کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۹۷۶۸
تاریخ خبر:

تاریخ انقضای تیم‌ ‌کی‌روش نزدیک است

روزنامه هفت صبح| ‌‌به نظر می‌رسد که تیم ملی ایران در جام‌جهانی با ترکیبی از بازیکنان باتجربه و مسن مقابل انگلیس، ولز و آمریکا قرار خواهد گرفت. این ترکیب ضریب اطمینان بیشتری برای نتیجه‌گیری تیم ملی ایجاد خواهد کرد اما نکته منفی این رویکرد کی‌روش، این است که تیم او احتمالا یکی از مسن‌ترین تیم‌های جام‌جهانی خواهد بود که بسیاری از بازیکنانش در آستانه خداحافظی با بازی‌های ملی هستند. در واقع به نظر می‌رسد عمر تیمی که 8سال پیش خود او پایه‌هایش را ریخت، در حال اتمام است.

یک تیم 30ساله
ترکیب احتمالی تیم ملی در جام‌جهانی به این شکل خواهد بود: علیرضا بیرانوند (30ساله)، مرتضی پورعلی‌گنجی (30ساله)، محمدحسین کنعانی‌زادگان (28ساله)، احسان حاج‌صفی (32ساله)، رامین رضاییان (32ساله)، سعید عزت‌اللهی (25ساله)، امید ابراهیمی (35ساله)، علیرضا جهانبخش (29ساله)، وحید امیری (34ساله)، مهدی طارمی (30ساله)، سردار آزمون (27ساله). مجموع سن این بازیکنان در حال حاضر 332سال است که حضور آنان در ترکیب اصلی باعث می‌‌شود میانگین سنی تیم ملی در قطر کمی بیشتر از 30سال باشد!

ذخیره‌ها هم دست کمی ندارند
نکته اینجاست که سایر بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی هم خیلی جوان‌تر از نفرات ترکیب اصلی و تعویضی‌های احتمالی نیستند. حسین حسینی به 30سالگی رسیده و عابدزاده 29ساله است. شجاع خلیل‌زاده 33سالگی را پشت سر گذاشته و میلاد محمدی به 28سالگی رسیده است. نورالهی و قدوس 29ساله هستند و کریم انصاری‌فرد هم 32سالگی را رد کرده است.

جوان‌ترین‌ها اصلا جوان نیستند!
در میان جوان‌ترین بازیکنانی که به ترکیب اصلی نزدیک هستند، مجید حسینی و صادق محرمی 26 ساله هستند و امید نورافکن به 25سالگی رسیده است. میلاد سرلک هم 27ساله است و علی قلی‌زاده 26سال دارد. در واقع همین چند نفر که شانس کمی برای حضور در ترکیب اصلی تیم ملی را دارند و ممکن است دقایقی در جام‌جهانی به میدان بروند، اصلا در رنج سنی نیستند که بشود آنها را جوان و آینده‌دار نامید. به سراغ کم سن‌وسال‌ترین‌های اردو هم اگر برویم، وضعیت اصلا امیدوار‌کننده نیست.

صالح حردانی و ابوالفضل جلالی 24ساله جوان‌ترین بازیکنان حاضر در اردوی اتریش هستند که به احتمال زیاد جایی در فهرست نهایی نخواهند داشت. این وضعیت برای جوان‌ترین دروازه‌بان تیم ملی یعنی پیام نیازمند هم که 27ساله است، صدق می‌کند و او شانس چندانی برای حضور در قطر ندارد. اگر جا نمی‌خورید، این را هم به شما یادآوری کنیم که مهدی ترابی که هنوز خیلی‌ها او را یک پدیده می‌دانند و منتظر شکوفا شدنش هستند، 28ساله است!

4 سال پیش جوان‌تر بودیم
در جام‌جهانی 2018 روسیه، بسیاری از بازیکنانی که احتمالا در قطر فیکس خواهند بود، در ترکیب اصلی تیم ملی قرار داشتند. به عنوان مثال در بازی با پرتغال، میانگین سنی تیم ملی دقیقا 26سال بود. مسن‌ترین بازیکنان آن تیم امید ابراهیمی 31ساله و وحید امیری 30ساله بودند و جوان‌ترین‌هایش عزت‌اللهی 21ساله و مجید حسینی 22ساله! در واقع در ترکیب آن تیم مقابل پرتغال فقط دو بازیکن بالای 30سال داشتیم و در ترکیب احتمالی تیم ملی مقابل انگلیس، به احتمال زیاد فقط سه بازیکن زیر 30سال!

جوان‌ها قید قطر را بزنند؟
خط خوردن بازیکنان جوان از اردوی اتریش باعث شد تا میانگین سنی تیم ملی به شدت بالا باشد. نفراتی مثل سامان فلاح، عارف آغاسی، یاسین سلمانی، امیرحسین حسین‌زاده، مهدی قایدی، محمد محبی و اللهیار صیادمنش که همگی زیر 25سال سن دارند، در چند اردوی اخیر حضور داشتند اما واقعیت این است که آنها شانس چندانی برای حضور در جام‌جهانی ندارند. کی‌روش باید برای بردن این نفرات، از چند بازیکن باتجربه و محبوب خود عبور کند که تجربه نشان داده او این کار را به این راحتی انجام نخواهد داد. در واقع فقط اتفاقاتی مثل مصدومیت‌های ناگهانی برای نفرات باتجربه و مسن می‌تواند شانس حضور این جوانان را در جام‌جهانی قطر افزایش بدهد.

پوست‌اندازی ماند برای بعد از جام ملت‌ها!
چه بخواهیم و چه نخواهیم، جام ملت‌ها برای بخش بزرگی از افکار عمومی و علاقه‌مندان به فوتبال اهمیت زیادی دارد. در واقع کم نیستند کسانی که نمره قبولی یا مردودی مربیان تیم ملی را براساس عملکرد آنها در جام ملت‌ها می‌دهند و اگر کی‌روش بعد از جام‌جهانی هم همچنان روی نیمکت تیم ملی بماند، احتمالا در جام ملت‌ها هم با بازیکنان مورد اعتمادش وارد گود خواهد شد تا شاید بالاخره یک جام بیاورد و منتقدانش را ساکت کند.

به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود پوست‌اندازی و تزریق جوانی به تیم ملی ایران به بعد از جام ملت‌های آسیا موکول شود، هرچند که کشورهایی مثل ژاپن، کره‌جنوبی و عربستان ترجیح می‌دهند عملیات تغییر نسل را از جام‌ملت‌ها استارت بزنند تا تیم‌شان در جام‌جهانی بعدی، در اوج پختگی قرار داشته باشد.

کدخبر: ۴۷۹۷۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر