کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۲۹۹
تاریخ خبر:

تصویر سوئیفتی در حصار قابی قرمز

تصویر سوئیفتی در حصار قابی قرمز

روزنامه هفت صبح، ‌ رامتین لطیفی| مجله تایم در سنتی که از سال ۱۹۲۷ تاکنون مرسوم است، طی هر سال، چهره برگزيده خود را انتخاب و روی جلد خود چاپ می‌کند. این چهره‌های برگزیده، از میان افراد، گروه‌ها یا مفاهیمی که در ۱۲ ماه گذشته بیشترین تأثیر را بر جهان داشته‌اند، انتخاب می‌شوند. البته باید بگوییم که این تاثیر، می‌تواند تاثیری بد و مخرب باشد و لزومی ندارد که به تاثیرات خوب و مثبت محدود شود. پیش‌تر تصویر افرادی مانند جو بایدن، دونالد ترامپ، باراک اوباما، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون روسای جمهور آمریکا

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، میخائیل گورباچف و نیکیتا خروشچف رهبران اتحاد جماهیر شوروی، آدولف هیتلر رهبر حزب نازی آلمان، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، دنگ شیائوپینگ رهبر و معمار اقتصاد نوین چین، پاپ فرانسیس پیشوای کاتولیک‌ها، مارتین لوتر کینگ یکی از رهبران مبارزات مدنی آمریکا، محمد مصدق رهبر جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران و گرتا تونبرگ فعال محیط‌زیست روی جلد تایم چاپ شده بود. سال گذشته نیز تصویر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به عنوان روح این کشور روی جلد تایم رفت؛

تصویری که از سال گذشته تا امروز برای غربی‌ها کمی مخدوش شده است. قرعه چهره سال ۲۰۲۳ تایم، از میان ۹ نامزد نهایی به نام تیلور سوئیفت افتاد و عیش او در سال خوش یمن را برایش تکمیل کرد. لازم به ذکر است امسال بیش از هرکسی سال تیلور سوئیفت بود و او توانست علاوه بر ثبت رکورد فروش آلبوم و تور کنسرت‌های جهانی، رکورد حضور در فهرست قطعات برگزیده بیلبورد را نیز بشکند.

سال ۲۰۲۳ تنها یک پرتره با قابی قرمز بر روی مجله تایم به سوئیفت بدهکار بود که این قطعه پازل نیز برای این خواننده ۳۴ ساله تکمیل شد. در ادامه خالی از لطف نیست که نگاهی به اسامی ۸ نامزد نهایی دیگر برای کسب این عنوان با سوئیفت رقابت کردند، بیاندازیم.

اعتصاب‌کنندگان هالیوود فیلمنامه‌نویسان و بازیگران هالیوود طی سال گذشته در اعتصاب بودند و توانستند با اختلال در ساخت و تولید برنامه‌تلویزیونی، سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی، نمایش نادری از توان و قدرت کارگران در صنایع بزرگ را به نمایش بگذارند و سرانجام بتوانند کارفرمایان را به زانو در بیاورند.

شی جین پینگ
شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، چند ماه پیش، سومین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز کرد و به گواهی کارشناسان و تحلیلگران، نان خود را به عنوان قدرتمندترین رهبر چین مدرن تثبیت کرد. شی در عرصه داخلی تمام رقبای خود را از صحنه خارج کرده و در عرصه بین‌الملل نیز جایگاه و نفوذ چین را ارتقا داده است. به علاوه او تاکنون بیش از ۱۰بار در فهرست ۱۰۰ چهره مهم مجله تایم قرار گرفته است.

سم آلتمن
نام سم آلتمن در جریان برکناری‌ پر سر و صدایش از اوپن ای‌آی و بازگشت سریعش به این شرکت پس از چند روز، برسر زبان‌ها افتاد اما باید بدانیم که او مدیر و سرمایه‌گذار «چت جی‌پی‌تی» است، سامانه‌ای که پدیده هوشمند مصنوعی را برای استفاده مردم عمومی کرد‌. هوش‌مصنوعی، دنیا را دچار تغییر و تحول کرد و بیراه نیست اگر بگوییم انقلابی در حیات بشر ایجاد کرد.

دادستان‌های پرونده قضایی ترامپ
دونالد ترامپ از جمله افرادی است که یقین دارد بدنامی بهتر از گمنامی است. از این رو، او اولین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست که در ۴ پرونده قضایی به ارتکاب بیش از ۹۱ جرم، متهم شد. دادستان‌های یکی از پرونده‌های او، رای به محکومیت ترامپ و یارانش دادند و آن‌ها را مجبور کردند که خود را به زندان معرفی کنند تا برایشان پرونده تشکیل شود. البته ترامپ با قرار وثیقه، ساعتی بعد از زندان خارج شد.

فیلم سینمایی باربی
فیلم سینمایی باربی، اکران موفقی را پشت سر گذاشت و تا اینجا پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۳ نام گرفت و بعید است فیلمی بتواند رکورد فروش 1/4میلیارد دلاری آن را ظرف یک ماه باقی مانده بشکند. تاثیر این فیلم بر روی مخاطبانش، به ویژه زنان و دختران به حدی بود که تمام کالاها، از لوازم منزل تا لباس و از لوازم جانبی تا دکور فروشگاه‌ها، به رنگ صورتی در آمد.

ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین که از سال ۱۹۹۹ نقش رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر روسیه را بر عهده دارد، همچنان در جبهه‌ها علیه اوکراین و متحدان غربی‌اش می‌جنگد و سر باز ایستادن و صلح ندارد. قدرت او طی این سال با شورش گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین که به آشپز پوتین مشهور بود، به چالش کشیده شد اما سرانجام او قدرت خود را به رخ کشید و اکنون گروه واگنر در نقاط مختلف جهان پراکنده‌اند و رهبر آن‌ها نیز زیر خاک است. گفتنی است او در سال ۲۰۰۶ به عنوان شخصیت سال تایم انتخاب شد.

شاه چارلز سوم
پس از چندین دهه انتظار برای تاج و تخت و ساخت طنز و لطیفه‌های فراوان از این انتظار طولانی، سرانجام چارلز در روز سوم ماه مه بر تخت سلطنت مادرش، ملکه الیزابت دوم نشست و پادشاه بریتانیا نام گرفت. گفتنی است که مادر او، ملکه الیزابت دوم، زمانی که در سال ۱۹۵۲ بر تخت سلطنت نشست، به عنوان شخصیت سال انتخاب شد.

جروم پاول
جروم پاول که از فوریه ۲۰۱۸ رئیس فدرال رزرو بوده است، نقشی کلیدی در مدیریت تورم بالا در ایالات متحده ایفا کرد. او سعی کرد با افزایش نرخ بهره بدون ایجاد رکود، به اصطلاح «فرود نرم» کاهش تورم را طراحی کند. بدیهی است که ورود آمریکا به رکود اقتصادی می‌توانست مشکلات عدیده‌ای در سایر کشورهای جهان ایجاد کند و پاول با برنامه‌های خود، جهان را از یک بحران بزرگ اقتصادی نجات داد.

کدخبر: ۵۵۱۲۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر