کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۲۳۱۸
تاریخ خبر:

جام سوپربول در دست ستارگان رپ

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | بزرگ‌ترین فرصتی که هر خواننده‌ای می‌تواند در طول فعالیت حرفه‌ای خود برای عرض اندام و به رخ کشیدن هنرش داشته باشد فاصله ۱۵دقیقه‌ای بین دو نیمه سوپربول است. یک اجرای چشم‌نواز و زیبا در مقابل چشمان ۱۵۰میلیون بیننده سوپربول می‌تواند یک خواننده را ظرف همین چند دقیقه به دریافت لقب «افسانه» مفتخر کند.

البته این کار ساده‌ای نیست چرا که چشمان و تمام حواس این ۱۵۰میلیون نفر به گیرنده‌های خود نیست و به احتمال زیاد بسیاری از آن‌ها به رسم تمام سوپربول‌های گذشته در حال خوردن بال مرغ سوخاری و کوکاکولای یخ زده و صحبت با یکدیگر هستند و این رویکرد هنرمندانه آن خواننده است که بتواند از این فرصت به بهترین نحو بهره ببرد و با اجرای بی‌نقص خود، چشمان این بینندگان بی‌شمار را به خود خیره کند.

فاصله بین دو نیمه سوپربول فرصتی بود که مایکل جکسون، پیرینس، مدونا، بیانسه، جنیفر لوپز، جانت جکسون، جاستین تیمبرلیک و بسیاری دیگر از آن بهره بردند و قاطعانه می‌توان گفت بخش مهمی از شهرت این افراد به واسطه همین اجرا بوده است. امسال قرعه سوپربول به نام رپرها افتاد و آن‌ها توانستند سیطره ۱۸ ساله موسیقی پاپ بر اجراهای سوپربول را بشکنند. گفتنی است آخرین اجرای غیر پاپ در سوپربول مربوط به مسابقه سال ۲۰۰۲ و اجرای گروه راک یو ۲ بود.

لس‌آنجلسی‌ها به رهبری دکتر دِری
دکتر دری، رپر و آهنگساز مشهور ۵۶ساله که میزبان اصلی مراسم و اجرای بین دو نیمه سوپربول ۲۰۲۲ بود تصمیم گرفت پس از ۲۷ سال ۵ خواننده دیگر را نیز به روی صحنه بیاورد و بینندگان را به یک اجرای ترکیبی ۶ نفره مهمان کند. اسنوپ داگ، امینم، ماری جی. بلایژ، ۵۰ سنت و کندریک لمار ستاره‌های رپی بودند که دکتر دری را در این اجرا همراهی می‌کردند. به جز کندریک لمار ۳۱ساله که کار خود را از سال ۲۰۱۱ آغاز کرد و به نسبت تازه کار به حساب می‌آید بقیه افراد حاضر در این اجرا، خوانندگان نسل قبلی رپ به حساب می‌آیند. اسنوپ داگ ۵۰ ساله، امینم ۴۹ ساله، ماری جی. بلایژ ۵۱ ساله، ۵۰ سنت ۴۶ ساله و دکتر دری ۵۶ ساله در این اجرا نشان دادند دود همچنان از کنده بلند می‌شود.

ادای دین به توپاک شکور
این اجرا با هنرنمایی مشترک دکتر دری و اسنوپ داگ شروع شد. این دو خواننده ابتدا قطعه «قسمت بعدی» از دکتر دری و سپس قطعه «عشق کالیفرنیا» از توپاک شکور، خواننده و چهره مطرح و فقید موسیقی رپ را اجرا کردند. سپس ۵۰ سنت با آویزان شدن از سقف دکور چشم‌نواز و زیبای این مراسم، ویدئوی خاطره‌انگیز قطعه محبوب خود «درون کلوپ» را بازسازی کرد و به روی صحنه آمد. ماری جی. بلایژ با اجرای «موضوع خانوادگی» استادیوم را به وجد آورد. کندریک لمار قطعه «باشه» از ساخته‌های خود و قطعه «بیشتر آزار نده» از توپاک شکور را خواند. امینم نیز با قطعه خاطره‌انگیز «خودت رو بباز» صدای سوت و کف و البته همخوانی تماشاگران حاضر در ورزشگاه را به گوش بینندگان رساند.

کی محبوب‌تره؟
اگر معیار سنجش محبوبیت این افراد را تعداد دنبال‌کنندگان صفحات مجازی آن‌ها، برای مثال در شبکه اجتماعی اینستاگرام در نظر بگیریم باید بگوییم اسنوپ داگ با اختلاف بسیاری محبوب‌ترین خواننده این سوپربول بود. اسنوپ داگ در اینستاگرام ۶۸.۸ میلیون نفر دنبال‌کننده دارد. رتبه بعدی در اختیار تنها خواننده سفیدپوست این اجرا یعنی امینم است. امینم در اینستاگرام ۳۴.۶میلیون نفر دنبال‌کننده دارد. ۵۰ سنت با ۲۷.۵ میلیون نفر دنبال‌کننده در مقام سوم قرار دارد. کندریک لمار با ۹.۹، دکتر دری با ۶.۵ و ماری جی. بلایژ با ۵.۸ میلیون نفر دنبال‌کننده به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

مخاطب ۱۰۳ میلیونی
بر اساس گزارش ان‌بی‌سی تعداد مخاطبان اجرای بین نیمه سوپربول امسال با ۷درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۱۰۳.۴میلیون نفر رسید و به این ترتیب این اجرای ۶ نفره در زمره پربیننده‌ترین اجراهای سوپربول قرار گرفت. کیتی پری با ۱۱۸.۵میلیون نفر بیننده، لیدی گاگا با ۱۱۷.۵میلیون نفر بیننده، کلدپلی با ۱۱۵.۵میلیون نفر بیننده، برونو مارس با ۱۱۵.۳میلیون نفر و مدونا با ۱۱۴میلیون نفر بیننده بیشترین تعداد مخاطبان تاریخ سوپربول را دارند.

دخل و خرج اجرای بین دو نیمه
شاید در نگاه اول به نظر بیاید که این نام‌های بزرگ برای حضور در ورزشگاه و اجرای ۱۵دقیقه‌ای خود مبالغ هنگفتی را دریافت می‌کنند اما باید بگوییم هیچ خواننده‌ای تاکنون یک دلار هم برای اجرا در بین دو نیمه سوپربول دریافت نکرده است. این اجرا فرصت گرانبها و ارزشمندی برای دیده شدن دوباره و عرضه مستقیم هنر این افراد به شنوندگانی است که شاید تاکنون صدای این خواننده‌ها را نشنیده باشند. از این رو لیگ ملی فوتبال آمریکا به خوانندگان سوپربول دستمزدی پرداخت نمی‌کند اما هزینه ساخت دکور، فیلمبرداری و افرادی که به نوعی دست‌اندرکار این اجرا هستند را پرداخت می‌کند.

باید گفت این هزینه هم مبلغ قابل توجهی است. برای مثال اجرای شکیرا و جنیفر لوپز ۱۳میلیون دلار و اجرای لیدی گاگا ۱۰میلیون دلار هزینه روی دست لیگ ملی فوتبال آمریکایی گذاشت. جالب است بدانید در برخی از موارد خود خوانندگان نیز برای ارتقای کیفیت اجرا در هزینه‌های جاری شریک می‌شوند. برای مثال ویکند ۸میلیون دلار از هزینه‌های اجرای ۲۰میلیون دلاری‌اش را از جیب خود پرداخت کرد. امسال نیز دکتر دری ۷میلیون دلار از هزینه ۲۰ میلیون دلاری اجرای بین دو نیمه را پرداخت کرد.

درآمدهای پنهان
بیلبورد در گزارش‌های خود از افزایش بی‌رویه و قابل توجه خرید و شنیدن آنلاین قطعات موسیقی افرادی خبر می‌دهد که در بین دو نیمه سوپربول به روی صحنه رفته‌اند. برای مثال فروش قطعات موسیقی ویکند پس از اجرای سوپربول ۳۸۵درصد و شنیدن آنلاین این قطعات ۴۱درصد افزایش داشت. همچنین قطعه «نور کور کننده» ویکند که آن را در بین دو نیمه سوپربول خواند از رکورد ۲ میلیارد بار شنیدن آنلاین در حد فاصل دو هفته پس از این اجرا عبور کرد.

این میزان برای جنیفر لوپز ۳۳۵درصد و برای شکیرا ۲۳۰درصد ارزیابی شده است. به همین دلیل اجرا در سوپربول کاشتن بذر و دانه‌ای است که خیلی زود به ثمر می‌نشیند و میوه می‌دهد. باید منتظر ماند و دید که در انتهای ماه جاری میلادی بیلبورد و فوربز از افرایش درآمدهای خوانندگان سوپربول امسال چه گزارشی را منتشر می‌کنند.

کپرنیک استایل!
کالین کپرنیک، بازیکن مطرح فوتبال آمریکایی از جمله افراد سرشناسی است که در عرصه مبارزه با تبعیض نژادی در آمریکا فعالیت می‌کند. کپرنیک در سال ۲۰۱۶ و در آغاز یکی از مسابقات، درست در زمانی که سرود ملی آمریکا از بلندگوها پخش می‌شد و بازیکنان و تماشاگران به احترام سرود ملی ایستاده بودند به سمت نیمکت رفت و به نشانه اعتراض زانو زد. این حرکت اعتراضی کپرنیک که مخاطب آن پلیس آمریکا بود مورد حمایت باراک اوباما و شماتت دونالد ترامپ واقع شد.

از آن پس این گونه زانو زدن در لیگ ملی فوتبال آمریکا معادل اعتراض به تبعیض نژادی در این کشور است. در اجرای اخیر سوپربول، همه خواننده‌ها به جز امینم سیاه‌پوست بودند و امینم به عنوان یک سفیدپوست و برای حمایت از حق برابری برای تمامی نژادها، ۵۰ ثانیه با مدل کپرنیک بر روی صحنه زانو زد. این حرکت امینم توجه بسیاری از کاربران فضای مجازی آمریکا را به خود جلب کرده و به واسطه این کار باب نقد عملکرد پلیس آمریکا در فضای مجازی نیز دوباره باز شده است.

کدخبر: ۴۴۲۳۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر