کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۶۳۷۶
تاریخ خبر:

تغییر استراتژی خریداران در بازار موبایل

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | بازار گوشی‌های موبایل شوک ناشی از رشد قیمت دلار را پشت سرگذاشته است. پس از کنار رفتن مه غلیظ حالا می‌توانیم همان برندهای همیشه را در صدر جدول ببینیم. شیائومی و سامسونگ بازار را بین خودشان تقسیم کرده‌اند و تقریبا به هیچ‌کس فرصت عرض‌اندام نمی‌دهند. با این حال ترکیب گوشی‌های پرفروش نشان می‌دهد بخشی از خریداران تصمیم گرفته‌اند کلیشه‌های مرسوم را بشکنند.

به‌عنوان مثال POCO X3 Pro با قیمت شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در صدر ایستاده است. پیش از این به‌مدتی طولانی این جایگاه مخصوص گوشی‌های سه، چهار یا نهایتا پنج میلیون تومانی بود که به‌شکل کاملا اقتصادی عمل می‌کردند اما این بار یک گوشی با حافظه‌موقت هشت گیگابایت آنجا ایستاده که به سخت‌افزار قدرتمندی مجهز شده است.

گلکسی A12 Nacho با قیمت چهار میلیون تومان عنوان دوم را در اختیار دارد. در بین گوشی‌های پرفروش یک مدل آیفون هم داریم. iPhone Se 2020 با قیمت ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خودش را تا رتبه پنجم و ششم جدول بالا کشیده و این مسئله می‌تواند تا حدودی صحت نظریه ما را نشان ‌‌دهد؛ آیا مردم ترجیح می‌دهند با پرداخت پول بیشتر یک گوشی کاربردی و قابل اعتماد خریداری کنند؟

سامسونگ A52s 5G دیگر گوشی پرفروش با قیمت بالای ۱۰ میلیون تومان است. قیمت آن قبل از رشد اخیر نرخ دلار به زیر ۱۰میلیون تومان می‌رسید اما حالا باید برایش بهای بیشتری پرداخت کنید. گلکسی S20 FE از جمله دیگر گوشی‌های نسبتا گرانقیمت و پرفروش است. قیمت آن را بین ۱۱ تا ۱۵ میلیون تخمین می‌زنند و اتفاقا یک مدل سازگار با ۵G هم دارد. POCO F3 5G، Mi 11 Lite ، گلکسیA72 از دیگر گوشی‌های گرانقیمت هستند که باید خوب زیر نظر گرفته شوند.

‌ رازهایی درباره Poco X3 Pro
شیائومی Poco X3 Pro به‌عنوان پرفروش‌ترین گوشی در بازار موبایل ایران شناخته می‌شود. چرا و چطوری یک موبایل شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی توانسته به‌چنین جایگاهی دست پیدا کند؟ با هم این موضوع را بررسی می‌کنیم.‌ظاهر متفاوت اولین ویژگی X3 Pro در بازار موبایل است؛ بدنه گوشی در قسمت پشت تمام پلاستیکی و مات است و درست در وسط آن برند گوشی را با فونت بزرگ چسبانده‌اند. شاید متریال‌های به کار رفته در ساخت آن از کیفیت بالایی برخوردار نباشد اما از تراشه‌های بسیار قوی بهره می‌برد که کارایی گوشی را زیاد می‌کند.

استفاده از اسنپدراگون ۸۶۰ هشت هسته‌ای در این گوشی، سخت‌افزار آن را در موقعیت ویژه‌ای قرار می‌دهد. این گوشی دارای چهار دوربین برای ثبت عکس‌های با کیفیت است. دوربین اصلی با ۴۸ مگاپیکسل به همراه یک دوربین هشت مگاپیکسلی اولترا واید و دو دوربین با دو مگاپیکسل تلاش می‌کنند عکس‌های باکیفیتی خلق کنند. همچنین دوربین سلفی آن ۲۰ مگاپیکسل بوده که کاربران بتوانند عکس‌های خوبی را از خود ثبت کنند.

از مزایای دیگر دوربین ایکس پرو می‌توان به قابلیت حالت شب اشاره کرد که به خلق عکس‌های رویایی در شب بسیار کمک می‌کند. همچنین دوربین اصلی این گوشی قادر است به صورت پیش‌فرض عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی ذخیره کند که عدد خوبی برای یک گوشی میان‌رده محسوب می‌شود. نکته مهم درباره این گوشی آن است که X3 PRO برای عکاسی حرفه‌ای چندان مناسب نیست و این نسخه به افرادی که نسبت به دوربین گوشی تعصب دارند، توصیه نمی‌شود.

استاندارد IP53 نشان می‌دهد گوشی برابر گرد و غبار و قطرات آب مقاوم است. ایکس ۳ پرو در عین داشتن ظاهری متفاوت، وزن بالایی دارد؛ حدود۲۱۵ گرم و ضخامت آن هم در طولانی‌مدت آزاردهنده خواهد بود. پوکو ایکس پرو از یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۱۶۰ میلی‌آمپری استفاده می‌کند که قابلیت شارژ سریع ۳۳ واتی دارد.

رازهایی درباره S20 FE
گوشی سامسونگ S20 FE یکی از مدل‌های گیج‌کننده در بازار موبایل است. از آن حدود پنج نمونه در ویترین موبایل‌فروشی‌ها به چشم می‌خورد که فعلا بین ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارند. نمونه ارزان‌تر ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و شش گیگابایت حافظه‌موقت دارد. از همین گوشی یک نمونه با فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت و حافظه موقت هشت گیگی در بازار پیدا می‌شود و یک نمونهGalaxy S20 FE با ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و هشت گیگابایت حافظه‌موقت.

دو تا نسخه سازگار با نسل پنجم اینترنت موبایل پیش رو داریم؛ اولی هشت گیگابایت حافظه‌موقت با ۱۲۸ گیگ فضای ذخیره‌سازی دارد و دومی همین مقدار حافظه‌موقت را با ۲۵۶ گیگ فضای ذخیره‌سازی در اختیار کاربر می‌گذارد. به همین دلیل مقایسه را تنها به دو نسخه حافظه هشت گیگابایتی معمولی و سازگار با ۵G محدود می‌کنیم.

گوشی سامسونگ S20 FE یک میان‌رده اقتصادی و یک برادر کوچکتر برای گلکسی S20 محسوب می‌شود. نسخه سازگار با ۵G آن را با اسنپدراگون ۸۶۵ و پردازنده گرافیکیAdreno 650 طراحی کرده‌اند در حالی که نمونه معمولی با Exynos 990 و پردازنده گرافیکیMali-G77 کار می‌کند اما این وجه تمایز باعث نشده سامسونگ بین دو گوشی تبعیض قائل شود.

در هرحالت شما با موبایلی سروکار دارید که حدود ۱۶۰ میلیمتر ارتفاع، ۷۵ میلیمتر عرض و ۸٫۴ میلیمتر ضخامت دارد و وزن آن به ۱۹۰ گرم می‌رسد. قاب پشتی Galaxy S20 FE به‌خاطر کاهش هزینه‌ها با پلاستیک طراحی شده اما فریم فلزی است و روی قاب جلویی فقط شیشه می‌بینیم. همچنان شاهد ویژگی‌های تحسین‌برانگیزی مثل گواهینامه IP68 که نشان‌دهنده مقاومت برابر نفوذآب در عمق ۱٫۵ متری تا مدت ۳۰ دقیقه است، خواهیم بود.

گلکسی S20 FE از نمایشگر ۶٫۵ اینچی با دقت ۱۰۸۰ برخوردار است. تراکم پیکسلی در این صفحه به ۴۰۷ppi می‌رسد و نسبت صفحه به بدنه معادل ۸۵ درصد خواهد بود. چون گوشی را در مهرماه سال گذشته عرضه کرده‌اند، وقتی آن را از جعبه بیرون می‌آورید با اندروید نسخه ۱۰ کار می‌کند اما می‌توان سیستم عامل را به اندروید نسخه ۱۱ ارتقا داد. دوربین سه‌گانه با کیفیت ۱۲ مگاپیسکل واقعی کار می‌کند و اصلا با گوشی‌های ارزانقیمت که رویشان دوربین‌های ۴۸، ۶۴ و حتی ۱۰۸ مگاپیکسل وجود دارد، قابل مقایسه نیست. ع

کس‌های سلفی را می‌توان با حسگر ۳۲ مگاپیکسلی ثبت کرد. ظرفیت باتری در گوشی Galaxy S20 FE به چهار هزار و ۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت می‌رسد که می‌تواند با قابلیت شارژسریع ۲۵ واتی زودتر از حد معمول پر شود. امکان شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس هم در گلکسی S20 FE وجود دارد.
در نهایت به‌نظر ما گلکسی S20 FE نسخه سازگار با ۵G هشت گیگابایت حافظه‌موقت و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و قیمت آن حداقل در حال حاضر منصفانه است.

رازهایی درباره گلکسی A72
گلکسی A72 با فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت و هشت گیگابایت حافظه‌موقت در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون تومان قیمت دارد. گلکسی A72 روی کاغذ یک میان‌رده، با ظاهری شبیه پرچمداران گلکسی S21 است. A72 در چهار رنگ مشکی، آبی، سفید و بنفش راهی بازار می‌شود. بدنه مات این دستگاه در کنار قاب دوربین‌های اصلی که هم‌رنگ با این بدنه طراحی شده‌اند، حس خوبی به‌کاربر می‌دهد.

وزن گوشی گلکسی A72 به ۲۰۳گرم می‌رسد. ارتفاع آن ۱۶۵میلیمتر، عرض آن۷۷٫۵میلیمتر و ضخامت آن به ۸٫۵میلیمتر می‌رسد. این وسط یک نکته عجیب هم وجود دارد؛ دو بلندگو در بالا و پایین گوشی قرار گرفته تا صدا را به صورت استریو ارائه ‌دهند. در نتیجه با محصولی سنگین و مقداری زمخت روبرو هستیم که البته وقتی آن را در دست می‌گیرید به شما حس یک گوشی پرچمدار را می‌دهد.

گوشی گلکسی A72 دارای گواهینامه IP67 است؛ یعنی در برابر آب و گردو‌غبار مقاوم است. گلکسی A72 سامسونگ از یک نمایشگر ۶٫۷اینچی از نوع سوژر AMOLED برخوردار است. صفحه‌ای با دقت تمام HD با نرخ ۹۰هرتز. غیر از آن مورد آخر همه‌چیز کاملا شبیه نمونه سال پیش است. نمایشگر گلکسی A72 سامسونگ دارای روشنایی ۸۰۰ نیت است و این یعنی خوانایی آن در همه شرایط حتی زیر نور مستقیم آفتاب هم قابل قبول است.

اسنپدراگون ۷۲۰ کوالکام با معماری هشت نانومتری و پردازنده گرافیکی Adreno 618 در کنار هم نوید یک موبایل تمام عیار برای انجام بازی‌ها را می‌دهند. حافظه‌موقت شش و هشت گیگابایتی عملکرد سریع این مجموعه را تضمین می‌کند. حافظه موجود برای ذخیره‌سازی حداقل ۱۲۸گیگابایت و حداکثر ۲۵۶گیگابایت خواهد بود. گلکسی A72 با اندروید نسخه ۱۱ عرضه می‌شود. سامسونگ گفته به‌روزرسانی گوشی‌های پرچمدار خود را تا سه سال تضمین می‌کند و توقع داریم گلکسی A72 تا دو آپدیت سیستم عامل را دریافت کند.

در محفظه مستطیلی قاب پشتی A72، چهار دوربین به همراه یک فلش LED جای گرفته‌اند. سنسور اصلی دوربین ۶۴ مگاپیکسلی، از نوع عریض است. این دوربین مجهز به لرزشگیر اپتیکال تصویر و فوکوس خودکار با تشخیص فاز است و به طور پیش‌فرض تصاویری ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کند اما در بخش نرم‌افزار دوربین امکان فعال کردن حالت ۶۴مگاپیکسلی وجود دارد.

وجود سنسور هشت مگاپیکسلی تله‌فوتو باعث می‌شود بتوانید به‌صورت اپتیکال تا سه برابر زوم انجام دهید. دوربین سلفی گوشی هم که در حفره دورن نمایشگر قرار گرفته، ۳۲ مگاپیکسلی و از نوع عریض است. سامسونگ گلکسی A72 را با باتری پنج هزار میلی‌آمپرساعتی عرضه کرده است. شارژ صفر تا ۱۰۰ باتری، با آدابتور ۲۵واتی اصلی موجود در جعبه حدود یک ساعت و ۲۵دقیقه زمان می‌برد.

رازهایی درباره گوشی‌های پرفروش نوکیا
نوکیا ۱۰۵ (که یک فیچرفون ساده است)، نوکیا C1، نوکیا C3 و نوکیا G20 جزو گوشی‌های پرفروش برند نوکیا در ایران هستند. قیمت گوشی اول ۴۰۰ هزار تومان است و دومی و سومی را بین یک و نیم تا دو میلیون تومان می‌فروشند. تنها G20 است که برای خریدش با چهار میلیون پول بدهید.

نوکیا ۱۰۵ در کمال تعجب دومین گوشی پرفروش دیجی‌کالاست. نوکیا ۱۰۵ یک گوشی ساده و معمولی است. حتی سیستم‌عامل ندارد و نمی‌توانید روی آن برنامه‌ نصب کنید. اتصال به اینترنت؟ شوخی می‌کنید. کل امکانات نوکیا ۱۰۵ تعداد ۱۷تا دکمه خواهد بود که می‌توان با آنها شماره گرفت، زنگ انتخاب کرد و پیامک فرستاد. لابد می پرسید چرا هموطنان عزیزمان روی آن دست می گذارند؟ احتمالا خریداران نوکیا ۱۰۵ که فقط ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد، از این مدل به عنوان گوشی دوم استفاده می‌کنند.

نوکیا C1 فقط یک و نیم میلیون تومان قیمت دارد ولی با نگاه کردن به مشخصات این گوشی متوجه ارزش بالای آن نسبت به قیمتش می شوید. استفاده از صفحه نمایش IPS یکی از نقاط قوت این مدل محسوب می‌شود و داشتن دوربین اصلی هشت مگاپیکسلی به برخی از گوشی‌های دو، سه میلیون تومانی دیگر برندها طعنه می‌زند. دنبال نکته مثبت دیگری می‌گردید؟ آن هم فقط با یک و نیم میلیون تومان؟

نوکیا C3 تفاوت زیادی با مدل قبلی ندارد اما با پرداخت ۵۰۰ هزار تومان بیشتر نسبت به C1 آپشن‌های بیشتری در اختیارمان قرار می‌گیرد. داشتن صفحه‌نمایش بهتر و باتری قوی‌تر، بخش خوب ماجراست اما در قسمت دوربین چیز جدیدی نسبت به C1 دیده نمی‌شود و می‌توانیم این یک مورد را نقطه ضعف نوکیا C3 درنظر بگیریم. نوکیا G20 ارزش توجه بیشتری نسبت به مدل‌های قبلی دارد.

صور کنید همین امروز با چهار میلیون تومان به قصد خرید موبایل راهی بازار می‌شوید. فعلا پرفروش‌ترین گوشی با این بودجه گلکسی A12 سامسونگ است اما نوکیا G20 به معنای واقعی کلمه رقیب قابل احترام و گردن کلفتی برای گلکسی A12 سامسونگ محسوب می‌شود. پردازنده، دوربین اصلی و سلفی، نوع نمایشگر و ظرفیت باتری این دو گوشی با هم مو نمی‌زند. هنوز فکر می‌کنید گوشی‌های نوکیا را نباید جدی بگیریم؟ تصمیم با خودتان است.

کدخبر: ۴۲۶۳۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر