کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۹۵۰
تاریخ خبر:

تلفیق معجزه و لیاقت؛ مرور مسیر ‌‌قهرمانی الهلال ‌

روزنامه هفت صبح| ‌حالا که چند روزی از قهرمانی الهلال عربستان در لیگ قهرمانان آسیا گذشته، می‌توان مسیر این قهرمانی را از ابتدا تا انتها با دقت بیشتری مرور کرد و به این واقعیت پی برد که برای رخ دادن چنین اتفاقی همه چیز لازم است، هم شانس و هم شایستگی.

معجزه پشت معجزه
الهلال در مرحله گروهی با خوش‌شانسی محض راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شد. این تیم در گروهی که استقلال تاجیکستان، آلمالیق ازبکستان و الشباب الاهلی‌امارات هم حضور داشتند، به سختی و به شکلی واقعا معجزه‌آسا دوم شد. دوم شدنی که کافی نبود و نیاز به رخ دادن اتفاقاتی دیگر در سایر گروه‌ها هم داشت! الهلال دور رفت را خوب شروع کرد. با نماینده ازبکستان به تساوی ۲-۲ رسید، الشباب امارات را ۲برصفر شکست داد و استقلال تاجیکستان را هم ۳بریک مغلوب کرد.

به نظر می‌رسید تیم عربستانی به راحتی از این گروه صعود خواهد کرد اما یک شکست پرگل و غیرمنتظره با نتیجه ۴بریک مقابل استقلال تاجیکستان در دور برگشت معادلات را بر‌هم زد. تیم تاجیکستانی در بازی‌های قبل هم نتایج خوبی گرفته بود و بعد از این پیروزی بر الهلال، مدعی اصلی صعود از گروه شد. در بازی‌های بعد، هر دو تیم پیروز شدند و نتیجه اینکه یکی از این دو تیم صدرنشین می‌شد و دیگری باید تلاش می‌کرد تا به عنوان یکی از بهترین تیم‌های دوم گروه‌ها به مرحله بعد صعود کند‌.

اما هر دو تیم در بازی‌های آخر خود مغلوب حریفان‌شان شدند و استقلال تاجیکستان در نهایت ناباوری با تفاضل گل بهتر صدرنشین شد و الهلال باید منتظر می‌ماند تا تکلیف تیم‌های دوم گروه‌های دیگر مشخص شود. باید چند اتفاق عجیب رخ می‌داد تا الهلال صعود کند اما تقدیر این بود که تیم عربستانی راهی مرحله بعد شود. السد نباید به النصر می‌باخت که باخت و برنده بازی الدحیل و الاهلی عربستان هم می‌توانست مانع صعود الهلال شود.

اما این بازی با تساوی به پایان رسید و فرصت دو به تکی که تیم الاهلی در دقیقه ۹۰ بازی از دست داد، تبدیل به نقطه عطف لیگ قهرمانان شد و باعث شد تا الهلال به عنوان سومین و آخرین تیم دوم گروه‌ها صعود کند و راهی مرحله بعد شود. تازه الهلال حتی در همین وضعیت هم با یک خوش‌شانسی دیگر مواجه شد و تفاضل گلش با السد برابر بود اما به دلیل گل زده بیشتر، به عنوان سومین تیم برتر تیم‌های دوم گروه‌ها راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شد. در واقع گل شدن همان فرصت دو به تک در بازی الدحیل و الاهلی باعث می‌شد تا قهرمان لیگ قهرمانان، حتی از گروهش هم صعود نکند اما تقدیر قرار بود به شکل دیگری رقم بخورد.

و البته شایستگی!
الهلال با یک خوش‌شانسی تاریخی و باورنکردنی راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شد و بلافاصله اقدام به تقویت خود کرد. لئوناردو ژاردیم، سرمربی سابق موناکو روی نیمکت این تیم نشست، موسی مارگا از پورتو راهی این تیم شد و پریرا، ستاره برزیلی وست‌برومویچ با گران‌ترین قرارداد تاریخ فوتبال عربستان به الهلال پیوست و بافتیمبی گومیس هم که قصد جدایی داشت ماندنی شد. به این ترتیب الهلال تبدیل به پرمهره‌ترین تیم غرب آسیا شد. آنها ابتدا استقلال تحلیل رفته را با دو گل شکست دادند، سپس پرسپولیس خسته و نیمه جان را ۳برصفر مغلوب کردند و در نهایت النصر را هم ۲ بر یک بردند و راهی فینال شدند.

پوهانگ، خوش‌شانس مثل الهلال
اتفاقی که برای الهلال رخ داد، برای دیگر فینالیست این دوره یعنی پوهانگ کره‌جنوبی هم تکرار شد. این تیم در یک گروه آسان دوم شد و در جدول تیم‌های دوم گروه‌ها پایین‌تر از دائجو و پاتوم تایلند، سوم شد. این تیم هم خوش‌شانس بود که توانست با تفاضل گل بهتر، راهی مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان شود. این تیم اگر در مرحله گروهی، دو گل کمتر زده بود، از صعود باز می‌ماند و تیم کیچی هنگ‌کنگ به مرحله بعد صعود می‌کرد!

پوهانگ بعد از صعود از مرحله گروهی دو نماینده ژاپن را شکست داد و در نیمه‌نهایی توانست اولسان قهرمان دوره قبل را در ضربات پنالتی مغلوب کند و راهی فینال شود. در واقع تیم‌هایی که به فینال لیگ قهرمانان رسیدند،‌ سومین و ضعیف‌ترین تیم‌های دومی بودند که موفق به صعود به مرحله یک هشتم نهایی شدند! به عبارت دیگر، اگر تیم‌های صعودکننده از مرحله گروهی هر منطقه را در دو جدول قرار دهیم، این تیم‌های هشتم گروه‌ها بودند که به فینال رسیدند و این شانزدهمین تیم جدول صعودکننده‌ها از مجموع دو منطقه، قهرمان آسیا شد!

السد، از الهلال هم خوش‌شانس‌تر بود!
حدود ۱۰ سال پیش، السد قطر با خوش‌شانسی بزرگ‌تری قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شد. این تیم در سال ۲۰۱۱ با شکست دادن ذوب‌آهن به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید و در بازی رفت مقابل سپاهان، با یک گل در خانه مغلوب شد اما بازی دادن به رحمان احمدی که در مرحله قبل و با پیراهن پرسپولیس از بازی اخراج و محروم شده بود باعث شد تا با شکایت قطری‌ها بازی ۳برصفر به سود این تیم اعلام شود.

سپاهان در بازی برگشت ۲ بر یک پیروز شد اما در مجموع ۴بر۲ مغلوب شد و در حالی که در زمین، برنده هر دو بازی رفت و برگشت شده بود، به خاطر یک اشتباه عجیب از دور رقابت‌ها حذف شد. عجیب‌تر اینکه همین السد، در مرحله نیمه‌نهایی سووون کره را شکست داد و به فینال رسید و در فینال هم توانست در ضربات پنالتی چونبوک کره را مغلوب کند و قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود! در واقع اگر الهلال با خوش‌شانسی و اتفاقات فوتبالی که در زمین رخ داد توانست قهرمان لیگ قهرمانان شود اما السد به لطف اشتباه بیرون از زمین باشگاه سپاهان به مقام قهرمانی این مسابقات رسید.

کدخبر: ۴۲۷۹۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر