومت‌های ناقض حقوق بشر به چنین سمت بالایی دست پیدا کنید می‌بایست ثابت کنید که بی‌رحم هستید، می‌بایست جنایت نشان بدهید. اداره مهاجرت با وجود همه این اطلاعات نجاح‌الشمری را یک پناهنده نیازمند به حمایت تلقی و به وی پناهندگی و اقامت دائم اعطا می‌کند.»

با این حال، آیا این اتفاقات خواهد توانست تفاوتی در پرونده این وزیر سابق ایجاد کند؟ به نظر نمی‌رسد اما احتمالا خواهد توانست، رویه‌ها و پروسه‌ها در این زمینه را کمی تغییر دهد.

کدخبر: ۳۴۲۱۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر