کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۲۰۴۶۱
تاریخ خبر:

بوی توافق هسته‌ای می‌آید؟

روزنامه هفت صبح| یک رسانه آمریکایی گزارش داده که در اوایل ماه جاری میلادی، برت مک‌گرک، مشاور ارشد جو بایدن در امور خاورمیانه به مسقط سفر کرده و آنجا با مقام‌های عمانی در خصوص تعامل دیپلماتیک احتمالی با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده است. اکسیوس در این گزارش با ۵ مقام آمریکایی، اسرائيلی و اروپایی گفت‌وگو کرده و بر‌اساس اظهارنظر‌های آنها می‌گوید دولت بایدن به‌دنبال بررسی راه‌های ممکن در خصوص تعامل با ایران با هدف کاهش پیشرفت‌ها در برنامه هسته‌ای تهران است.

در همین رابطه پیش از این کاخ سفید با شرکای اروپایی و همچنین اسرائيل در خصوص پیشنهاد احتمالی برای توافق موقت با ایران که شامل لغو برخی از تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران باشد، گفت‌وگو کرده است. در همین رابطه چهار مقام اسرائيلی و آمریکایی به اکسیوس گفته‌اند که مک‌گرک پس از سفر به عربستان در روز ۸ مه به مسقط رفته تا در این خصوص با مقام‌های عمانی گفت‌وگو کند.

یک مقام ارشد اسرائيل در این خصوص تایید کرده که عمانی‌ها در حال انجام مذاکراتی برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا هستند.همچنین سه مقام دیگر ارشد اسرائيلی نیز گفته‌اند که واشنگتن از طریق مسقط در حال بررسی این است که آیا ایرانی‌ها آماده اعمال برخی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای خود هستند؟ و اینکه در مقابل این کار چه می‌خواهند؟

در همین رابطه یک دیپلمات ارشد اروپایی به اکسیوس گفته که کاخ سفید در حال همکاری با عمان در خصوص مسئله ایران است. این موضوع باعث نگرانی اسرائيل نیز شده است. سه مقام اسرائيلی به اکسیوس گفته‌اند که تل‌آویو نگران تلاش‌های احتمالی دولت بایدن برای توافق موقت با ایران یا آنچه از آن تحت‌عنوان «توقف در برابر توقف» یاد می‌شود، است.

گفته می‌شود که قرار است روز پنجشنبه ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائيل و تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائيل در دیدار خود با مقام‌های کاخ سفید در خصوص نگرانی‌های تل‌آویو با طرف آمریکایی گفت‌وگو کنند. در همین رابطه رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگویی با رادیو ملی آمریکا تاکید کرد که واشنگتن همچنان پیگیر دیپلماسی با ایران است و پیگیری این مسیر یک ترجیح برای ایالات متحده به‌شمار می‌رود.

مالی البته در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «رئيس‌جمهوری بایدن به‌صورت واضحی گفته که همه گزینه‌ها روی میز است و می‌توان تصور کرد که منظور او در این رابطه چیست. ما هرکاری که لازم باشد انجام خواهیم داد تا اطمینان پیدا کنیم ایران به سلاح دست پیدا نخواهد کرد. من فکر می‌کنم دیپلماسی موثرترین و بادوام‌ترین شیوه برای اطمینان‌یابی از این است که ایران به بمب دست پیدا نخواهد کرد.»

آسوشیتدپرس اعلام کرد طبق گزارش محرمانه سه ماهه آژانس که به آن دست یافته، دو موضوع مورد اختلاف ایران و آژانس درباره پرونده ذرات اورانیوم یافت‌شده در فردو با غنای 7/83 و آثار اورانیوم با منشا انسانی در سایت مریوان در آباده در استان فارس حل‌و‌فصل شده است.

کدخبر: ۵۲۰۴۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر