کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۶۸۹۰
تاریخ خبر:

تابلوی ایست برابر نماینده‌های معروف

تابلوی ایست برابر نماینده‌های معروف

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی| دیروز بعد از حرف و حدیث‌های زیاد ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم اعلام شده و نتیجه از طریق پیامک به اطلاع آنها می‌رسد. اگرچه ستاد انتخابات در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که نتایج فعلی قطعی نیست و فرصت چهار روزه اعتراض باقی است.

اما آن دسته از رد صلاحیت شده‌های معروف و تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به این ماجرا واکنش نشان دادند. عده‌ای گفتند که بین رد صلاحیت شدن نماینده‌ها و اعتراض‌هایی که آنها به طرح‌های معروف مانند صیانت، عفاف و حجاب و… داشته‌اند ارتباط وجود دارد اما در کنار چهره‌هایی که به این مخالفت معروف بودند نماینده‌هایی هم دیده می‌شوند که از آنها جنجال‌های دیگری به یاد داریم.

دلیل رد صلاحیت را اعلام می‌کنم
یکی از شناخته شده‌ترین نماینده‌های فعلی مجلس که رد صلاحیتش اعلام شده غلامرضا نوری قزلچه است. نماینده بستان آباد در آذربایجان شرقی که رئیس فراکسیون مستقلین ولایی هم هست او قبل‌تر نماینده دوره نهم مجلس هم بود اما در این دور بیشتر پایش به رسانه‌ها باز شد و مصاحبه‌ها و نطق‌های جنجالی‌تری کرد تا جایی که خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی او را به مخالفت پر شور با طرح معروف به صیانت که محدودیت‌های اینترنتی جدیدی اعمال می‌کرد، می‌شناختند.

وقتی هم خبر رد صلاحیتش اعلام شد همین موضوع مورد توجه قرار گرفت و تیتر «رد صلاحیت نماینده مخالف صیانت» در رسانه‌ها هم دیده شد اما وقتی کارنامه این دوره از نمایندگی نوری قزلچه را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که او غیر از این یکی از مخالفان جدی راه‌اندازی سامانه‌ای برای رصد سبک زندگی مردم در مجلس بود و طی نطقی که کرد گفت دولت حق ندارد لحظه لحظه زندگی مردم را زیر نظر بگیرد و حرف‌هایش با واکنش قالیباف رئیس مجلس رو به رو شد.

خود نوری قزلچه در توئیتر نوشت: «هوالناظر، در پی تماس‌های مکرر مؤکلان شریف مستحضر می‌دارد: هیأت اجرایی انتخابات مجلس دوازدهم در حوزه بستان آباد، اینجانب را رد صلاحیت نموده است! اعتراض به این نتیجه را تقدیم مرجع قانونی بالاتر می‌کنم.» بعد هم وعده داد که دلایل و مستندات این رد صلاحیت به محض دریافت از سوی او منتشر شود.

رد صلاحت آقای پیشکسوت
هنوز دقیقا معلوم نیست که تعداد نماینده‌های فعلی مجلس که رد صلاحیت شده‌اند چقدر است اما تا همین جا می‌توان استان آذربایجان شرقی را در این مورد رکورددار دانست. غیر از نوری قزلچه که نماینده بستان آباد بود، خبرها می‌گویند سه نماینده از چهار نماینده تبریز همگی رد صلاحیت شده‌اند که شناخته شده‌ترین آنها مسعود پزشکیان است که می‌توان گفت تقریبا موهایش را در سیاست سفید کرده. این نماینده 69 ساله نه تنها در دوره محمد خاتمی‌وزیر بهداشت بلکه در مجلس یازدهم، دهم، نهم و هشتم هم نماینده تبریز بوده است.

یعنی تمام ۱۶ سال گذشته. در دوره دهم هم به مدت چهار سال نایب رئیس مجلس بود و در بسیاری از جلسات ریاست مجلس را در غیاب لاریجانی به عهده داشت. همه اینهاست که رد صلاحیت او را بیشتر از هر کس دیگری تعجب‌آور می‌کند. البته عده‌ای اعتقاد دارند که وقتی برای نامزدی ریاست جمهوری رد صلاحیت شد باید انتظار رد صلاحیت دوباره را می‌داشت. درباره دلیل این اتفاق هم بعضی‌ها نزدیکی‌اش به اصلاح طلبان و موضع گیری‌های انتقادی چند سال اخیر را پیش می‌کشند.

به خاطر فیدلیتی‌ها
علیرضا بیگی که خبر رد صلاحیت خودش و دو نماینده دیگر تبریز را به رسانه‌ها داد تنها نماینده رد صلاحیت شده‌ای است که خودش درباره دلیل این اتفاق به روشنی اظهار نظر کرده است. او به جماران گفته: «فرماندار تبریز طی تماس تلفنی با بنده خبر داد که من به دلیل محکومیت پرونده فیدلیتی‌ها رد صلاحیت شده‌ام.»

علیرضا بیگی نماینده‌ای بود که اعلام کرد یکی از استیضاح‌های محمد فاطمی‌امین، وزیر قبلی صمت به این دلیل منتفی شده که نماینده‌های مجلس ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودروی شاسی بلند گرفته‌اند، بعدتر توضیح داد که این خودروها فيدلیتی و ديگنيتی بوده و از طریق خودرو سازی بهمن به آنها داده شده است. این حرف‌ها جنجال زیادی به راه انداخت و حتی بعضی از نماینده‌های مجلس و نزدیکان به دولت خواهان ورود شورای نظارت بر رفتار نماینده‌ها و ابطال اعتبارنامه او شدند. بعدتر در دادگاه به یک سال زندان محکوم شد. حالا به نظر می‌رسد که این اتفاق برای او تبعات دیگری هم داشته است.

شکایتم را به خدا می‌برم
نماینده دیگری که خبر رد صلاحیتش در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت جلیل رحیمی‌ جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نماینده تربت جام بود. دلیل اصلی توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی به رد صلاحیت رحیمی‌جهان آبادی ماجرایی بود که اخیرا بین او و گروهی از کاربران در توئیتر راه افتاد.

ماجرا از این قرار بود که رحیمی‌به خبر محکومیت یک روزنامه نگار به تبعید به تربت جام واکنش نشان داد و نوشت که نمی‌دانسته شهر او و موکلانش تبعیدگاه است و قدم خانم روزنامه نگار روی چشم او خواهد بود. این حرف از آنجا که مرضیه محمودی، روزنامه نگار به دلیل دعوای توئیتر با رسایی به تبعید محکوم شده بود با واکنش همفکران رسایی روبه‌رو شد و آنها گفتند که با این کارها به او رای نخواهند داد. اینجا بود که نقطه کلیدی دعوا و کل کل پیش آمد.

رحیمی‌در جواب این گروه نوشت که او رای را از مردم تربت جام می‌گیرد نه ارزشی‌هایی که مردم برای آنها به اندازه شلغم هم ارزش قائل نیستند. این حرف چنان با واکنش تندی از سوی همفکران رسایی و اصولگراها مواجه شد که دعوا تا چند روز ادامه داشت و در آخر این رحیمی‌بود که کوتاه آمد و عقب نشست. حالا هم او در واکنش به رد صلاحیتش نوشته که تلاش‌هایش دیده نشده و اعتراضش را علاوه بر مراجع قانونی نزد خدا می‌برد. در آخر هم حرف‌هایش را با شعر «وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم….» تمام کرده است.

تاوان حاشیه‌های یک دیدار؟
جالب اینکه یکی دیگر از نماینده‌های رد صلاحیت شده تبریز هم به تازگی حاشیه بزرگ و پر سر و صدایی داشته است. علیرضا منادی سفیدان که در دوره دهم مجلس هم تا پای ورود به خانه ملت رفته بود و با بازشماری آرا جایش را به محمد اسماعیل سعیدی داده بود، در مجلس یازدهم رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات شد و یکی از نماینده‌های شناخته شده مجلس بود.

اما در دیداری که اخیرا با معلمان معترض داشت رفتارهایی کرد که با واکنش گسترده مواجه شد. البته بعدتر که فشارها شروع می‌شود عذرخواهی می‌کند اما باز هم وقتی خبر رد صلاحیتش منتشر شد عده‌ای این موضوع را به عنوان دلیل پیش کشیدند. در مقابل گروه دیگری می‌گفتند که چنین موضوعی برای رد صلاحیت آنقدر که باید مهم نیست و از نظر زمانی خیلی به اعلام نتایج نزدیک بوده.

رد صلاحیت مهندس رجب از تاکستان و سعیدی از بلوچستان
دو نماینده دیگر هم بین رد صلاحیت شده‌ها دیده می‌شدند؛ یکی از تاکستان و دیگری از بلوچستان. اولی رجب رحمانی است که در دوره‌های چهارم و پنجم و ششم و هفتم و نهم نماینده تاکستان بوده و برای خودش در آن منطقه چهره بسیار شناخته شده‌ای است اما اخیرا دعواهای دنباله دارش با فرماندار قزوین و شاخ و شانه کشیدن پسرش همراه با ویدئویی که اتومبیل او را در حال سبقت گرفتن از خودروی استاندار نشان می‌داد کاری کرد که برای بقیه مردم ایران هم شناخته شده باشد. پسر رحمانی در اینستاگرام خطاب به فرماندار قزوین نوشته بود: «استاندار یا هرچی که می‌خوای باشی باش اما تو منطقه تاکستان با کل لشکرت باید پشت سر مهندس رجب حرکت کنی.»

معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار هم در لیست رد صلاحیت شده‌ها است. او که از جوانان و تازه واردهای مجلس محسوب می‌شود در همان ماه‌های اول ورودش به مجلس با آوردن یک لیوان آب گل آلود به صحن مجلس در اعتراض به وضعیت آب چابهار توجه‌ها را جلب کرد. سعیدی بعدتر در جریان اعتراض‌های سال گذشته واکنش‌های تندی نشان داد و اعتراض کرد. خیلی‌ها رد صلاحیتش را با همین موضوع مرتبط می‌دانند.

کدخبر: ۵۴۶۸۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر