کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۵۸۶
تاریخ خبر:

تایید حضور کروکودیل سه متری در دریاچه چیتگر

روزنامه هفت صبح | این روزها برای چیتگر مهمان جدیدی آمده. البته هنوز معلوم نیست این مهمان چیست، از کجا رسیده و به کجا می‌رود، ولی حدس و گمان‌ها این است که یک تمساح در آب‌های چیتگر دیده شده. روز گذشته به طور مفصل با شهرداری، سازمان محیط زیست و مجموعه چیتگر گفت‌وگو کردیم. همه گیج و مبهوت دنبال نامی برای این حیوان عجیب بودند و تنها چیزی که می‌گفتند این بود: تمساح؟ آن هم در این هوا؟

آخر تمساح‌ها معمولا در آب‌های گرم شنا می‌کنند و هوای چیتگر احتمالا برایشان کمی سرد باشد. از طرف دیگر تمساح‌ها هرازچندگاهی از آب بیرون می‌آیند و در خشکی یک دور می‌زنند، اما از دو هفته گذشته که به این موجود عجیب پی برده‌اند، پا به خشکی نگذاشته‌ است. به‌خاطر همین فرضیه‌ها حول تمساح از روز گذشته کمی ضعیف شده بود و کارشناسان دنبال حیوان دیگری می‌گشتند تا اینکه دیروز رئیس کمیسیون محیط زیست شهرداری خبر عجیب‌تری داد. او گفت ردپای این تمساح مشخص شده است.

*** دو فرضیه درباره اینکه تمساح چطور به چیتگر رسید
اگر این موجود مرموز، یک تمساح باشد، چطور خودش را به چیتگر رسانده؟ قطعا مسیری که از آن آمده از راه همت غرب، شهید خرازی و بعد دریاچه نبوده و فرضیه‌های قوی‌تری برای مسیر آن وجود دارد. روز گذشته سایت صراط احتمال داده بود که شهروندی وقتی این تمساح کوچک بوده آن را به دریاچه انداخته و حالا بزرگ شده است. رضوی‌نیا، رئیس مجموعه چیتگر از این فرضیه کمی تعجب می‌کند، اما جواب مثبت یا منفی به آن نمی‌دهد.

فاطمه برنا، رئیس اداره محیط زیست شهرستان تهران احتمال ضعیفی هم می‌دهد که فردی از عهده بزرگ کردن این حیوان وحشی برنیامده و آن را اینجا رها کرده است. این فرضیه را امروز هم آرش میلانی مطرح کرده و گفته است: «تمساح خانگی قاچاق که این روزها رواج پیدا کرده، شاید توسط یک شهروند غیرمسئول در دریاچه چیتگر رها شده باشد.»

*** اولین فردی که تمساح را دید
چندی پیش یکی از گردشگران دریاچه چیتگر عکسی از روی آب گرفته بود که نشان می‌داد گونه‌ای مانند تمساح یا الیگیتور فیش - ماهی سرسوسماری در آب شنا می‌کند؛ گونه‌ای که بعدا مشخص شد ابعادش سه‌ونیم متر است. همان زمان این گردشگر عکس را در اختیار یکی از نگهبانان شیفت شب دریاچه چیتگر قرار داد. اینها را معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر به خبرگزاری ایسنا گفته است. این عکس از دو هفته پیش حساسیت محیط زیست و شهرداری را برای پیدا کردن این موجود زنده بالا برد.

*** اگر تمساح نباشد…
حالا اگر این موجود مرموز شهر ما تمساح نباشد چه؟ درباره اینکه به‌جای تمساح ممکن است چه حیوانی باشد هم چند فرضیه مطرح است:

* فاطمه برنا روز پیش به هفت صبح گفت که ممکن است یک اردک آبی باشد که دارد در آب شنا می‌کند.
* معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر هم به ایسنا گفته که از این موجود زنده عکسبرداری شده است و آن یک اَلیگِیتور فیش یا ماهی سرسوسماری بوده است.

* تجارت‌نیوز با یک کارشناس شیلات گفت‌وگو کرده و او توضیح داده که اگر ردپای آن مشاهده شده باشد، این حیوان قطعا تمساح است و ماهی سرسوسماری نیست. ماهی سرسوسماری نمی‌تواند از آب خارج شود، ضمن اینکه این ماهی باله دارد نه دست و پا.

* برای گرفتن این تمساح چه اقداماتی انجام شده است؟
* تیم‌های جست‌وجو برای پیدا کردن تمساح به چیتگر رفته‌اند.
* آرش میلانی، عضو کمیسیون محیط زیست گفته، طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده است.
* با دستگاه کاوشگر موجی، کف دریاچه را هم جست‌وجو می‌کنند.

*** تعطیلی دیرهنگام
در هر صورت چیتگر آنقدر بزرگ نیست که این حیوان مخفی شود، ولی تا این لحظه که هنوز آن را پیدا نکرده‌اند. کارشناسان محیط زیست می‌گویند با این آب‌وهوای سرد اگر آن موجود یک حیوان بوده، احتمال دارد که دیگر دوام نیاورده باشد. همین چندوقت پیش پرنده‌های مهاجر به دریاچه چیتگر آمده بودند و همه را دور ساحل جمع کرده بودند. اما حالا در و پیکر اطراف دریاچه را بسته‌اند و اجازه نمی‌دهند کسی به آن وارد شود. البته روز گذشته رضوی‌نیا، رئیس مجموعه چیتگر گفت این موضوع ربطی به تمساح ندارد.

«ما مجموعه را تعطیل کردیم تا چند کار عمرانی انجام دهیم. باور نمی‌کنید تشریف بیاورید و خودتان ببینید که کارگران مشغول کار هستند.» همه مسئولانی که با آنها حرف می‌زنیم می‌گویند از دو هفته پیش از حضور این موجود عجیب در آب‌ها باخبر بود‌ه‌اند، ولی بااین‌حال دریاچه باز بوده و رفت‌وآمد در آن آزاد بوده است. این هم ابهام دیگری است :‌یعنی واقعا تمساحی در آب شناور بوده و دو هفته از حضور آن باخبر بودید؟

کدخبر: ۳۶۳۵۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر