کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۲۴۶۴
تاریخ خبر:

بهترین سهم‌های بورس از نگاه مدیران برای سرمایه‌گذاری

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | شاخص ۱٫۵میلیون واحدی تقریبا دو ماه است که روی پرتفوی سهام هر کدام از ما سایه انداخته. کمتر کارشناسی است که بگوید قیمت سهام شرکت‌ها بالاتر از ارزش واقعی‌شان است اما در طرف مقابل حرکت چشمگیری از شاخص کل نمی‌بینیم و نقشه بازار یک روز در میان سبز و قرمز است. در بازارهای صعودی و نزولی تکلیف سرمایه‌گذاران مشخص است، اما در بازارهای اینچنینی که شاهد درجا زدن شاخص‌ها هستیم، تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین سهام کار دشواری به نظر می‌رسد.

بورسان در چنین شرایطی سراغ ۸۱مدیر دارایی در شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری رفته و از هرکدام آنها خواسته سه نماد و سه گروه را که به نظرشان بیشترین بازدهی را در شش ماه آینده خواهند داشت، معرفی کنند. این مدیران در مجموع از ۱۱۷نماد و ۲۲گروه اسم بردند که در صدر آنها نمادهای فولاد، شپنا، وبملت، پالایش و کرماشا قرار دارد و گروه‌های فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی به چشم می‌خورند.

فرآورده‌های نفتی
پالایشگاه‌ها در صدر توجه مدیران سرمایه‌گذاری شرکت‌های بورسی قرار دارند. طوری که بیش از نیمی از آنها گفته‌اند فرآورده‌های نفتی بهترین عملکرد را در شش ماه آینده خواهند داشت. احتمالا آنها زیادی روی افزایش قیمت دلار و همچنین ادامه‌دار بودن بحران‌های جهانی و افزایش قیمت نفت حساب باز کرده‌اند.

چراکه این دو عامل می‌تواند تاثیر زیادی روی افزایش قیمت سهام شرکت‌های پالایشی بگذارد. از بین ۱۰سهم برتر معرفی شده توسط مدیران سرمایه‌گذاری، چهار نماد در گروه فرآورده‌های نفتی قرار دارند. فرآورده‌های نفتی در یک سال اخیر که شاخص کل ۳۶درصد رشد داشته، توانسته ۸۳درصد بازدهی به همراه داشته باشد که این رقم تقریبا ۲٫۵برابر بازدهی کل بازار سرمایه است.

میزان اجماع: ۵۸درصد
نمادهای کلیدی: شپنا، پالایش، شبندر، شتران

محصولات شیمیایی
کارشناسانی که معتقدند قیمت دلار در شش ماه آینده صعودی خواهد بود، محصولات شیمیایی را از جمله بهترین گروه‌ها برای سرمایه‌گذاری می‌دانند. به خصوص که اغلب نمادهای این گروه تولید صادراتی دارند و همزمان با تنش‌های جهانی، قیمت کامودیتی‌ها هم افزایش پیدا کرده و شرایط تا حد زیادی مطلوب این شرکت‌ها و سهامدارانشان است.

کرماشا و شپدیس به عنوان نمایندگان صنعت اوره در بورس در کنار شکام به عنوان نمادهایی معرفی شده‎‌اند که تعداد زیادی از مدیران سرمایه‌گذاری روی بازدهی آنها در شش ماه آینده حساب باز کرده‌اند.
همزمان با بازدهی ۳۶درصدی شاخص کل در یک سال گذشته، گروه محصولات شیمیایی توانسته بازدهی ۷۰درصدی را از خود به جا بگذارد که تقریبا دوبرابری بازدهی کل سهام بورس است.

میزان اجماع: ۴۳درصد
نمادهای کلیدی: کرماشا، شپدیس، شکام

فلزات اساسی
نمی‌شود بین گروه‌های دلاری، اسمی از فلزات اساسی نبرد. با اینکه نمادهای گروه فلزات اساسی به طور خاص به عنوان بهترین سهام برای سرمایه‌گذاری در شش ماه آینده از سوی مدیران صندوق‌های بورسی معرفی نشده‌اند، اما گروه فلزات اساسی در مجموع مورد اجماع ۳۶درصد از این مدیران است که نشان می‌دهد لازم است تا حداقل بخشی از سبد خود را در شش‌ماه آینده به گروه فلزات اساسی اختصاص دهیم.

تنها نماد این گروه که توانسته به جمع برترین سهام معرفی شده توسط ۸۱مدیر سرمایه‌گذاری راه پیدا کند، نماد شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. فملی و کاوه از دیگر نمادهای شاخص این گروه هستند. گروه فلزات اساسی در یک سال گذشته شرایط مناسبی را تجربه نکرده است. طوری که بازدهی این گروه کمتر از شاخص کل بوده در سالی که شاخص ۳۶درصد رشد کرده، شاخص فلزات اساسی ۲۷درصد افزایش داشته است.

میزان اجماع: ۳۶درصد
نمادهای کلیدی: فولاد، فملی، کاوه

بانک‌ها و موسسات اعتباری
اصل تنوع در سبد سرمایه‌گذاری ایجاب می‌کند که در کنار نمادهای دلاری، بخشی از سبد سرمایه خود را به نمادهای غیردلاری و اصطلاحا برجامی اختصاص دهید. شاید به همین خاطر باشد که ۲۶درصد مدیران دارایی گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری را گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در شش ماه آینده معرفی کرده‌اند.

از این گروه نماد وبلمت توانسته در جمع برترین نمادهای معرفی شده توسط مدیران دارایی قرار بگیرد. نمادهای بانکی عموما سوددهی مناسبی برای سهامدارانشان ندارند و در صورتی مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند که نشانه‌ای از رفع تحریم‌ها به وجود به چشم بخورد. همین موضوع باعث شده بانک‌ها نتوانند بازدهی مناسبی در یک سال گذشته نصیب سهامدارانشان کنند. در ماه‌هایی که شاخص کل ۳۶درصد رشد داشته، شاخص بانک‌ها با کاهش ۱٫۵درصدی مواجه شده است.

میزان اجماع: ۲۶درصد
نمادهای کلیدی: وبملت

مواد غذایی
افزایش قیمت جهانی مواد غذایی در پی جنگ اوکراین، احتمالا در انتخاب مدیران سرمایه‌گذاری بی‌تاثیر نبوده. ۲۱درصد این مدیران گفته‌اند سرمایه‌گذاری در نمادهای گروه مواد غذایی می‌تواند برای شش ماه آینده گزینه مناسبی باشد. احتمال ادامه رکود تورمی از دیگر موردی است که می‌تواند باعث افزایش قیمت سهام نمادهای غذایی در بورس شود.

مدیران سرمایه‌گذاری در تحلیل خود از وضعیت شش ماه آینده، از نمادهای غکورش، غمارگ و غنوش اسم برده و آنها را گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری معرفی کرده‌اند. هرچند در یک سال اخیر مواد غذایی چندان موفقیت زیادی کسب نکرده‌ند. در روزگاری که شاخص کل در بازه یکساله ۳۶درصد افزایش داشته، شاخص مواد غذایی بورس تنها یک درصد جابه‌جا شده و نتوانسته انتظارات سهامدارانش را برآورده کند.

میزان اجماع: ۲۱درصد
نمادهای کلیدی: غکورش، غمارگ، غنوش

پربازده‌ترین نمادها از نگاه مدیران دارایی
نمادهای فولاد، شپنا، وبملت، پالایش، کرماشا و وغدیر نمادهایی هستند که بیش از هشت مرتبه نامشان در نظرسنجی از ۸۱مدیر دارایی تکرار شده است. فولاد با ۱۵تکرار در بالاترین ردیف این فهرست قرار گرفته است.فولاد به عنوان لیدر گروه فلزات اساسی از قدیم به عنوان یکی از گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس شناخته شده است. این نماد از افزایش قیمت دلار و همچنین افزایش قیمت کامودیتی‌ها تاثیر مثبت می‌گیرد و به عنوان یک تولیدکننده مواد اولیه، تا حد زیادی در برابر تورم در امان است.

شپنا به عنوان بزرگترین پالایشگاه بورسی، لیدر گروه فرآورده‌های نفتی شناخته می‌شود و تاثیر بسیار زیادی از افزایش قیمت دلار خواهد گرفت. چراکه مواد اولیه این شرکت با نرخی پایین‌تر از نرخ جهانی محاسبه می‌شود اما محصولات آن به نرخ جهانی صادر می‌شود.
بانک ملت بزرگترین بانک بورسی است و به همین خاطر لیدر گروه بانک‌ها محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته وبملت بیشترین سود سالانه را نسبت به دیگر بانک‌ها ساخته و عموما به عملکرد بهتر بین بانک‌ها شناخته می‌شود.

وبملت از نمادهای برجامی است که از افزایش قیمت دلار تاثیر منفی می‌گیرد. ‌صندوق پالایش که از چهار نماد شپنا، شتران، شبریز و شبندر تشکیل شده، از دیگر نمادهای مورد اجماع مدیران دارایی است. دلیلش تا حد زیادی با دلیل برتری گروه فرآورده‌های نفتی نسبت به دیگر گروه‌ها یکسان است و آن امید به افزایش قیمت نفت و دلار است.

کدخبر: ۴۶۲۴۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر