کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۸۵۲۹
تاریخ خبر:

جاماندگان؛ سرنوشت سیاسی پنج چهره مشهور انتخابات ‌

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| دیروز نخستین عضو جلسات هیات دولت رئیسی مشخص شد: علیرضا زاکانی توانست موافقت مجلس برای استعفا از نمایندگی مردم قم را بگیرد و حالا یک قدم دیگر (یعنی به اندازه اصلاح بخشنامه وزارت کشور در خصوص مدارک تحصیلی مورد نیاز برای شهرداران) تا شهردارشدن فاصله دارد.

زاکانی به عقیده برخی، مزد رقابت به نفع ابراهیم رئیسی در انتخابات را گرفته است. رقابتی که تا روز چهارشنبه به صورت پرشور و بی‌پروا ادامه داشت و در نهایت به نفع رئیسی به پایان رسید. او رای زیادی نداشت ولی زبان تندی داشت یعنی چیزی که رئیسی نداشت یا نمی‌خواست چنین وجهه‌ای از خود نشان بدهد.

در میان کابینه سید ابراهیم رئیسی دو نام دیگر از رقبای او هم دیده شده است. رستم قاسمی و عزت‌الله ضرغامی. قاسمی چهار روز قبل از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، (احتمالا با این توصیه که صلاحیتش تایید نخواهد شد) انصراف داد ولی ضرغامی ماند و صلاحیتش تایید نشد. هر دوی آن‌‎ها در انتخابات کار خاصی برای رئیسی نکردند ولی به مقامی رسیدند. اما در میان افرادی که حول و حوش انتخابات ۱۴۰۰ قرار داشتند نام چند نفر در کابینه رئیسی بسیار خالی بود. افرادی که شاید حدس زده می‌شد که در کابینه حتما حضور داشته باشند ولی در فهرست نهایی نبودند:

یک: نخستین فرد در این فهرست سعید محمد است. فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء. از رستم قاسمی پرسیده‌اند چرا رفتی وزارت راه و او به سابقه قرارگاه اشاره کرده است. در این شرایط چرا دولت رئیسی که مثلا می‌خواست ایده دولت جوان حزب‌اللهی را پیاده کند به سعید محمد ۵۳ساله راه نداده ولی به رستم قاسمی ۵۷ساله راه داده است؟ برخی می‌گویند ماجرا مخالفت قالیباف است و داستان به قضایای هلدینگ یاس برمی‌گردد.

در این شرایط سوال این است که محمد چه کار خواهد کرد؟ آیا صرفا مشاور فرمانده سپاه باقی خواهد ماند؟ در حال حاضر چند فرضیه وجود دارد: انتخاب به عنوان رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، انتخاب به عنوان استاندار ویژه یا انتخاب به عنوان مدیر یک هلدینگ اقتصادی بزرگ زیر نظر نهادهای حاکمیتی. به نظر می‌رسد این سومی محتمل‌تر باشد. بازی گرفتن از محمد در حد یک مدیر و نه یک سیاستگذار چون بسیاری هنوز به او اعتماد ندارند.

دو: مهرداد بذرپاش چطور؟ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتظارش را می‌کشید. اما فعلا خبری نیست. آیا واقعا قرار است عبدالملکی توسط مجلس رد شود تا در یک رودربایستی سیاسی گزینه دوم حتما رای بیاورد و گزینه دوم بذرپاش است؟ آیا ماجراهای مربوط به انتخاب بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات مانع شده است؟ نمی‌دانیم.

به هر حال بذرپاش رئیس دیوان محاسبات در دولت روحانی بود. در دولت رئیسی که شاید قرار نیست تا این حد و اندازه مته به خشخاش گذاشته شود؛ حضور در یک نهاد نظارتی آن‌قدرها جذاب نیست و بعید نیست که در موج دوم انتخاب وزرا یا انتصاب‌های مدیران شاهد حضور بذرپاش در دولت باشیم.

سه: محسن رضایی، دیگر نامزدی بود که در انتخابات باقی ماند و شکست خورد. برای سومین بار. طبیعتا باید این بار انتظارش را داشته باشیم که رضایی، قید ریاست‌جمهوری را بزند. او اخیرا در توئیتی نوشته رهبری از او پرسیده برنامه‌اش برای آینده چیست و جواب داده که سرباز رهبری است.

قبل از این توئیت، خبر آمده بود که رضایی قرار است رئیس ستاد اجرایی فرمان امام شود و قبل‌ترش گفته شده بود که استاندار ویژه خوزستان خواهد شد با حق حضور در هیات دولت. با این حال مقدمه این کار این است که او از دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام برود. آیا شایعات درست است که قرار است علی لاریجانی به عنوان دبیر مجمع منصوب شود؟ باید منتظر بمانیم ولی احتمال حضور رضایی در یک منصب حاکمیتی بیش از یک منصب دولتی است.

چهار: سعید جلیلی ۵۶ ساله نامزد دیگری بود که در انتخابات به نفع رئیسی کنار رفت. بعد از پیروزی در انتخابات برخی گفتند او معاون اول خواهد شد و برخی دیگر گفتند وزیر خارجه ولی هیچ کدام از این‌ها نظر رئیسی نبود. در این شرایط سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی باقی مانده است ولی گفته شده که باتوجه به شرایط امنیتی توصیه به رئیسی این بود که فعلا شمخانی در سمت خود باقی بماند. بنابراین فعلا برای جلیلی هم سمتی وجود ندارد و او احتمالا جایی در دولت رئیسی نخواهد داشت و کاری که کرده، بی‌مزد و منت باقی خواهد ماند.

پنج: و بالاخره احسان قاضی‌زاده هاشمی. پزشک ۵۰ ساله و نفر آخر انتخابات که برخی از قطعی بودن انتخابش به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر می‌دادند ولی ناگهان دیدیم که بهرام عین اللهی به این سمت انتخاب شد. حالا در صورتی که عین اللهی به این سمت توسط مجلس منتخب شود، با توجه به شرایط کرونایی بعید است که تغییری به این زودی در وزارت بهداشت شاهد باشیم. بنابراین مخصوصا با توجه به اینکه نایب رئیسی مجلس نیز از قاضی زاده گرفته شده، او را باید بازنده بزرگ در تحولات انتخاباتی دانست.

کدخبر: ۴۰۸۵۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر