کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۸۰۸
تاریخ خبر:

بوش، اوباما، ترامپ و بایدن چقدر پول دارند؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | هفته گذشته نشریه آمریکایی فوربس جدیدترین فهرست خود از ثروتمندان میلیاردر این کشور را منتشر کرد.با نکاهی گذرا به این فهرست درمی‌یابیم که تغییرات زیادی در این لیست صورت گرفته است.عده‌ای مانند کایلی جنر از این جمع خارج شده‌اند و دیگر میلیاردر به حساب نمی‌آیند.

در مقابل عده‌ای مانند کیم کارداشیان به تازگی به این جمع اضافه شده‌اند و از این پس میلیاردر به حساب می‌آیند.در این بین جایگاه برخی از افراد حاضر در این لیست نیز جابه‌جا شده است و ثروت عده‌ای رشد داشته و برخی با از دست دادن بخشی از ثروت خود نسبت به جایگاه پیشین‌شان سقوط کرده‌اند.نام دونالد ترامپ،رئیس‌جمهور سابق آمریکا که پیش از رسیدن به کاخ سفید و میز ریاستش،تاجر نامدار و موفقی به شمار می‌رفت همواره در میان افراد حاضر در این فهرست به چشم می‌خورد.

ترامپ در بدو ورود خود به کاخ سفید ثروتی بالغ بر سه و نیم میلیارد دلار داشت و حالا در آخرین فهرست فوربس ثروت او با کاهشی بیش از یک میلیارد دلار به رقم دو میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار رسیده است.بخش عمده‌ای از ثروت ترامپ در بخش هتلداری انباشته شده و از این رو برخی از کارشناسان علت سقوط ترامپ در این فهرست و ضرر یک میلیارد دلاری را که او متحمل شده است در همه‌گیری ویروس کرونا و تاثیر این معضل جهانی در کاهش سفرها ریشه‌یابی می‌کنند. برخی دیگر.

اما این سقوط را خودخواسته می‌دانند و معتقدند این اقدام خبیثانه‌ای از جانب ترامپ است چراکه او از آن دسته از ثروتمندانی است که به رغم تجربه مقامی مانند ریاست‌جمهوری،ارزش و اهمیتی برای پرداخت درست،صادقانه و دقیق مالیات به دولت قائل نیست و همچنان پرونده‌هایی باز با همین اتهام در دادگاه‌ها دارد و خیلی هم دور از ذهن نیست که او بخواهد ارزش اموال خود را یک میلیارد دلار کمتر اعلام کند.
جیمی کارتر،بیل کلینتون،جورج دبلیو بوش،باراک اوباما و جو بایدن دیگر روسای‌جمهوری هستند که هنوز در قید حیاتند.

حرف و حدیث‌ها در مورد ثروت و صداقت ترامپ سبب شد تا در گوشه و کنار بحث‌ها، نگاهی هم به ثروت بوش،اوباما و بایدن انداخته شود.در ابتدا باید بگوییم اگرچه ریاست جمهوری آمریکا شغل پردردسری است و هر فرد در این مقام نه تنها باید کشور خود را اداره کند بلکه باید تک تک تحرکات جهان را نیز به دقت زیر ذره‌بین قرار دهد اما شغل پردرآمدی محسوب می‌شود.رئیس‌جمهور آمریکا در زمان تصدی این مقام به طور سالانه ۴۰۰هزار دلار حقوق رسمی دریافت می‌کند.

علاوه بر این حقوق سالانه، ۵۰ هزار دلار پاداش سالانه و ۱۹هزار دلار حق تفریح نیز به رئیس‌جمهور تعلق می‌گیرد.تمامی این مبالغ که روی هم رفته ۴۶۹هزار دلار است (یعنی حدود ۱۱میلیارد و نیم که البته معادل درآمد یک سلبریتی ایرانی است) شامل مالیات می‌شود. علاوه‌بر این هر رئیس‌جمهور سالانه یک چک ۱۰۰ هزار دلاری به عنوان حق سفر دریافت می‌کند که این چک شامل مالیات نمی‌شود.دونالد ترامپ این چک ۱۰۰هزار دلاری را به عنوان کمک مالی به مقابله با کرونا اهدا کرد.

گفتنی است که این مبالغ مربوط به زمان تصدی مقام است و هر رئیس‌جمهور پس از اتمام زمان دولتش نیز حقوق دریافت می‌کند و مبلغ حقوق روسای‌جمهور سابق طبق قانون معادل حقوق وزرای کابینه فعلی که سالانه ۲۱۹هزار دلار است تعیین شده است.
جورج دبلیو بوش ۷۴ساله رئیس‌جمهوری بود که روشنفکران و فعالان سیاسی چندان دل خوشی از او نداشتند و همیشه او را با القابی که برای خود ساخته بود مسخره می‌کردند:«سیاستمدار، تاجر،بازیگر،خلبان و رئیس‌جمهور سابق جورج دبلیو بوش!»

ثروت بوش به رغم پشتوانه خانوادگی و تجارت‌های او چیزی حدود ۴۰میلیون دلار است.بوش فعالیت اقتصادی خود را به تحلیل و ارائه تغییرات قیمت انرژی در بازارهای جهانی معطوف کرد و از این رو او را که فرمان جنگ‌های اخیر در خاورمیانه را صادر کرد به رویای تسلط بر نفت عراق متهم می‌کنند.او علاوه بر بازار انرژی، سهامدار و یکی از اعضای هیات مدیره تیم بیسبال تگزاس رنجرز است که تیم موفقی به شمار می‌رود و درآمد سالانه این باشگاه تا پیش از همه‌گیری کرونا رقمی بالغ بر حدود ۸۹میلیون دلار بوده است.

همچنین خانواده بوش یک خانواده کشاورز و دامدار به حساب می‌آیند و به تبع آن جورج دبلیو بوش هم صاحب مزارع و دام‌های قابل توجهی است.باراک اوبامای ۶۰ساله که اولین رئیس‌جمهور سیاهپوست تاریخ آمریکا بود از محبوبیت خارق‌العاده‌ای نزد مردم آمریکا برخوردار است.ثروت اوباما چیزی در حدود ۷۰میلیون دلار ارزیابی می‌شود.

اوباما از مشاغل سابق خود از جمله ریاست‌جمهوری،مجلس سنا و دانشگاهی که در آن استاد بود شش حقوق مجزا دریافت می‌کند اما غالب ثروت او به درآمدهای او از محل سخنرانی‌ها و درس‌گفتارهای او و نیز فروش کتاب‌هایش تعلق دارد. برای مثال ۸۹۰ هزار نسخه از کتاب ۴۵دلاری سرزمین موعود تنها در ۲۴ ساعت اول انتشار به فروش رفت.

نیویورک پست با توجه به ولخرجی‌های اوباما در مورد تحصیل گران قیمت فرزندانش و نیز سفرهای متعدد و لوکس تفریحی او و همسرش پیش‌بینی می‌کند با این شیب تا پایان سال جاری، ثروت اوباما به ۱۳۵میلیون دلار افزایش پیدا کند.نه تنها کتاب‌های باراک اوباما در بازار فروش فوق‌العاده‌ای دارند بلکه کتاب‌هایی که او در توئیتر دیگران را به خواندنش توصیه می‌کند نیز در بازار نایاب می‌شود و این برندی است که اوباما از خود ساخته و علاوه بر همراهی و اعتماد مردم، برای او پولساز نیز است.

جو بایدن در رقابت‌های انتخاباتی خود با ترامپ فهرستی از اموال و دارایی خود را منتشر کرد که باتوجه به این فهرست و تطبیق آن با گزارش نشریه فوربس در می‌یابیم که ثروت او تنها ۹میلیون دلار است. بایدن ۷۹ساله است و از پیشکسوتان عرصه سیاست آمریکا به شمار می‌رود اما ظاهرا او تقریبا در تمام این سال‌ها به غیر حقوق‌هایی که از مشاغل سیاسی خود دریافت می‌کرده، درآمد دیگری نداشته است.

او در فاصله سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ به عنوان سناتور در مجلس سنا حضور داشته است.اولین حقوق دریافتی بایدن از مجلس سنا سالانه ۴۲هزار دلار و آخرین حقوق دریافتی او نیز ۱۷۴هزار دلار برای یک‌سال بوده است.در زمان معاونت اوباما او سالانه ۲۳۰هزار دلار حقوق دریافت می‌کرد.اما قسمت عمده‌ای از ثروت ۹میلیون دلاری بایدن مربوط به دوران ۴ساله زمامداری ترامپ در کاخ سفید است.کتابی که او با کمک همسرش نوشت فروشی بالغ بر ۱۵میلیون دلار در بازار نشر داشت.

به علاوه بایدن در این چهار سال برای حضور در هر سخنرانی به طور متوسط ۱۰۰هزار دلار دستمزد دریافت می‌کرد.بیشترین دستمزد بایدن برای یک سخنرانی ۱۹۰هزار دلار و کمترین دستمزد او ۴۰هزار دلار بوده است.با این حال او می‌توانست ثروتی بیش از این مبالغ داشته باشد و برای پول درآوردن کمی دیر جنبید.

کدخبر: ۳۸۲۸۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر