کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۷۹۵
تاریخ خبر:

توطئه‌ مرموز ‌علیه ژن ‌ایرانی‌؟

روزنامه هفت صبح، گروه ویژه | موافقان و مخالفان فرضیه ای که تلفات ایرانی‌ها را ناشی از دستکاری ویروس‌کرونا می‌دانند. صحبت‌های یک پزشک درباره احتمال دسترسی به ژن ایرانی‌ها که باعث گسترش کرونا شده. «از سال ۲۰۱۳ گلشیفته فراهانی و بهرام رادان ویدئو تهیه می‌کردن که وای DNA خودتون رو به بانک DNA جهانی بفرستید؛ درد نداره و یک نمونه بزاق ساده‌اس. سهم نمونه‌های ایرانی کمه و… اما حالا مشخص شده که این کار برای سرقت ژنتیکی بوده و ویروس کرونا هم به همین دلیل در ایرانی‌ها تلفات زیادی داده.»

این توئیت که با ادبیاتی یکسان در میان کاربران اصولگرای توئیتر منتشر می‌شود، جنجال‌های زیادی به پا کرده است. منبع این توئیت هم صحبت‌های یک پزشک با نام دکتر «علی کرمی» است که در برنامه‌ای با اجرای نادر طالب‌زاده در شبکه افق حضور پیدا کرد و درباره ویروس کرونا و تغییرات ژنتیکی آن، ادعاهای جدیدی را مطرح کرد. او ادعا کرد که نمونه DNA ایرانی در دسترس آمریکایی‌هاست و آن‌ها با این دسترسی توانسته‌اند ویروس کرونا را طوری دستکاری کنند که به ایرانی‌ها و ایتالیایی‌ها بیشترین ضربه را بزند(او گفت چون ژنتیک ایتالیایی‌ها شبیه ایرانی‌هاست آنها هم قربانی شدند!)

همین موضوع باعث شد کاربران اصولگرای توئیتر دنبال این موضوع بروند که چگونه امکان دارد DNA ایرانی‌ها به دست آمریکایی برسد؟ آن‌ها به این نتیجه رسیدند که در سال ۱۳۹۳ که تبلیغ برای اهدای نمونه DNA ایرانی‌ها برای پیوند مغز استخوان توسط سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد، احتمالا برای این منظور بوده است. چقدر این ادعاها درست است و ماجرای آن چه بود؟

*** این خط از کجا شروع شد؟
روزنامه کیهان در روز چهارشنبه در سرمقاله خود به قلم «محمد‌هادی صحرایی» برای اولین بار به این موضوع اشاره کرد و در بخشی از آن نوشت: « چندسال پیش برخی بازیگران در ماهواره مردم را برای اهدای بزاقشان به غربی‌ها‌ ترغیب می‌کردند، چرا؟…»

*** صحبت‌های آقای دکتر
پس از این نوشته، روز پنجشنبه شبکه افق در برنامه «عصر» که مجری آن «نادر طالب‌زاده» است، از دکتر «علی کرمی» دعوت کرد. او در بخشی از این برنامه گفت: «کروناویروس جدید ساختار پیچیده‌‌ای دارد؛ میزان مرگ‌‌ومیر این ویروس کمتر از آنفلوآنزاست اما هراس عجیبی است که نسبت به آنفلوانزا ایجاد شد، به این حد نبود. جالب این است که این ویروس از چین می‌‌آید به ایران و در قم دیده می‌‌شود و بعد از چند روز، بسیاری از استان‌‌های کشور را درگیر می‌‌کند.»

کرمی‌ با بیان اینکه ژنتیک مردم ایتالیا شباهت بسیار زیادی به ژنتیک مردم کشور ما دارد، خاطرنشان کرد: «در اینجا بحث سلاح‌‌های نژادی مطرح می‌‌شود که می‌‌تواند در نژادهای خاص پاتوژنز و مرگ‌آوری بیشتری ایجاد کند؛ درحال حاضر ایران سومین کشور جهان از لحاظ میزان شیوع ویروس کرونا بعد از ایتالیاست و احتمال دستکاری ژنی این ویروس وجود دارد، زیرا مهندسی ژنتیک این توانایی را دارد که ژن‌‌ها را دستکاری کند و فقط یک نژاد خاص را آلوده کند.»

او با بیان اینکه دانشمندان با استفاده از ژنوم و پروتیئن‌‌ها می‌‌توانند دارو و ویروس‌‌هایی با رسپتورهای خاص بسازند، تصریح کرد: «در دانشگاه استنفورد پروژه ژنوم ایرانیان ایجاد شد که در این پروژه، ژنوم ۱۱۴نفر از ملیت‌‌های مختلف ایرانی به‌دست آمده است؛ ژنوم ایرانیان را شناسایی کرده‌‌اند که این امر برخلاف معاهدات بین‌‌المللی و قانونی است.»

*** قصه سال ۱۳۹۳ چه بود؟
بهرام رادان و گلشیفته فراهانی در سال ۱۳۹۳ درباره اهدای DNA ایرانی‌ها گفته بودند: «بیماران مبتلا به انواع سرطان‌های خون، لوسمی ‌و لنفوم، برای ادامه زندگی نیاز به پیوند مغز استخوان دارند و یک ویدئو که زیر تلاش گلشیفته فراهانی و بهرام رادان برای آگاهی‌رسانی در مورد پیوند مغز استخوان و سلول‌های بنیادین است. علاقه‌مندان به اهداء می‌توانند با دراختیار گذاشتن اطلاعات ژنتیکی و دی‌ان‌ای خود به بانک جهانی نگهداری این داده‌ها، به افرادی که نیاز به پیوند دارند، کمک کنند.

پیدا‌کردن اهداکنندگانی که با بیمار همخوانی ژنتیکی دارند، کار دشواری است. افرادی که از یک پیشینه قومی‌ و نژادی می‌آیند، می‌توانند همخوانی بیشتری داشته باشند. در بانک جهانی داده‌های ژنتیکی مربوط به اهداکنندگان مغز استخوان، تعداد داوطلبان ایرانی، کم و یافتن اهداکننده کار دشواری است. با مراجعه به بیمارستان شریعتی در ایران یا یافتن مراکز پذیرش اهداکنندگان مغز استخوان در کشور خود، می‌توانید اهداکننده باشید.

با پرکردن یک فرم کوتاه و گرفتن نمونه از بزاق دهان، اطلاعات ژنتیکی فرد را وارد بانک داده‌ها می‌کنند. پزشکانی که بیماران مبتلا به سرطان خون را درمان می‌کنند، در این بانک اطلاعاتی به‌دنبال اهداکننده‌ای می‌گردند که با بیمار مطابقت ژنتیکی مناسب داشته باشد. در صورتی که شما انتخاب شوید، با شما برای اهداء تماس گرفته خواهد شد.»

در همان زمان نیز اصولگرایان به این موضوع انتقادات زیادی وارد کرده بودند. مثلا سایت «مشرق‌نیوز» نوشته بود: «ورود ارگانیسم‌های دستکاری‌شده ژنتیکی و فرآورده‌های آن به‌واسطه واردات محصولات غذایی، کودهای شیمیایی و دام و فرآورده‌های گوشتی به کشور ما بسیار زیاد است. سهل‌انگاری در حوزه کشاورزی موجب شده هم‌اکنون محصولات با ارزش و ثروت‌افزایی همچون «پسته»، «زعفران» و «انار» از تولید انحصاری ایران خارج شده و رقبا به‌واسطه «سرقت‌های زیستی» صورت‌گرفته با استفاده از فضای بی‌قانونی کشور، خسارات سنگینی به کشاورزان ایرانی وارد آورند.

در حوزه انسانی نیز تلاش برای تسلط بر بانک‌های ژن و نمونه DNA جوامع مختلف بسیار جدی است. به طور مثال هم اکنون بازیگر ایرانی، گلشیفته فراهانی با هماهنگی مجموعه‌ای از بانک‌های ژن آمریکایی-اروپایی به‌واسطه انتشار کلیپی تاثیرگذار در فضای ارتباطات مجازی، به پروسه جمع‌آوری نمونه‌های زیستی ذیل عنوان دروغین «کمک به بیماران سرطانی» ورود کرده است.

این در حالی است که برای کمک به درمان بیماران سرطانی در ایران و جهان از داوطلبین«نمونه مغز استخوان» دریافت می‌شود و در انتهای این کلیپ نیز ابتدا آدرس مرکز جهانی مغز استخوان آمریکا درج می‌شود. با این وجود به علت ضعف اطلاعاتی دستگاه‌های امنیتی جمع‌آوری نمونه ژنتیکی ایرانیان که از اهمیت ویژه‌ای در حوزه «مبارزه با بیوتروریسم» برخوردار است آزادانه و بی‌حساب و کتاب در میانه «بی‌اطلاعی عمومی ‌مردم» در حال انجام است.»

*** چند نظر مخالف
از زمانی که صحبت‌های آن پزشک پخش شده، نظرات موافق و مخالف زیادی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است. نظرات موفق با آقای دکتر را که در طول گزارش خواندیم؛ حالا دو نظر مخالف او را بررسی می‌کنیم. «علی نورایی» خبرنگار شبکه تلویزیون دولتی ژاپن نوشت:« ۹۹.۹% ژن تمام انسان‌های زمین یکسانه. سه‌میلیارد قطعه DNA ما رو می‌سازند. اگر کد ژنوم ما رو چاپ کنیم ۲۶۲هزار صفحه میشه. یعنی ۱۷۵جلد کتاب بزرگ. از کل این مجموعه فقط ۵۰۰صفحه‌اش منحصر به شخص ماست، باقیش برای تمام بشر یکسانه.»

در همان سال ۱۳۹۳ که شایعات گسترده شده بود، دکتر عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته بود: «اطلاعات ژنتیکی انسان‌ها بسیار به‌هم نزدیک است، به‌عنوان یک پزشک که سال‌ها با آناتومی ‌پاتولوژی و هیستولوژی سروکار داشته‌ام، اعلام می‌کنم که تشخیص اقوام از روی ژن تقریبا محال است. از سوی دیگر، اگر گروهی بخواهند ژن ما ایرانی‌ها را جذب کنند‌ و براساس نقشه ژن ‌علیه ما استفاده کنند، نیازی نیست ‌از داخل ایران این کار انجام شود. هم‌اکنون چیزی حدود چهارمیلیون ایرانی فقط ساکن آمریکا هستند و در همه کشور‌های جهان نیز ایرانی هست. همین تلویزیون «من و تو» را ایرانی‌ها اداره می‌کنند و خلاصه اگر کسی ‌نقشه‌ای داشته باشد، به بزاق تهرانی‌ها نیاز ندارد.»

*** دکتر علی کرمی کیست؟
سایت اصولگرای تسنیم درباره او نوشته: « علی کرمی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله است. وی متخصص رشته بیوتکنولوژی پزشکی و فوق‌تخصص مهندسی ژنتیک و کاربردهای این رشته است. مدرک دکترایش را از اروپا، و فوق‌تخصص خود را از آمریکا گرفته و به گفته خودش بیست سال است که «برای توسعه این علم» به کشور بازگشته است؛ او بی‌تردید یکی از متخصصین ارشد ایرانی در حوزه دستکاری ژنتیکی، یا نوترکیبی دی ان ای، یا فناوری دستکاری ژنی در حوزه پزشکی فوق‌مدرن است.»

در برخی رسانه‌ها و سایت‌ها از او با لقب «پروفسور» نیز نام برده می‌شود اما هفت‌صبح نتوانست مدارک تخصص و فوق تخصص او که گفته شده از دانشگاه‌های آمریکایی گرفته شده را پیدا کند. این پزشک چند سال پیش با صحبت‌هایش درباره محصولات تراریخته خبرساز شده بود و مصاحبه‌های مفصلی در این زمینه داشت که معتقد بود و هست این محصولات همگی از نظر ژنتیکی دستکاری شده‌اند تا وارد سبد غذایی ایرانی‌ها شود و به آن‌ها آسیب بزند.

او در یکی از این مصاحبه‌ها گفته بود: «تراریخته بدون شک اگر همه جنبه‌های آن مطالعه و بررسی نشود، یک نفوذ خطرناک است چون در سفره همه ملت وارد می‌شود؛ در سفره نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی ما هم وارد می‌شود؛ در سفره سیاستمداران، نخبگان، دانشمندان، مادران، دختران، پسران و کودکان و چقدر من نگرانم که برخی از مسئولان داخل کشور، آنهایی که به شدت و بی‌محابا و تهاجمی توسعه تراریخته را هدف اصلی گرفته‌اند و از تراریخته دفاع می‌کنند و در برنامه ششم قصد کشت یک میلیون هکتار آن را دارند و حتی به مزارع برده‌اند، هیچ نوع نقد صادقانه و مشفقانه را بر نمی‌تابند؛ برخی از اینها شاید حتی ندانند که این بخشی از یک نقشه بزرگ نفوذ است و آنها در این نقشه قرار گرفته‌اند و سبب شادی دشمن می‌شوند.

از آن طرف چه کسانی پشت واردات تراریخته هستند؟ نهادهای نظارتی باید ورود کنند.» دکتر «حسین روازاده» پزشک سنتی جنجالی نیز نیز در سایت خود مرتبا مطالب دکتر علی کرمی را بازنشر می‌کند. در سال ۱۳۹۵ نیز خبرگزاری اصولگرای «تسنیم» نوشته بود: «علی کرمی تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی قرار گرفت. این استاد دانشگاه، نفر اصلی افشاگری تهدیدات زیستی علیه ایرانیان و از جمله موضوع دستکاری ژنتیکی (تراریخته) بوده است.

وی در همین راستا از جانب افراد و نهادهای وابسته به صهیونیسم بارها مورد تهدید و فشار قرار گرفت تا جایی‌که در خبرگزاری تسنیم افشا کرد که این افراد از تهدید به مرگ وی هم فروگذار نکرده‌اند. تشدید ترور بیولوژیک دانشمندان و افراد برجسته کشور از جمله دکتر کاظمی آشتیانی و فرج الله سلحشور نگرانی از تکرار این وقایع در میان دانشمندان و افراد برجسته حوزه جنگ نرم را تقویت کرده است.»

کدخبر: ۳۱۴۷۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر