کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۳۵۳۷
تاریخ خبر:

تابستان بدون اهریمن، ‌اکس‌باکس و پلی‌استیشن

روزنامه هفت صبح، رضا فرزیان | تابستان از دیروز به‌طور رسمی شروع شده و خانواده‌ها احتمالا دنبال پرکردن اوقات فراغت بچه‌ها هستند. خبر بد از بازار دیجیتال این است که قیمت کنسول‌های بازی به‌شکلی سرسام‌آور بالا رفته. خود کنسول پلی استیشن پنج را باید الان به‌تنهایی ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بخرید و اگر کنار آن دیسک بازی فیفا ۲۲ و دسته اضافی بردارید، رقم پرداختی شما تا ۲۶ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. مشکل همیشگی مسائل مالی نیست.

شاید شما به‌خاطر سلامتی بخواهید خرید پلی استیشن را کنسل کنید و سراغ ورزش‌هایی مثل پینگ‌پنگ،‌ فوتبال‌دستی، بدمینتون، دارت، ایرهاکی، کوهنوردی و کلاس‌های آموزشی بروید. بررسی‌های هفت‌ صبح نشان می‌دهد هزینه مورد نیاز برای خرید پرفروش‌ترین میز پینگ‌پنگ بازار به‌همراه یک جفت راکت و بسته سه‌تایی توپ، به شش و نیم میلیون تومان می‌رسد. میز‌های پرفروش فوتبال‌دستی را می‌توان با پرداخت حدود پنج میلیون تومان خرید و بابت ایرهاکی یا یک جفت راکت بدمینتون تنها باید یک تا ۱٫۵ میلیون تومان پرداخت کرد. تجهیزات ابتدایی کوهنوردی مثل کفش، شلوار و کوله را می‌شود با سه میلیون تومان تهیه کرد و خرید دارت و صفحه آن حدود ۲۵۰ هزار تومان خرج دارد.

‌پینگ‌پنگ؛ ۶٫۵ میلیون
خرید میز پینگ‌پنگ و تجهیزات همراه آن حدود ۶٫۵ میلیون تومان تمام می‌شود. قیمت میز پینگ‌پنگ دست‌کم ۲٫۵ میلیون تومان و حداکثر ۳۰ میلیون تومان است. یکی از ارزان‌ترین مدل‌های میز پینگ‌پنگ را که با چوب نئوپان ساخته شده به‌همراه تور با این قیمت می‌فروشند. وزن این میز پینگ‌پنگ ۶۴ کیلوگرم و طول و عرض آن به‌ترتیب ۲٫۷ و ۱٫۵ متر است. این میز از نوع ثابت است یعنی امکان تا کردن آن وجود ندارد. در طرف مقابل خرید میز پینگ‌پنگ گاهی از PS5 گران‌تر تمام می‌شود.

یکی از گران‌ترین میز پینگ‌پنگ‌های موجود در بازار با قیمت ۲۸ میلیون تومان فروخته می‌شود. این میز ۱۴۵ کیلویی را کمپانی DHS با MDF ساخته که برند سرشناسی در زمینه تجهیزات تنیس روی میز، بدمینتون و وزنه‌برداری به‌شمار می‌رود. میز پینگ‌پنگ دونیک والدنر کلاسیک که برند آلمانی است، یکی دیگر از مدل‌های گران‌قیمت بازار است و برای خرید آن باید تقریبا معادل PS5 یعنی ۲۴ میلیون تومان پرداخت کرد با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد پرفروش‌ترین میز پینگ‌‌پنگ‌ها بین ۴٫۵ تا شش میلیون تومان قیمت دارند.

مثل میز پینگ‌پنگ DHS که جنس صفحه آن از ملامین است، امکان تا کردن دارد و تقریبا شش میلیون تومان فروخته می‌شود. خرید تور و گیره میز پینگ‌پنگ احتمالا ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه دارد. توپ پینگ‌پنگ هم معمولا در بسته‌های چندتایی فروخته می‌شود. یکی از ارزان‌ترین مدل‌های توپ پینگ‌پنگ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد، مدل‌هایی که بیشتر خریدار دارند، حول‌وحوش ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شوند و توپ پینگ‌پنگ اورجینال DHS حدود نیم‌میلیون تومان!

خرید راکت پینگ‌پنگ هم از ۳۰ هزار تومان شروع می‌شود و گاهی به ۱۳،۱۴ میلیون تومان می‌رسد اما مدل‌های ۲۰۰،۳۰۰ هزار تومانی مشتری بیشتری دارند. به‌این ترتیب اگر برای پینگ‌پنگ ‌بازی کردن سراغ خرید میز، توپ، یک جفت راکت و تور‌ پرفروش بازار برویم، باید چیزی حدود شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کنار بگذاریم.

فوتبال‌دستی؛ پنج میلیون
فوتبال‌دستی معمولا به دو ‌شکل فروخته می‌شود؛ مدل‌های معمولی قدیمی یا حرفه‌ای. بین مدل‌های معمولی ارزان‌ترین فوتبال‌دستی را دست‌کم ۱۵۰ هزار تومان می‌فروشند. این مدل از پلاستیک ساخته شده، شش میله یعنی ۱۲ آدمک دارد و به‌همراه آن دوتا توپ فروخته می‌شود. البته در چند روزی که از امتحان‌های خرداد امسال می‌گذرد، اغلب فوتبال‌دستی‌های معمولی فروخته شده، در بازه ۲۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قرار داشته‌اند.

یکی از آن‌ها، فوتبال‌دستی آی‌بال است که این کمپانی در زمینه ساخت فوتبال‌دستی و فوتبال انگشتی کار می‌کند. این مدل ۳۸۰ هزار تومانی دارای هشت میله است، جنس زمین آن از MDF و دسته‌ها پلاستیکی است. معمولا برای بازی با این مدل‌ها که هشت میله دارند، به چهار نفر نیاز است. به‌جز مدل‌های ساده،‌ درحال حاضر انواع فوتبال‌دستی‌های حرفه‌ای که برخی از آن‌ها قابلیت گل‌شماری دارند، در بازار فروخته می‌شود و جالب است بدانید یکی از گران‌ترین فوتبال‌دستی‌های موجود در بازار ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

این مدل ۲۲ نفره است و برای بازی کردن با آن به دو‌تا تیم واقعی فوتبال نیاز است. این فوتبال‌دستی ۲۰۵ کیلویی که محصول برند Roberto ایتالیاست، از بدنه صنوبر، شیشه‌های نشکن و پایه‌های آلومینیمی ساخته شده و قابل جمع شدن است. فروشنده‌های لوازم ورزشی اما به‌ هفت صبح می‌گویند پرفروش‌ترین میز‌های فوتبال‌دستی حدود چهار، پنج میلیون تومان قیمت دارند. یکی از ارزان‌ترین و پرفروش‌ترین توپ‌های فوتبال‌دستی را در بسته‌های پنج‌تایی ۲۰ هزار تومان می‌فروشند. یعنی هر کدام چهار هزار تومان. گران‌ترین توپ‌ها نیز حدود ۱۷۰ هزار تومان فروخته می‌شوند. به‌این ترتیب خرید مدل‌های حرفه‌ای فوتبال‌دستی و بسته پنج‌تایی توپ آن روی هم حدود پنج میلیون تومان تمام می‌شود.

بدمینتون؛ یک میلیون
بدمینتون از نظر ورزشی بی‌شباهت به پینگ‌پنگ نیست اما چون بازی کردن آن به میز نیاز ندارد، از لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر است. برای بدمینتون بازی کردن حداقل دوتا راکت و پر یا همان توپ بدمینتون نیاز است. گران‌ترین راکت‌های بدمینتون را حدود ۹ میلیون تومان می‌‌فروشند و برای خرید ارزان‌ترین مدل‌ها باید ۵۰ هزار تومان پرداخت کرد. راکت بدمینتون ویلسون مدل کلش ۱۰۰ تور برای بازیکن‌های حرفه‌ای طراحی شده، در ساخت آن برای کاهش وزن از کربن استفاده شده و قیمتش در برخی از فروشگاه‌ها هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.‌

یکی از ارزان‌ترین راکت‌های بدمینتون موجود در بازار ۵۲ هزار تومان فروخته می‌شود و جنس آن پلاستیک است. آنطور که فروشنده‌های تجهیزات ورزشی می‌گویند، پرفروش‌ترین راکت‌های بدمینتون حدود ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند. وزن این راکت‌ها حدود ۹۰ گرم است و خرید دوتا از آن‌ها حدود یک میلیون تومان تمام می‌شود. به این رقم باید هزینه ۳۰ هزار تومانی بسته‌های سه‌تایی توپ بدمینتون را اضافه کنیم.

ایرهاکی؛ یک میلیون و ۵۰۰ هزار
ایرهاکی یا هاکی روی میز کمتر از نیم‌قرن قدمت دارد. بازیکنان نیمه‌حرفه‌ای بیلیارد سال ۱۹۷۰ این ورزش دونفره را ابداع کردند و تجهیزات مورد نیاز این بازی، میز هاکی، توپ و دوتا ‌چوب است. قیمت میز ایرهاکی از ۱۵۰ هزارتومان شروع می‌شود و برای مدل‌های اورجینال خارجی باید نزدیک ۴۵ میلیون تومان کنار گذاشت. ایرهاکی ۷۰۰ گرمی بدون پایه، که طول و عرض آن به‌ترتیب ۶۳ و ۳۵ سانتیمتر است، ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود و یکی از ارزان‌ترین مدل‌های موجود در بازار است. به‌همراه این میز دو‌چوب و یک توپ هم فروخته می‌شود. میز ایرهاکی BLADE RUSH را فروشگا‌ه‌های آنلاین ۴۵ میلیون تومان می‌فروشند و می‌توانیم آن را گران‌ترین مدل فعلی در بازار بدانیم.

این میز ۱۴۰ کیلویی از لمینت فشرده ساخته شده و طول آن ۲٫۲ و عرض آن ۱٫۲ متر است. با این حال اگر دنبال پرفروش‌ترین ایرهاکی‌های فعلی هستید، باید بدانید اغلب این مدل‌ها قیمتی بین یک تا دو میلیون تومان دارند. مثل ایرهاکی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی که به‌همراه آن چهار عدد پایه، دوتا دسته، دوتا توپ و دوتا دروازه فروخته می‌شود. معمولا قیمت هر راکت یا دسته ایرهاکی حدود ۱۰۰ هزار تومان است و توپ‌های آن را در بسته‌های ۱۰تایی ۵۰ هزار تومان می‌فروشند. یعنی اگر قصد خرید ایرهاکی و اقلام همراه آن را دارید، احتمالا باید حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کنار بگذارید.

دارت؛ ۲۵۰ هزار تومان
دارت حدود ۲۰۰ سال پیش به‌شکل غیرحرفه‌ای در اروپا ابداع شد. حالا با گذشت دو قرن برخی کشور‌های اروپایی لیگ دارت برگزار می‌کنند. در ایران فروشگاه‌های لوازم ورزشی انواع دارت را در بازه قیمت ۶۰ هزار تومان تا نزدیک هفت میلیون تومان می‌فروشند. دارت مغناطیسی با قیمت ۶۰ هزار تومان یکی از ارزان‌ترین مدل‌ها در بازار است، از پلاستیک ساخته شده و برخی از خریداران این محصول بابت کیفیت پایین آهنربا‌های آن گلایه کردند. دارت سوزنی یونیکورن مدل ESLIPSE PRO را با قیمت شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌فروشند و باید آن را یکی از گران‌ترین مدل‌ها بدانیم.

جنس استفاده شده در صفحه این تخته از الیاف گیاهی به نام سیسال است که نسبت به صفحه‌های چوبی و کاغذی، دوام بیشتری دارد. حالت بازگشت‌پذیر در صفحه این دارت باعث می‌شود، وقتی سوزن فرورفته در صفحه را بیرون می‌کشید، صفحه دوباره جمع شده و حالت اولیه خود را پیدا می‌کند. وزن این دارت تقریبا پنج کیلوگرم است. با همه این توصیف‌ها اغلب خریداران دارت فعلا روی مدل‌های مغناطیسی ۲۰۰ هزار تومانی دست می‌گذارند. ممکن است علاوه بر خرید صفحه دارت، قصد خرید دارت‌های اضافه را داشته‌ باشید. معمولا بسته‌های سه‌تایی دارت سوزنی و مغناطیسی را نزدیک ۵۰ هزار تومان می‌فروشند که به این ترتیب خرید صفحه و سه‌تا دارت اضافی روی هم حدود ۲۵۰ هزار تومان خرج دارد.

کوه‌نوردی؛ سه میلیون
تجهیزات ابتدایی کوه‌نوردی شامل کفش، شلوار و کوله می‌شود و برخی از ورزشکاران به‌جز این موارد سراغ خرید عصا و سایر تجهیزات می‌روند. قیمت کفش کوه‌نوردی از ۲۰۰ هزار تومان برای مدل‌های فیک شروع می‌شود و به ۲۵ میلیون تومان برای مدل‌های اورجینال خارجی می‌رسد. مثل کفش کوهنوردی مردانه اسکارپا مدل PRO GTX که درحال حاضر ۲۵ میلیون تومان قیمت دارد، از چرم طبیعی ساخته شده و قابلیت ارتجاعی و مقاومت مقابل سایش، جزو ویژگی‌های آن به‌شمار می‌رود.

با این حال آن‌هایی که به‌شکل حرفه‌ای کوه‌نوردی می‌کنند، اعتقاد دارند با خرید کفش‌های استوک یا همان دست‌دوم می‌شود خرید این مرحله را با ۱٫۵ میلیون تومان تمام کرد. فروشنده‌های لوازم ورزشی و کوه‌نوردی می‌گویند پرفروش‌ترین کوله‌های این رشته، تقریبا یک میلیون تومان فروخته می‌شوند و هزینه مورد نیاز برای خرید شلوار مناسب کوه‌نوردی تقریبا نیم‌میلیون تومان است. به‌این ترتیب خرید کفش، کوله و شلوار مخصوص کوه‌نوردی حدود سه میلیون تومان آب می‌خورد.

کلاس‌های آموزشی؛ یک تا ۱۵ میلیون
تابستان که شروع می‌شود، برخی خانواده‌ها برای پر کردن اوقات فراغت بچه‌هایشان سراغ کلاس‌های آموزشی ورزشی می‌‌روند؛ مثل کلاس شنا، اسب‌دوانی و تنیس. قیمت یکی از کلاس‌های شنا که به‌صورت ۱۰ جلسه یک ساعته در تهران برگزار می‌شود، یک میلیون تومان است و اگر کلاس به‌شکل خصوصی برگزار شود، مبلغ شهریه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. البته علاوه بر هزینه شهریه، خانواده‌ها احتمالا مبلغی را بابت خرید مایو، حوله و کلاه و سایر تجهیزات مورد نیاز این رشته پرداخت می‌کنند.

اسب‌دوانی یکی از ورزش‌های لاکچری به‌شمار می‌رود و هزینه هر جلسه آموزشی آن دست‌کم ۲۰۰ هزار تومان است. یعنی هزینه ۱۰ جلسه آموزش اسب‌دوانی حدود دو میلیون تومان خواهد بود. هزینه یکی از گران‌ترین کلاس‌های تنیس در شمال تهران بابت هر جلسه یک میلیون تومان است. این کلاس‌ها معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ جلسه ادامه دارد و هزینه آموزش هر نفر بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان خواهد بود. برگزار کنندگان این کلاس‌ها، تجهیزات مورد نیاز تنیس را به‌صورت رایگان در اختیار ورزشکار می‌گذارند.

کدخبر: ۴۶۳۵۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر