کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۰۳۲۱
تاریخ خبر:

تلاش طالبان‌ برای بیرون کردن آمریکا‌ از افغانستان

روزنامه هفت صبح | با لغو مذاکرات کمپ دیوید، طالبان به دنبال راهی برای بیرون کردن آمریکایی‌ها از افغانستان است. هفته گذشته دونالد ترامپ دیدار خودش با نمایندگان طالبان درکمپ دیوید را به‌هم زد. دلیل این کار کشته شدن یک نظامی آمریکایی در حملات این گروه عنوان شد. بعد از این اتفاق، طالبان در حالی که به مسکو سفر کرده بود، درخواست بازگشت مذاکرات با ایالات متحده را مطرح کرد که پاسخی نگرفت و در عوض مشخص شد حملات این کشور علیه شبه‌نظامیان طالبان شدیدتر از هر زمان دیگری شده است.

حالا قرار است طالبان به دور آسیا بچرخد تا چیزی را که نتوانست از طریق مذاکره به دست بیاورد، با کمک کشورهای منطقه داشته باشد. خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های طالبان گزارش کرده، این گروه تیمی به روسیه اعزام کرده و قصد دارد به چین، ایران و آسیای مرکزی هم برود تا برای بیرون کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان حمایت جلب کند.

رویترز از قول یکی از رهبران ارشد طالبان که خواست نامش فاش نشود، گزارش کرد‌ طالبان می‌خواهد رهبران منطقه‌ای را درباره شکست مذاکرات و تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره اینکه روند مذاکرات پیش از معاهده صلح تعلیق شد، آگاه نگه دارد. این سفرهای برنامه‌ریزی شده از سوی طالبان با هدف از سرگیری گفت‌وگوها با آمریکا نیست.

*** طالبان: ما می‌توانیم برای ۱۰۰ سال با آمریکایی‌ها بجنگیم
مذاکره کننده ارشد طالبان به شبکه خبری راشاتودی گفت، پس از آنکه مذاکرات با آمریکا متوقف شد، این گروه آماده شده تا برای ۱۰۰ سال دیگر با این جنگ تحمیل شده، مبارزه کند. ‌ محمد‌عباس استنکزی، مذاکره کننده ارشد طالبان در گفت‌وگویی با شبکه خبری راشاتودی گفت: روند یک ساله صلح در افغانستان از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و درست چند روز پیش از آنکه توافق رسمی امضا شود، متوقف شد. پیش‌نویس این توافق از سوی دو طرف مطرح شده بود.

تصمیم آمریکا قطعی نبود و طالبان به مذاکرات همچنان پایبند است. او ادامه داد: موضع ما این است که هیچ راه‌حلی برای این درگیری‌ها به جز مذاکرات و مسئله صلح وجود ندارد. امیدواریم ‌ ترامپ درباره تصمیمش مجددا فکر کند و به آنجایی برگردد که ما بودیم. مذاکرات صلح افغانستان در پی انفجار خودرو توسط طالبان در کابل که به مرگ یک سرباز آمریکایی و ده‌ها غیرنظامی افغانستانی منجر شد، متوقف ‌ و دونالد ترامپ ناگهان نشست‌های کمپ دیوید با طالبان را کنسل کرد.

طالبان می‌گوید، بمب‌گذاری‌هایش واکنشی «توجیه شده» به حملات ادامه‌دار نیروهای آمریکایی و افغان است و تاکید دارد که آنها از سرزمین خود در مقابل یک اشغالگر خارجی متخاصم دفاع می‌کنند. مذاکره کننده ارشد طالبان همچنین درباره دلیل توقف مذاکرات از سوی ترامپ ابراز تردید کرد و گفت ‌ این تصمیم، با اظهارات مطرح شده از سوی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در تضاد است که گفته بود، آمریکا در ۱۰ روز گذشته بیش از هزار نیروی طالبان را کشته است.

استنکزی همچنین گفت: اگر آنها می‌توانند یک هزار تن از ما را بکشند، چرا ما یک یا دو نفر از آنها را از پا در نیاوریم؟ این حق ماست. ما باید از خودمان و مردم دفاع کنیم. تنها پس از امضا شدن توافق رسمی و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان می‌تواند اختلافاتش با گروه‌های سیاسی افغانستان از جمله دولت کابل را حل و فصل کند. من خواستار مذاکرات درون افغانستانی و آتش‌بسی جامع هستم.

*** کابل: طالبان به روسیه برود یا چین، مذاکرات احیا نمی‌شود‎
سخنگوی دولت افغانستان می‌گوید سفرهای گروه طالبان به روسیه و چین تاثیری بر دولت مرکزی در کابل ‌ یا دولت آمریکا ندارد و دولت در حال حاضر تمامی تلاش‌ها در راستای مذاکرات صلح با این گروه شبه‌نظامی را متوقف کرده‌ است. صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان، ۲۳ شهریور ماه گفته «در حال حاضر دست انداختن طالبان به دامن کشورهای دیگر و سفرهای‌شان به آن کشورها هیچ سودی ندارد».

سخنگوی دولت افغانستان تاکید کرده ‌است که تا زمان انتخابات سراسری در این کشور، مذاکراتی با گروه طالبان صورت نخواهد گرفت و سپس دولت جدید در رابطه با صلح تصمیم‌گیری خواهد کرد. صدیقی در عین حال افزوده هدف گروه طالبان از انجام سفرهای خارجی، پس از آنکه آمریکا مذاکرات صلح را لغو کرد، «امتیازگیری است».

از سوی دیگر اما سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در دفتر این گروه در دوحه، به رادیو آزادی گفته آنها مشغول انجام «چگونگی روند صلح با مقام‌های کرملین هستند.» اندکی پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ادامه حملات مرگبار طالبان در افغانستان مذاکرات با این گروه را لغو کرد، هیاتی از طالبان روز ۲۲ شهریور ماه روانه مسکو شد. سهیل شاهین در آستانه این سفر گفته بود گروه او در مورد «آخرین تحولات در رابطه با فرآیند صلح در افغانستان» گفت‌وگوهایی انجام خواهد داد.

کدخبر: ۲۸۰۳۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر