کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۱۹۹۸
تاریخ خبر:

جام زهر در دستان دونالد ترامپ

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | آمریکا در روزها و ماه‌های گذشته آبستن سه حادثه و رخداد مهم بود که هرکدام به تنهایی می‌تواند سرنوشت انتخابات را تغییر دهد. بحران کرونا، رکود اقتصادی و اعتراضات سراسری کم سابقه چالش‌هایی است که دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور مستقر ونامزد انتخابات پیش‌رو با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

محصول مدیریت این سه بحران نشان می‌دهد که مردم آمریکا رضایت چندانی از عملکرد دونالد ترامپ ندارند و این عدم رضایت در نظرسنجی‌های انتخاباتی مشخص است. به نظر می‌رسد روند و نتیجه اعتراضات سراسری این روزها هم حاصلی جز شلیک تیر خلاص به کورسوی امید ترامپ نداشته باشد.

اغلب نظرسنجی‌های سراسری انجام شده برای انتخابات حاکی از آن است که اختلاف آرای دو نامزد در اتفاقی کم سابقه دورقمی شده است. در نظرسنجی واشنگتن پست بایدن با ۵۳درصد نسبت به ترامپ با ۴۳درصد برتری دارد. نظرسنجی ایپسوس نیز اختلاف ۴۷درصدی به ۳۷درصدی بایدن نسبت به ترامپ را نشان می‌دهد.

بایدن در نظرسنجی مون‌مات نیز با ۵۲ درصد نسبت به ۴۱درصد آرای ترامپ پیشتاز است. بر اساس نظرسنجی‌های ایپسوس که میزان رضایت از ترامپ درمورد مدیریت اعتراضات سراسری در آمریکا را نشان می‌دهد، ۵۶درصد از مردم از عملکرد ترامپ ناراضی هستند و تنها ۳۹درصد از عملکرد او رضایت دارند.

به علاوه ۶۴درصد از مردم آمریکا موافق ادامه اعتراضات سراسری و تنها ۲۷درصد خواهان پایان یافتن اعتراضات هستند. در حال حاضر این اعتراضات در بیش از ۳۰۰شهر و تمام ایالت‌های آمریکا برقرار است و در ۲۳ایالت نیز نیروهای گارد ملی و ارتش وارد میدان شده‌اند. در بسیاری از ایالت‌ها نیز قوانین منع آمد و شد و حکومت نظامی برقرار است.

شاید تا اینجا به نظر برسد که رای مخالفان دموکرات‌ ترامپ علیه او در نظرسنجی‌های مختلف تا این حد موجب فاصله بین او و بایدن شده است اما نظرسنجی‌های فاکس‌نیوز هم نشان می‌دهد که در آریزونا بایدن ۴۶ به ۴۲ از ترامپ جلو است. آخرین دموکراتی که در نظرسنجی‌ها از نامزد جمهوری‌خواهان در آریزونا جلو بود بیل کلینتون در سال ۱۹۹۶ بود.

همچنین در تگزاس ترامپ با اختلاف شکننده ۴۳ به ۴۲ پیشتاز است و هیچ دموکراتی به جز جیمی کارتر در سال ۱۹۷۶ نتوانست در این ایالت به پیروزی برسد. بنابراین اوضاع ترامپ در ایالت‌های سنتی جمهوری‌خواهان نیز وخیم است. اوضاع ترامپ وقتی وخیم‌تر و شکننده‌تر از قبل می‌شود که سری به آرای الکترال هم بزنیم. ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ توانست با کسب ۳۰۶ رای الکترال به پیروزی برسد.

اگر فرض کنیم ترامپ تنها در تگزاس به بایدن ببازد و در تمام ایالت‌هایی که در ۲۰۱۶ پیروز شده بود دوباره پیروز شود باز هم با ۲۷۰ به ۲۶۸ رای الکترال انتخابات را می‌بازد. حالا ترامپی که تا اینجای کار شکست خورده است قصد دارد سرکوب معترضان را با دو بال اصلی خود بیش از پیش گسترش دهد.

از یک طرف نوجوانان و جوانان مسلح که به تعبیری شبه‌نظامیان حامی ترامپ محسوب می‌شوند به میدان آمده‌اند و از طرف دیگر ترامپ با دعوت از مومنان واقعی به میدان مبارزه علیه شیاطین حاضر در خیابان‌ها گفت: «خیابان‌ها را تسخیر کنید و بر آن مسلط شوید!» به نظر می‌رسد ترامپ باخت را پذیرفته و جام شوکرانش را نوشیده است و فقط قصد دارد مانند سیاستمداران جهان سومی یک زمین سوخته را به کلیددار بعدی کاخ سفید واگذار کند.

کدخبر: ۳۳۱۹۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر