کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۳۸۸۴
تاریخ خبر:

به تعویق افتادن انتخابات آمریکا جدی می‌شود

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | بحران کرونا در آمریکا درست در سالی که قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری در آن برگزار شود ابتدا سبب شد انتخابات‌های درون حزبی و مقدماتی به تعویق بیفتد و آنطور که باید برگزار نشود و حالا به سراغ انتخابات اصلی رفته است. هر دو حزب احتمال به تعویق افتادن انتخابات توسط ترامپ و به دنبالش در معرض مرگ قرار گرفتن دموکراسی در سال بحران را حس کرده و در مورد آن اظهارنظر کرده‌اند.

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات معتقد است ترامپ هر طوری که شده انتخابات را به تعویق می‌اندازد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان از اعضای هر دو حزب درخواست کرده است تا با تمام قوا علیه معوق شدن انتخابات توسط ترامپ بایستند چراکه یکی از راه‌های معوق شدن انتخابات تصویب این اقدام در کنگره است. البته با توجه به اکثریت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان تصویب معوق شدن انتخابات منطقی و محتمل به نظر نمی‌رسد.

در ادامه از جانب دموکرات‌ها پیشنهاد شده است که برای حفظ سلامت مردم از کرونا، انتخابات به صورت پستی و در زمان مقرر برگزار شود. البته تجربه انتخابات‌های پستی مقدماتی و درون حزبی نشان داد که این نوع از انتخابات هم مشکلات خود را دارد و مشارکت در آن به شدت پایین‌تر ‌است و به هر حال از این رو نظام دموکراتیک رای‌گیری را خدشه‌دار می‌کند.

در مقابل ترامپ درست در همین اثنا می‌گو‌ید که اداره پست آمریکا ضررده است و تنها یک سوم هزینه خود را در می‌آورد و برای حفظش باید خیلی زود خصوصی شود؛ اقدامی که احتمال تقلب از سوی ترامپ در انتخابات پستی را بالا خواهد برد.

البته هدف اصلی ترامپ تعویق انتخابات و خرید زمان است و او سعی دارد ابتدا با بهره‌گیری از اعلام حکومت نظامی به بهانه بحران کرونا، شرایط ویژه و اضطراری اعلام کند و به همین دلیل انتخابات را به تعویق بیندازد. البته این اقدام به تنهایی مشروعیت قانونی ندارد و برقراری حکومت نظامی نمی‌تواند مانع اجرای قانون اساسی شود و دلیلی برای معوق کردن انتخابات نیست اما ممکن است سبب شود کشمکش‌ها بر سر این موضوع به آشوب‌های خیابانی و ناامنی بکشد و برگزاری مسالمت‌آمیز انتخابات را با چالش روبه‌رو کند.

حال اگر به هر دلیلی انتخابات که بنا بود در اولین سه‌شنبه نوامبر برگزار شود به تعویق بیفتد، زمان جایگزین این انتخابات اولین سه‌شنبه ماه مارس خواهد بود. با توجه به تمام شدن مدت قانونی دولت دونالد ترامپ و معاونت مایک پنس در ۲۰ ژانویه، مسئولیت دولت موقت از این تاریخ تا مشخص شدن نتایج انتخابات بر اساس قانون برعهده رئیس مجلس نمایندگان یعنی نانسی پلوسی خواهد بود.

اما با توجه به این‌که حکم ریاست پلوسی نیز تا ۲۰ دسامبر اعتبار دارد طبق قانون پس از رئیس مجلس نمایندگان این سمت به رئیس دوره‌ای سنا خواهد رسید. در فاصله ماه‌های ژانویه تا مارس احتمالا رئیس دوره‌ای سنا، سناتور پیر جمهوریخواه چاک گراسلی خواهد بود و تا زمان مشخص شدن تکلیف انتخابات چند ماهی به عنوان رئیس جمهور در کاخ سفید خواهد بود.

با توجه به تمام شرایط ملتهبی که گفته شد تحلیلگران برجسته، متفکرها و اندیشکده‌ها بیش از احزاب و سرانشان که نگران زمان برگزاری و نتیجه انتخابات و منافع حزبی هستند ابراز نگرانی کردند و نسبت به مرگ دموکراسی چه در صورت برگزاری انتخابات و چه در صورت معوق شدنش هشدار دادند.

کدخبر: ۳۲۳۸۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر