کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۳۸۴۲۲
تاریخ خبر:

به خاورمیانه جدید ‌خوش آمدید

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی| رهبران جهان به نیویورک رفته‌اند تا در نشست سالانه سازمان ملل، دستاوردهای یک‌سال اخیر خود را عرضه کنند . در این بین دو خبر از خاورمیانه نشان داد که سیاستمداران این منطقه، با عبور از جنگ با افراطی‌ها و اختلافات با همسایگان، دنبال سرمایه‌گذاری‌های تازه در کشورهایشان هستند.

اولین تصویر نشان می‌دهد که نخست‌وزیر امارات به دیدار بیل‌ گیتس رفته است. این تصویر که البته صحت آن هنوز مشخص نیست، باعث شده بحث‌ها بر سر انتقال تکنولوژی به امارات متحده عربی بالا بگیرد. این در حالی است که امارات در سال‌های گذشته با دخالت‌های سیاسی خود در منطقه، تلاش داشت تا تبدیل به یک نقش‌آفرین مهم سیاسی در خاورمیانه شود.

اما به نظر می‌رسد برای عبدالله بن زاید آل نهیان اولویت‌ها تغییر کرده‌اند و امارات نمی‌خواهد در مسابقه آوردن فناوری به کشورش از دیگر رقبا عقب بماند. او قبلا هم تماس‌های تلفنی با بیل‌گیتس داشته که نشان می‌دهد اوضاع برای اماراتی‌ها شوخی بردار نیست. اما آنچه از اردوغان و ایلان ماسک به بیرون درز کرده، تصاویر دیداری صمیمانه بین آن دو است که پسر ماسک هم در مقابل دوربین‌ها ظاهر شده.

ترکیه در سال‌های اخیر هرگز نخواسته خود را در زمینه فناوری از تک‌وتا بیندازد و تولید یک خودرو مجهز را یکی از دستاوردهای خود در این زمینه مطرح می‌کند. اما حالا ظاهرا درخواست ترکیه این است که آقای ماسک کارخانه تسلا را به کشور اردوغان ببرد.. تاکنون کارخانه تسلا تنها در شش کشور تاسیس شده و ظاهرا ترکیه گزینه هفتم است.

در این دیدار که پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران انجام گرفته، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه، مهمت فاتح کاجیر وزیر صنعت و فناوری، مصطفی وارنک، رئیس کمیسیون صنعت، تجارت، انرژی، منابع طبیعی در مجلس و علی طاها کوچ، مدیر بخش امور دیجیتالی نهاد ریاست جمهوری ترکیه هم حضور داشته‌اند که نشان می‌دهد مسئله تنها به بازگشایی تسلا در آنکارا یا استانبول منتهی نمی‌شود.

در کنار این دو کشور عربستان سعودی از دیگر کشورهایی است که به شدت دنبال آوردن فناوری‌های جدید و سرمایه‌گذاران این حوزه به ریاض است. طبق آخرین خبرها غول‌های فناوری جهان بیش از ۹میلیارد دلار در عربستان سرمایه‌گذاری می‌کنند. این اعداد و ارقام و دیدارهای اخیر نشان می‌دهد فصل تازه‌ای برای خاورمیانه آغاز شده که قرار است با عبور از جنگ‌های منطقه‌ای و سلطنت نفت بر سیاست، دنبال تکنولوژی‌های جدید و جذب سرمایه‌های خارجی باشد. فرصتی که البته برای ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه غرب، فعلا در دسترس قرار ندارد.

کدخبر: ۵۳۸۴۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر