کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۲۲۵
تاریخ خبر:

جان پاریسی‌ها از دست زباله به لب رسید

روزنامه هفت صبح |یک: «اگر بخت یارت بوده باشد تا در جوانی در پاریس زندگی کنی، باقی عمرت را، هر کجا که بگذرانی، با تو خواهد بود؛ چون پاریس، جشنی است بیکران.» این نخستین جملاتی است که همینگوی نویسنده آمریکایی، در کتابی درستایش پایتخت فرانسه نوشته است. اما این روزها پاریس بیشتر شبیه شهری شده که تبعیدی‌ها از آن یاد می‌کنند. جادوی همینگوی و وودی آلن به پایانش نزدیک شده و شهری با خیابان‌هایی پر از زباله و بوی بد به جا مانده است.

* دو: هشتگ saccageparis در میان اهالی فرانسه چند روزیست که به راه افتاده. اگر این هشتگ را جست‌وجو کنید، دیگر کسی از نور و زیبایی شهر افسانه‌ای کهن چیزی نمی‌گوید. همه جا حرف از زباله‌های رها شده در کوچه و خیابان‌ها و راه آب‌های پاریس و بوی بد ادراری است که با شهر عجین شده.

* سه: پاریسی‌ها می‌گویند شهر دیگر نه تنها رمانتیک نیست که به خاطر سوءمدیریت شهردارش«به لجن کشیده شده». شهردار زنی ۶۱ساله و متولد اسپانیاست که بیش از آنکه به پاریسی‌ها شباهت داشته باشد، در لباس پوشیدن و چهره به اسپانیایی‌ها شبیه است. شهردار سوسیالیست پاریس زیر بار تقصیراتش نمی‌رود. او تنها کسی نیست که می‌گوید بلایی که بر سر پاریس آمده، حاصل عملکرد شهرداری نیست.

* چهار: موافقان اغلب سوسیالیست شهرداری می‌گویند پاریس حداقل از دهه شصت میلادی کثیف و پر از زباله بوده است. آنها نقاشی را مبنا قرار می‌دهند که در آن «آلستر لیندسی» پشت پرده زرق و برق‌های شهر افسانه‌ای را نشان داده که پر از شکستگی و زباله است. راست‌گرایان اما همه چیز را زیر سر مهاجران می‌خوانند و سوری‌ها و آفریقایی‌ها را مسبب وضعیت نابهنجار پایتخت می‌شمارند. شهرداری می‌گوید ۱۰درصد از کارمندانش را به خاطر کرونا کاهش داده. اما کسی در فرانسه گوشش به توجیحات خانم شهردار بدهکار نیست و برخی از برکناری او حرف می‌زنند.

* پنج: مشکل پاریس جدی است. دست‌کم در ۵۰ سال اخیر هر کس که گذارش به این شهر افتاده باشد شهادت می‌دهد بوی بد ناشی از ادرار خیابان خواب‌ها و شهروندان عادی هرگز عادی نمی‌شود. شهرداری مدام در حال ساخت دستشویی‌های عمومی در سطح شهر است اما بخشی از پاریسی‌ها هنوز بر همان سنت پیشین خود پایبندند. حالا دیگر همه می‌دانند که بهترین عطرهای جهان را پاریسی‌ها می‌سازند. آنها کسانی هستند که در سال ۱۱۹۰ میلادی برای نخستین بار تولید تجاری عطر را شروع کردند و دلیلش هم شاید حالا دیگر دور از ذهن به نظر نرسد.

* شش: اما چرا پاریسی‌ها حالا به فکر افتاده‌اند تا شهر باید تمیز باشد؟ شهرهای پر از زباله را پیش از این در مورد بیروت شاهد بودیم. در دوره‌ای که دولت در لبنان وجود نداشت، اختلافات بین شرکت‌های خصوصی حمل زباله و سیستم سیاسی این کشور باعث شد که برای مدت‌ها زباله‌ها از خیابان‌ها جمع نشوند و بحرانی عجیب در بیروت رخ دهد. حالا اما نوبت به پاریس رسیده است. در خارج از کادر عکس‌های زیبا از شهری رمانتیک که همه آرزوی سفر به آن را دارند و صدها کتاب در وصفش نوشته شده، اوضاع طور دیگریست و شهروندان از آبرویشان به خاطر کثیفی بیش از اندازه شهر نگرانند.

* هفت:‌ المپیک ۲۰۲۴ در پاریس برگزار خواهد شد. چنین واقعه‌ای توریست‌های زیادی را به پایتخت فرانسه می‌کشاند و تا مدت‌ها این شهر در تصاویر پررنگ‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود. پاریسی‌ها میل ندارند که شهرشان در جلوی چشم‌های حیرت زده دوستداران المپیک کثیف و بد بو و پر از زباله باشد. برای همین است که اینبار اعتراضاتشان را با حملات شدیدی به شهرداری و دولت معطوف کرده‌اند تا بلکه کسی بتواند پاریس را از دست آشغال‌ها نجات دهد.

کدخبر: ۳۸۲۲۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    این است مهد تمدن اروپاییها؟؟؟!!