کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۱۹۸
تاریخ خبر:

ترافیک تهران ‌زیر نظر زنان

ترافیک تهران ‌زیر نظر زنان

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| در کنترل ترافیک تهران دو چهره زن فعالیت می‌کند که هرکدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. یکی از آن‌ها اولین زنی است که به عنوان مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران انتخاب شده و حتی اولین تعمیرگاه مخصوص زنان را در یکی از مراکز معاینه فنی تهران راه‌اندازی کرده است. دومین چهره هم از نسل اولین فارغ‌التحصیلان دانشکده افسری پلیس زن است که با 23 سال سابقه کار، با درجه سرهنگی به عنوان رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران فعالیت می‌کند.

سرهنگ رابعه جوانبحت 44 ساله، از جمله زنان معروف خانواده پلیس است و رسانه‌های مختلف با او بارها مصاحبه کرده‌اند. اواخر سال گذشته بود که این زن بر صندلی ریاست اداره تصادفات پلیس راهور تهران نشست؛ جایی که کانون اصلی بررسی تصادفات است و همه سوانح رانندگی در تهران به آن ختم می‌شوند.

سرهنگ جوانبخت فوق لیسانس روانشناسی دارد اما پیش از آن یک افسر با تجربه پلیس است. او به توصیه پدرش در سال 78 و در اولین دوره از جذب زنان در دانشکده افسری پلیس بعد از انقلاب، وارد دانشکده افسری پلیس زن شد و بعد از گذراندن دو سال آموزش عمومی، گرایش راهنمایی و رانندگی را انتخاب کرد.

هرچند که در ابتدا علاقه داشت گرایش کشف علمی جرم را انتخاب کند اما با راهنمایی پدرش وارد گرایش راهنمایی و رانندگی شد. شاید فکر کنید که پدرش هم نظامی بوده که تا این حد او را در انتخاب رشته به این سمت سوق داده اما به گفته خودش پدرش استاد دانشگاه و کارگردان سینما و مادرش معلم مدرسه بوده‌اند.

او در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است که 4 سال تحصیلش به صورت شبانه روزی بوده و فقط آخر هفته‌ها اجازه رفتن به خانه را داشته‌اند. در آخر سرهنگ جوانبخت در سال 82 به عنوان کارشناس تصادف فارغ‌التحصیل شد و بعد از راه اندازی اولین فصلنامه پلیس زن، کارش را در ادارات راهنمایی و رانندگی شروع کرد.

او در منطقه ۸ تهران بزرگ با سمت رئیس تصادفات مشغول به کار شد و چند سال بعد به عنوان رئیس اداره تصادفات منطقه ۴ راهنمایی و رانندگی که منطقه بسیار بزرگی از بومهن تا پاسداران بود، انتخاب شد. دو سال بعد جانشین اداره تصادفات تهران بزرگ و پس از دو سال در سمت رئیس اداره صدور مجوز فعالیت‌های عمرانی شهر تهران منصوب شد. این اولین بار بود که لازمه صدور مجوز پلیس برای حفاری در هر نقطه از تهران، امضای یک زن بود. او در حال حاضر با 23 سال سابقه کاری، رئیس اداره تصادفات تهران بزرگ است و به عنوان یکی از زنان مقتدر پلیس شناخته می‌شود.

سختی‌های زن بودن در محیطی مردانه
او در چندین مصاحبه از محیط مردانه و مشکلاتی که به عنوان یک زن در پذیرش و جدی گرفته شدن از سمت مردان داشته صحبت کرده است. جوانبخت در یکی از مصاحبه‌ها گفته است روز اولی که رئیس اداره تصادفات منطقه 4 شده بود با درجه سروانی به دفتر رئیس منطقه رفته و احترام نظامی گذاشته اما رئیس اصلا سرش را هم بالا نیاورده است.

او در مصاحبه دیگری در این باره گفته است: «ما اولین زنانی بودیم که به عنوان افسر زن وارد ادارات می‌شدیم و در سال‌های اول مشکلات زیادی داشتیم. یادم است که در روزهای اول مدام مورد آزمون و محک همکاران واقع می‌شدم. برای یک سرهنگ آقا با درجات بالاتر خیلی سخت بود که یک خانم جوان که تازه از دانشگاه پلیس بیرون آمده به آن‌ها بگوید که کروکی شما در اینجا مشکل دارد.»

یا در مصاحبه دیگری گفته است که برخی همکارانش تصور می‌کردند او با دیدن صحنه تصادفات دلخراش شانه خالی می‌کند و بعضی از آن‌ها سعی می‌کردند او را در این باره اذیت کنند. هرچند به گفته او با مرور زمان این مسائل کمرنگ‌تر شد و مردان با زنان پلیس همراه شدند. سرهنگ جوانبخت همچنین تجربه 6 سال اخبارگویی در تلویزیون را هم دارد.

سردار رحیمی زمانی که فرمانده راهور تهران بود او را برای پوشش اخبار راهور انتخاب کرد. او در این شش سال چندین برنامه خبری زنده در شبکه‌های مختلف تلویزیونی داشت و گویندگی هم می‌کرد. در همان دوره آزاده نامداری مستندی از یک روز زندگی سرهنگ جوانبخت ساخت که با بازتاب خوبی همراه بود.

از گیاه‌پزشکی تا معاینه فنی خودرو
دی ماه سال گذشته علیرضا زاکانی شهردار تهران، شادی مالکی را به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، منصوب کرد. این اولین باری بود که یک زن در این سمت مشغول به کار می‌شد. البته مالکی پیش از این انتصاب هم در شهرداری دارای سمت بود و به عنوان معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند تهران کار می‌کرد.

او یک ماه پس از شروع فعالیت خود به عنوان مدیرعامل معاینه فنی خودروهای تهران، در مرکز معاینه فنی آبشناسان در غرب تهران، اولین تعمیرگاه خودرو ویژه زنان را راه اندازی کرد که تمامی تعمیرکاران آن زنان متخصص هستند. همچنین با توجه به برنامه‌هایی که مالکی دیده است در ماه‌های آینده تعداد این تعمیرگاه‌ها در تهران بیشتر می‌شوند. یکی دیگر از اقداماتی که مالکی تا به امروز آن را عملی کرده ایجاد امکان نوبت گیری اینترنتی در سامانه «تهران من» است که به این صورت معطلی شهروندان در صف‌های طولانی کاهش پیدا کرده است.

نکته جالب تحصیلات شادی مالکی است. او دکترای گیاه‌پزشکی دارد و در صفحه اینستاگرام خود عکس‌های زیادی از گیاهان مختلف را با توضیحات علمی به اشتراک گذاشته است. او همچنین در حال حاضر دانشجوی دکتری برنامه ریزی محیط زیست دانشگاه تهران است و چه زمانی که در سازمان مدیریت پسماند مشغول بود و چه حالا که در معاینه فنی تهران مسئول است یکی از اهداف اصلی‌اش کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست شهری است.

کدخبر: ۵۴۸۱۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر