کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۶۲۱۵
تاریخ خبر:

ترامپ، قاعده کارتر را به هم می‌زند

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | صف‌کشی‌ها در برابر ترامپ حالا به جمهوری‌خواهان هم رسیده است و عرصه بر او هر روز تنگ‌تر از دیروز می‌شود. اگر ترامپ با این شرایط انتخابات را ببازد برای همیشه از زمین سیاست بیرون گذاشته می‌شود به همین دلیل وفاق و عدم وفاق او در انتخابات از بازی حیثیتی حزب به بازی حیثیتی خودش تقلیل پیدا کرده است.

این‌طور که از شواهد و قرائن پیداست ترامپ به اسلاف خود رجوع کرده و به قمار رو آورده است. قمار اول او اصرارش بر بازگشایی اقتصادی و عادی‌سازی شرایط است تا بتواند اوضاع اقتصادی را حتی به قیمت گرفتن جان تعداد بیشتری از مردم بهبود ببخشد. به منظور کاستن هجمه‌ها هم وعده داده است که واکسن کرونا در ماه ژانویه توسط آمریکا عرضه خواهد شد و البته زمان سررسید این اتفاق مهم را به بعد از انتخابات حواله داده است.

قمار بزرگ‌تر ترامپ بر روی دکترین کارتر است که ۴دهه، تمام سیاست‌مداران آمریکا اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه به آن پایبندی بی‌چون و چرا داشتند. دکترین کارتر که هدفش بسط دموکراسی و آزادی‌های سیاسی و الزام به رعایت حقوق بشر در کشورهای دیکتاتوری بود خیلی زود به حمایت و واکسینه کردن دیکتاتورها بالاخص در منطقه خاورمیانه منجر شد.

روی کاغذ قرار بود دکترین کارتر در منطقه خاورمیانه که از ۱۹۸۰ آغاز شد زمینه‌ساز ایجاد قوانین ناظر بر رفتار کشورها در منطقه و حمایت آمریکا از این قوانین باشد. در عمل اما زمینه‌ساز حضور هزاران نظامی آمریکایی در ده‌ها پایگاه نظامی آن‌ها در منطقه و جنگ‌های بی‌پایان و متوالی و پرخون و پرهزینه برای منطقه و آمریکا شد که می‌توان گفت نه تنها نتیجه مناسب و پایان خوشی برای آمریکا نداشت بلکه یکی از فرزندان این حضور آمریکایی‌ها تولد گروه‌های تروریستی افراطی اسلام‌گرا بود که یکی از اقدامات‌شان هم حادثه ۱۱سپتامبر بود.

حالا ترامپ قاعده بازی را برهم زده است. تمام نیروهای خود در سوریه و عراق را در دو پایگاه متمرکز کرده و فرمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را صادر کرده است. در روزهای گذشته هم خبر از خروج نیروهای نظامی آمریکایی و برچیدن سامانه‌های پاتریوت آمریکایی مستقر در خاک عربستان سعودی که به منظور جلوگیری و مقابله با حملات احتمالی ایران در آن‌جا بودند به گوش می‌رسد.

کارشناسان پیش‌بینی کردند ترامپ خیلی زود نفت عربستان را نیز به نفع صادرات نفتی آمریکا و بالا بردن قیمت نفت در بازار جهانی تحریم خواهد کرد.اما اتفاقی که این بازی ترامپ را پیچیده‌تر می‌کند وتوی قطعنامه کنگره مبنی بر ممنوعیت جنگ با ایران توسط اوست. ترامپ در بیانیه‌ای این قطعنامه را توهین آمیز و حاصل توطئه دموکرات‌ها برای کم کردن اختیارات رئیس‌جمهور دانست.

عده‌ای معتقدند قمار بعدی ترامپ یک قمار نظامی در ابعاد کوچک و محدود با ایران یا چین خواهد بود چرا که ترامپ در سال ۲۰۱۲ گفته بود اوباما برای انتخاب مجدد به لیبی یا ایران حمله نظامی خواهد کرد و اوباما پس از حمله به لیبی دوباره انتخاب شد.البته این احتمال هم وجود دارد که ترامپ در تدارک افروختن جنگی منطقه‌ای است با این تفاوت که این‌بار آمریکا در این جنگ حضور نخواهد داشت.

جنگی که یکی از نتایج آن بهره‌برداری اقتصادی آمریکای بحران‌زده و نیز خروج نظامی آمریکا بعد از ۴دهه از جنگ‌های بی‌پایان خاورمیانه به ابتکار دونالد ترامپ خواهد بود و احتمالا منجر به انتخاب مجدد او نیز شود. البته وتوی قطعنامه ممنوعیت جنگ با ایران هم تنها حکم بازدارندگی برای ایران علیه مواضع آمریکا داشته باشد.

در آخر جالب است بدانید چندی پیش ترامپ با کارتر گفت‌وگوی تلفنی داشت و کارتر به ترامپ گفته بود راز موفقیت چین وارد نشدن در جنگ‌‌ها است و آمریکا بیش از ۲۰۰ سال است که به طور مداوم در حال جنگ است. کارتر به ترامپ پیشنهاد داده بود که به جنگ‌های بی‌پایان آمریکا پایان دهد.

کدخبر: ۳۲۶۲۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    این روباه پیر هنوز زنده ست؟ لعنت خدابر ا و