کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۸۹۶
تاریخ خبر:

تاثیر‌ تحولات‌ افغانستان بر‌ الگوی‌ مصرف معتادان ایرانی‌!

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| تغییر مناسبات سیاسی در افغانستان، بی ارتباط به زندگی روزمره ما ایرانیان نیست. به خصوص که سخنگوی این گروه نظامی گفته آنها قصد دارند چشمشان را روی درآمد تریاک ببندند و این ماجرا می‌تواند بر زندگی چند میلیون مصرف‌کننده ایرانی مواد مخدر و خانواده‌هایشان تاثیر مستقیمی بگذارد!یک خرده داریم خودمانی با هم حرف می‌زنیم اما عین واقعیت است. چنانچه همین اتفاق‌ها یک بار پیش، در دوره قبلی حکومت طالبان در این کشور تکرار شده بود.

سوال اصلی اینجاست که اگر این کاهش عرضه تریاک از سمت طالبان اتفاق بیفتد، در ایران چه رخ خواهد داد؟ تجربه قبلی به ما می‌گوید که با این تصمیم جدید طالبان، مواد مخدر صنعتی و متاآمفتامین‌ها وارد بازار کشورما یا اروپا خواهد شد. در این صورت چه اتفاقی برای آن مصرف‌کنندگان رخ خواهد داد؟ تجربه پیشین به ما خبر می‌دهد که قرار است با عرضه بزرگی از تولید و عرضه مواد مخدر صنعتی مواجه شویم که خشونت مصرف کنندگان را در جامعه افزایش دهد.

پیش از این طالبان برای اینکه حسن نیت خود را به سازمان‌های بین‌المللی نشان دهد شعار داد که کشت تریاک کاهش پیدا خواهد کرد. نتیجه چه شد؟ انبارهای آنها از تریاک پر بود و این بار تریاک با قیمت بسیار بیشتری به بازار عرضه شد. درنتیجه گروه زیادی از مصرف کنندگان که قدرت خرید این ماده را نداشتند الگوی مصرف خود را تغییر دادند و به سمت کراک ایرانی حرکت کردند. اینگونه بود که کراک ایرانی و همچنین آمفتامین و متاآمفتامین و شیشه وارد کشور شد.

ابتدا ما با خیل عظیمی از مصرف کننده روبه‌رو شدیم که الگوی مصرفشان از مصرف مواد هروئین‌های کم خطر به سمت مواد پرخطر حرکت کرده بود. الگوی رفتارهای این گروه تغییر کرد و به سمت رفتارهای پرخطر حرکت کرد. سیاستمداران این حوزه باید از خودشان بپرسند که قرار است دربرابر این انفجار تولید مواد مخدر صنعتی جدید، چه مواجهه‌ای داشته باشیم؟ قرار است چطور این خشونت مصرف کنندگان مواد صنعتی جدید را کنترل کنیم؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد که کراک ایرانی-افغانستانی که با کراک برند اروپا فرق داشت یک ماده پرخطرتری بود که وارد ایران شده بود. لذا می‌توان پیش‌بینی کرد که همراه با افزایش قیمت تولید تریاک به عنوان ماده سنتی که در خاورمیانه مصرف می‌شود، الگوی مصرف هم می‌تواند تغییر کند و هم نوعی سونامی در تولید و توزیع مواد مخدر ایجاد خواهد شد. این تغییر الگوی مصرف یک بار دیگر هم به شکلی دیگر اتفاق افتاده بود. ما در مقطعی به تریاک و هروئین افغانستان وابسته بودیم ولی در یک سال و نیم گذشته شیشه افغانستان هم عرضه شده که آشپزخانه‌های کشور توان رقابت با آن را نداشتند و تعطیل شدند.

کدخبر: ۴۱۰۸۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر