کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۶۷۳۴
تاریخ خبر:

ثبت رکورد جدید در مجموع بدهی‌ کارت‌های اعتباری آمریکایی‌ها

ثبت رکورد جدید در مجموع بدهی‌ کارت‌های اعتباری آمریکایی‌ها

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی‌‌| بر اساس گزارش فدرال رزرو نیویورک که روز سه‌شنبه منتشر شد، آمریکایی‌ها به‌طور فزاینده‌ای به کارت‌های اعتباری خود روی آوردند تا هزینه‌های روزانه خود را پوشش دهند. با این حساب دور از ذهن نیست اگر بگوییم میزان بدهی‌های کارت‌های اعتباری در پایان سپتامبر به رکورد جدیدی در تاریخ آمریکا رسید.

بر اساس این گزارش، در دوره سه ماهه ژوئیه تا سپتامبر، کل بدهی کارت‌های اعتباری به 1/08تریلیون دلار افزایش یافت که ۴۸ میلیارد دلار یا 4/6درصد نسبت به سه ماهه قبل افزایش داشت. این بالاترین سطح ثبت شده در داده‌های فدرال رزرو مربوط به سال ۲۰۲۳ و هشتمین افزایش سالانه متوالی است. افزایش استفاده از کارت اعتباری و تجمیع بدهی‌ها بسیار عامل نگران‌کننده‌ای است چرا که در حال حاضر نرخ بهره بازپرداخت کارت‌های اعتباری که با توجه به نرخ بهره بانکی تنظیم می‌شود، به‌طور نجومی بالا هستند.

میانگین نرخ درصد سالانه کارت اعتباری یا APR، هفته گذشته به رکورد جدید 20/72درصد رسید، طبق پایگاه داده بنک‌ریت که تمامی آمار مربوط به کارت‌های اعتباری و افت‌و‌خیز درصد سود بازپرداخت آن را از سال ۱۹۸۵ جمع‌آوری می‌کند، رکورد نرخ بهره قبلی ۱۹‌درصد و مربوط به ژوئیه ۱۹۹۱ بود.

انباشت بدهی‌ها
با این حساب و به‌عنوان مثال، اگر یک آمریکایی ۵ هزار دلار بدهی معوقه در کارت اعتباری خود داشته باشد، که یک آمریکایی به‌طور معمول این میزان از بدهی کارت‌های اعتباری را دارد، سطوح فعلی آوریل به این معنی است که پرداخت بدهی با حداقل پرداخت حدود ۲۷۹ ماه طول می‌کشد و این فرد باید ۸۱۲۴ دلار را بگرداند.

این افزایش نرخ بازپرداخت در کارت اعتباری سبب شد تا کل بدهی خانوارها به رقم خیره‌کننده 17/29هزار میلیارد دلار برسد که ۲۲۸ میلیارد دلار یا 1/3درصد نسبت به پایان ژوئن افزایش یافته است. بر اساس این گزارش بدهی کل خانوارهای آمریکایی تا پایان فصل بهار نیز با افزایش ۱۶۰ میلیارد دلاری از مرز ۱۷ هزار دلار عبور کرد. با این حساب هر خانواده آمریکایی به‌طور متوسط ۱۰۱۹۱۵ دلار بدهی‌های مختلف دارد که حتی در حد و قواره زندگی آمریکایی هم رقم هنگفت و قابل‌توجهی است. البته فدرال رزرو بر اساس داده‌هایی که در اختیار دارد معتقد است میزان بدهی‌های مردم در مقابل درآمد‌های‌شان منطقی است و با توجه به معوقات ناچیز و کاهش بی‌سابقه بیکاری در دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن، اوضاع مناسب است.

طرفداران پرداخت اعتباری
طبق قانون آمریکا برای دریافت کارت اعتباری، دست‌کم باید ۱۸‌ساله و بزرگسال بود. بر اساس گزارش‌های رسمی، ۷۷‌درصد بزرگسالان آمریکایی دست‌کم یک کارت اعتباری در اختیار دارند. آمار نشان می‌دهد که میزان درآمد، سن و سال، جنسیت و نژاد از جمله مسائلی است که بر میزان در اختیار داشتن کارت‌های اعتباری تاثیر می‌گذارد.

نسل زد به افرادی اطلاق می‌گردد که در حد فاصل سنی ۹ تا ۲۴ سال قرار دارند و البته برای تحقیق افراد ۱۸ تا ۲۴ سال این نسل در نظر گرفته شده‌اند. به طور متوسط هر یک از افراد متعلق به این نسل، 1/7 کارت اعتباری در اختیار دارند. این در حالی است که هر یک از افراد متعلق به نسل سالخوردگان آمریکا که در حد فاصل سنی ۵۷ تا ۷۵ سال قرار دارند، به‌طور متوسط 3/4 کارت اعتباری در اختیار دارند. البته این آمار جای تعجب ندارد و کارت‌های اعتباری بر اساس اعتبار بانکی افراد صادر می‌شود و بدیهی است هرچه سن بالاتر باشد، اعتبار حساب بیشتر است‌.

به زبان آمار
تعداد متوسط کارت‌های اعتباری مردان 3/6 و زنان 4/5 عدد است. این اختلاف را می‌توان اینگونه توضیح داد که میانگین درآمد مردان از میانگین درآمد زنان بیشتر است و از این‌رو سقف استفاده از کارت‌های اعتباری مردان به‌طور متوسط حدود ۱۷۰۰ دلار بیش از سقف کارت‌های اعتباری زنان است، با این اوصاف زنان برای استفاده و برداشت مشابه مردان از کارت اعتباری، به کارت‌های بیشتری نیاز دارند تا این اختلاف را پوشش دهد.

یکی دیگر از آمارهای واصله که می‌توان با نگاه نقادانه به آن نگریست، آمار در اختیار داشتن کارت‌های اعتباری بر‌اساس پراکندگی نژادی است. آسیایی‌ها با ۹۲‌درصد در صدر فهرست دارندگان کارت‌های اعتباری بر‌اساس نژاد ایستاده‌اند و سفیدپوست‌ها با ۸۷‌درصد در تعقیب آن‌ها هستند.

به‌علاوه نام ۷۳‌درصد از لاتین‌تبارها و ۷۱‌درصد از سیاه‌پوست‌ها نیز در زمره افرادی که کارت اعتباری در اختیار دارند به ثبت رسیده است. قوانین آمریکا تبعیض در صدور کارت اعتباری بر اساس نژاد و قومیت را ممنوع کرده است اما با اتکا بر این آمار به‌نظر می‌آید که موانعی بر سر راه لاتین‌تبارها و سیاه‌پوست‌ها وجود دارد. از سوی دیگر می‌توان این اختلاف را در بازار کار و میزان اشتغال جست‌وجو کرد. افراد برای در اختیار داشتن کارت اعتباری باید شغل و در نتیجه درآمد داشته باشند اما تبعیض در اشتغال را نیز می‌توان مانند همین فهرست مشاهده کرد.

متری به‌نام درآمد
میزان درآمد افراد تاثیر بسیار مهمی در صدور یا عدم صدور کارت‌های اعتباری دارد. به‌عبارت دیگر صادرکنندگان کارت‌های اعتباری باید اطمینان حاصل کنند که دارندگان کارت‌ها توانایی بازپرداخت بدهی‌هایشان را دارند. از این‌رو تنها ۵۷‌درصد افرادی که در سال کمتر از ۲۵ هزار دلار درآمد دارند، کارت اعتباری نیز در اختیار دارند. این آمار برای افرادی که درآمدشان در حد فاصل ۲۵ تا ۱۰۰ هزار دلار در سال است، 88/5درصد و برای افرادی که درآمدشان بیش از ۱۰۰ هزار دلار در سال است نیز ۹۸‌درصد است.

حد و حدود کارت‌های اعتباری
بر اساس گزارش‌های سال ۲۰۲۲، میانگین سقف استفاده از کارت‌های اعتباری برای هر آمریکایی ۳۰۳۶۵ دلار است. این در حالی است که کمترین سقف ثبت شده در این سال تنها ۳۰۰ دلار و بیشترین سقف نیز ۵۲۱ هزار دلار بوده است.

کدخبر: ۵۴۶۷۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر