کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۵۳۹۶
تاریخ خبر:

فعالیت توپخانه توئیتری‌ دو نماینده مجلس‌ علیه دولت

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | در دوران تعطیلی دو هفته‌ای مجلس به علت اوج‌گیری کرونا، دو نماینده اصولگرا به طرز بی‌سابقه‌ای دولت و چهره‌های اصلی کابینه را در توئیتر تهدید کردند. محمود احمدی‌بیغش، نماینده شازند از استیضاح دولت و شاید پایان کار روحانی زودتر از موعد قانونی خبر داده و احسان ارکانی، نماینده نیشابور پیشنهاد داده در صورت لغو نشدن تحریم‌ها کل اموال روحانی، ظریف، عراقچی و دیگر مذاکره‌کننده مصادره شود.

اینکه از دل مجلس یازدهم با ترکیب فعلی انتقادهای تند و تیزی نسبت به دولت بیرون بیاید موضوع تازه‌ای نیست اما این تهدیدهای اخیر رنگ و بوی دیگری دارد. درواقع این مواضع را هم می‌توانیم در ادامه اقداماتی مثل پخش مستندهای ضد دولت همزمان با شتاب‌گرفتن مذاکرات وین تفسیر کنیم. ضمن اینکه اشاره گذرای روحانی به تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری تا سال ۱۴۰۱، به نظر می‌رسد منتقدان دولت را بی‌پرواتر و خشمگین‌تر از گذشته کرده.

هرچند از نگاه بعضی ناظران سیاسی هرموقع اصولگرایان، جناح رقیب را با تعابیر تند آماج حملات خود قرار دادند در نهایت همان حمله‌ها به برگ برنده طرف مقابل در انتخابات بدل شده است. به همین دلیل شاید زعمای جناح اصولگرایان هم ترجیح بدهند تا برگزاری انتخابات، بعضی چهره‌های نوخاسته این جناح فیتیله انتقادهای تند و تیزشان را از اصلاح‌طلبان و دولت پایین بکشند. اگر چنین رویکردی واقعا وجود داشته باشد شاید بهتر است در درجه اول شبکه اجتماعی فیلتر شده توئیتر را از دسترس دوستان خارج کنند!

*** تهدید رئیس‌جمهور به استیضاح
محمود احمدی‌بیغش، نماینده شازند در توئیتر نوشته:‌ «پایان دولت شاید زودتر از موعد قانونی: با توجه به ناتوانی مطلق دولت در اداره امور کشور به ویژه در سه حوزه مهم؛ امنیت، سلامتی و اقتصاد، همچنین توهمات رئیس دولت در خصوص انتخابات. مجلس به قید فوریت به این موضوع ورود کرده و به احتمال زیاد با دریافت اذن رهبری در خصوص انتخابات آتی و تشکیل سریع دولت جدید تصمیم حیاتی خواهد گرفت. منتظر اتفاق خاص باشید…»

ابتدا این نکته را بگوییم که اصالت این اکانت احمدی‌بیغش را به‌طور قطعی نمی‌توانیم تایید کنیم، چون حساب کاربری قبلی او از سوی توئیتر مسدود شده و این حساب جدید فالوئرهای به مراتب کمتری دارد. اگرچه همین اکانت از سوی کانال‌های خبری و رسانه‌ها مورد استناد قرار گرفته است. در مورد این توئیت جنجالی هم دفتر نماینده شازند هنوز تکذیبیه‌ای منتشر نکرده. حالا فرض کنیم این ایده محمود احمدی‌بیغش بخواهد اجرایی شود.

طبق اصل ۸۹ قانون اساسی ابتدا باید یک سوم نمایندگان طرح استیضاح رئیس‌جمهور را امضا کنند و بعد او تا یک ماه فرصت دارد برای دفاع به مجلس برود. در روز استیضاح هم برای تصویب عدم کفایت رئیس‌جمهور به آرای دو سوم نمایندگان نیاز است و در صورت تصویب نهایی رهبری باید با آن موافقت کند. طبق این زمان‌بندی و با توجه به تعطیلی مجلس تا طرح اعلام وصول شود و استیضاح صورت بگیرد تقریبا به همان اواخر خردادماه و موعد برگزاری انتخابات می‌رسیم.

بعد از برکناری رئیس‌جمهور هم تازه معاون اول او طبق اصل ۱۳۱ قانونی اساسی سکاندار امور می‌شود که طبعا خیلی خوشایند اصولگرایان نیست. این روند تا ۵۰ روز ادامه دارد تا مقدمات انتخابات رئیس‌جمهور بعدی فراهم شود. بنابراین به دلایل مختلف خیلی بعید است این ایده آقای احمدی‌بیغش عملیاتی شود و ایشان هم اگر اکانت فیک نباشد احتمالا مزاح کردند. محمود احمدی‌بیغش متولد ۱۳۴۱ در شهر توره در استان مرکزی است‌(در بعضی منابع محل تولد شهرری ذکر شده).

او در دوره هشتم هم نماینده مجلس بود اما برای دوره نهم رد صلاحیت شد. احمدی‌بیغش در دوره یازدهم اما به انتخابات برگشت و با ۲۴ هزار رأی راهی بهارستان شد و پیش از آن در دو سال آخر دولت دوم محمود احمدی‌نژاد استاندار خراسان شمالی بود. احمدی‌بیغش هنوز در فضای سیاسی کشور به‌عنوان یک چهره نزدیک به احمدی‌نژاد شناخته می‌شود و جنجال‌های او در همین دوره اخیر مثل ادعایی که در مورد واگذاری جزایر در قرارداد ایران و چین مطرح کرد و بعد تکذیب شد یا مشاجره او در مجلس درباره سفر قالیباف به روسیه هم در همین راستا قابل تحلیل است.

*** پیشنهاد مصادره اموال روحانی و ظریف
توئیت بعدی متعلق به احسان ارکانی است نماینده نیشابور از این قرار:‌ «مهم‌ترین انتقاد به وعده‌های بی‌نتیجه روحانی در برجام، فقدان ضمانت اجرایی این ادعاهاست. پیشنهاد می‌شود در مذاکرات وین، تمام اموال، املاک، دارایی‌ها و منازل حسن روحانی، جواد ظریف، عراقچی و دیگر مذاکره‌کنندگان درصورت لغو نشدن تحریم‌ها به‌عنوان وثیقه، توقیف و به نفع ملت به فروش برسد» یکی از نکات جالب توئیت این است که ارکانی عکس یک خانه را ضمیمه کرده، بعضی کاربران در قسمت منشن‌ها نوشتند این خانه رئیس ‌جمهور است.

احسان ارکانی همان نماینده‌ای است که چند هفته پیش و در جریان سفر اسحاق جهانگیری به مشهد مدعی شد که همراهان معاون اول رئیس‌جمهور دبیر اجرایی مجمع نمایندگان خراسان رضوی را کتک زدند و طرف مقابل آن را تکذیب کرد. احسان ارکانی معمولا حضور فعالی در توئیتر دارد و خیلی از منشن‌ها را هم به شخصه جواب می‌دهد. او یک مرتبه حتی مجادله توئیتری مفصلی هم داشت با فرزند الیاس نادران و چند کاربر اصولگرا در دفاع از انتصاب مهرداد بذرپاش به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات.

احسان ارکانی متولد ۱۳۵۵ است و در دانشگاه تهران جنوب، مهندسی عمران خوانده. او در سال ۱۳۹۱ به‌عنوان معاون استاندار وقت خراسان شمالی منصوب شد و مدتی هم بعد از آن در ستاد اجرایی فرمان امام و آستان قدس رضوی مسئولیت داشت. گفتنی است احسان ارکانی در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ مصرانه پیگیر استیضاح دژپسند وزیر اقتصاد بود که وقتی به جایی نرسید و مدعی شد که رئیس مجلس با نفوذ خود مانع استیضاح شده چون دژپسند در دوره شهرداری قالیباف از مدیران نزدیک به او بوده است. ارکانی در انتخابات اسفندماه سال۱۳۹۸ با ۷۳ هزار رأی نماینده مجلس شد.

کدخبر: ۳۸۵۳۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    این دوستان اول بررسی کنند که با چه تعداد رای، وارد مجلس شدند، سپس بشینند برای کل کشور تصمیم گیری کنند

    • ali3021

      نگاه به چهره دوستان بکنید کافیه