کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۱۵۵۴
تاریخ خبر:

جاسیندا آردرن چطور کرونا را کنترل کرد؟

روزنامه هفت صبح | جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند تازه ۴۰ ساله شده اما قدرت و مدیریت او در بحران‌هایی که نیوزیلند پشت سرگذاشته، باعث شده تا نام او در کنار رهبران تاثیرگذار جهان قرار بگیرد‌.

* یک: سیاستمدار نیوزیلندی است که نخست‌وزیر نیوزیلند و رهبر حزب کارگر در این کشور است. او پیش از رسیدن به نخست وزیری رهبر اپوزیسیون در نیوزیلند بوده و اولین بار در انتخابات سراسری ۲۰۰۸ به عنوان نماینده‌ای فهرستی وارد پارلمان شد (نماینده‌ای که شخصاً در حوزه‌ انتخابیه‌اش پیروز نشده ولی بر اساس فهرست حزب وارد پارلمان شده ‌است). او از ۸ مارس ۲۰۱۷ نمایندگی حوزه‌ انتخابیه مونت آلبرت در پارلمان را بر‌عهده گرفت. در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷ حزب کارگر نیوزیلند با حزب نخست، نیوزیلند متحد شد تا دولت ائتلافی تشکیل دهد و حزب سبزهای نیوزیلند هم از آن حمایت کرد.

در روز ۲۰ اکتبر آردرن، اعلام کرد ‌ عنوان نخست‌وزیری را می‌پذیرد. او جوان‌ترین نخست وزیر کشورش است. جاسیندا آردرن دختر یک مامور پلیس و یک کارمند مدرسه از یک شهر مزرعه‌ای در جزیره شمالی نیوزیلند است که از ۱۷ سالگی به حزب کارگر نیوزیلند پیوسته است. به گفته آردرن، دلیل او برای ورود به سیاست این بود که حس می‌کرد مسئولیت بزرگی برای حفاظت از افراد دیگر بر‌عهده اوست. او دومین زنی است که پس از هلن کلارک، نخست وزیر اسبق نیوزیلند به این مقام دست یافته است.

* دو: از آردرن به عنوان رهبری یاد می‌شود که توانست ویروس کرونا در کشورش شکست دهد. در ابتدای بحران کرونا به نظر می‌رسید ‌ تعداد مبتلایان در نیوزیلند کمتر از دیگر کشورها نباشد. بیش از هزار بیمار در روزهای ابتدایی ثبت شد اما تعداد کسانی که بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند، همه را شگفت‌زده کرد. در این کشور تنها ۹ نفر بر اثر بیماری جان‌شان را از دست داده‌اند.

روز بیست و یکم مارس، وقتی که بوریس جانسون همچنان در برابر تعطیلی کشور مقاومت می‌کرد و دونالد ترامپ، پیام‌های متناقضی در مورد کرونا در تجمعات، مدارس‌ یا در مورد علم صادر می‌کرد، آردرن در یک پیام صوتی، استراتژی نیوزیلند در مقابل کرونا را توضیح داد. یکی از جملات این پیام که به شعار یک تیم راگبی شباهت داشت، می‌گفت: «ما سخت عمل می‌کنیم، ما سریع عمل می‌کنیم.» او در همان پیام از چیزی به نام «پنجره فرصت» سخن گفت و تأکید کرد برای جلوگیری از انتشار کرونا همان‌طور که در ایتالیا و در ایران و چین و آمریکا رخ داده، باید محکم و سرسخت عمل کنیم. دو روز بعد او سطح هشدار را از مرحله ۲ به ۳ رساند و با اعلام آمار، توجهات عمومی را جلب کرد:

«ما تنها ۱۰۲ مورد ابتلا داشتیم و البته ایتالیا هم روزی ۱۰۲ مورد داشته است.» او در پیام دوم «سخت‌ترین محدودیت تاریخ مدرن» را خواستار شد و توضیح داد که چگونه رستوران‌ها، کافه‌ها، استخرها و زمین‌های بازی تعطیل خواهند شد و تنها مشاغل ضروری باز خواهند بود. نخست‌وزیر اعلام کرد بدون این محدودیت و تعطیلی، نیوزیلند بالاترین تلفات ممکن را خواهد داشت و او اجازه نخواهد داد چنین اتفاقی بیفتد. او همچنین گفت اشتباه باقی کشورها مثل آمریکا و انگلیس که سخت و سریع عمل نکرده‌اند را تکرار نخواهد کرد.

* سه: این اولین بار نیست که نام آردرن در جهان مورد توجه قرار گرفته. اسفند ماه سال ۱۳۹۷ یک مهاجم تروریست به مسجدی در نیوزیلند حمله کرد که موجب کشته شدن تعدادی از نمازگزاران شد. همدردی آردرن با خانواده‌های مسلمان کشته‌شدگان به محبوبیت او اضافه کرد. او در نماز جمعه شرکت کرد و برای احترام به مسلمانان‌، سخنان خود را با «السلام علیکم» آغاز کرد وگفت: «اسم قاتل استرالیایی را تا زنده هستم به زبان نخواهم آورد و از شما می‌خواهم فقط نام قربانیان حادثه تروریستی را ذکر کنید .»

وی افزود: «مسلمانان در تمام لحظات در کنار ما ایستادند و نیز باید در کنار آنها ایستاده و از آنها حمایت کنیم .» این مقام نیوزیلندی گفت :‌ «تروریست مسجد نور یکی از اهداف حمله‌اش رسیدن به شهرت بوده و بویی از انسانیت نبرده است، زیرا هنگام حمله یک شهروند افغانی با گفتن خوش آمدید برادر، از وی استقبال کرد و این امر عدم تبعیض‌نژادی و طایفه‌ای را در میان مسلمانان می‌رساند .»

کدخبر: ۳۲۱۵۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر