کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۱۹۷۸
تاریخ خبر:

بهترین و سودآورترین بازار سرمایه‌‌گذاری در سال ۹۹

روزنامه هفت صبح | همه‌ بازارها فعلا سودآور هستند؛‌ از دلار و سکه گرفته تا تالار بورس. اگرچه توصیه شده مردم عادی زیاد سمت سرمایه‌گذاری و به‌طور خاص انواع کوتاه‌مدت نروند اما برای حرفه‌ای‌ها که قدرت بازارخوانی دارند، وضع فرق می‌کند چون همان‌طور که گفتیم روند تغییرات قیمت‌ها در بازارهای مختلف، از سودآوری همه بازارها حکایت دارد.

در میان تمام گزینه‌‌های موجود، تغییر ارزش بازار سرمایه به ‌حدی بوده که هنوز هیچ‌یک از بازارهای موازی نتوانسته‌اند در مدت ۷۷روز گذشته به‌ گرد پایش برسند. درست است که نمی‌توان نقش تعطیلی‌های گاه و بیگاه بقیه بازارها را فراموش کرد اما روی کاغذ بورس برنده نهایی به‌شمار می‌رود. آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید، در مدت ۷۷روز اول سال ۱۳۹۹ قیمت دلار ۱۴.۵درصد، قیمت طلا ۲۱.۶درصد، قیمت سکه ۲۳.۳درصد و شاخص بورس ۱۰۰.۵درصد رشد کرد.

*** نرخ دلار ۱۴.۵درصد بالا رفت
روند تغییرات قیمت دلار در دوماه‌و‌نیم گذشته نشان می‌دهد، قیمت این ارز در حدود ۱۴.۵درصد رشد کرده است. این درحالی است که در این مدت نوسانات زیادی را تجربه کرد و حتی در برخی روزها احساس می‌شد که احتمالا وارد کانال ۱۸هزار تومان هم بشود. چندی پیش رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به نرخ متلاطم ارز در بازار، اعلام کرد: تدابیری به‌کار گرفتیم که نرخ ارز را کنترل کنیم. ما مشکل ارزی نداریم و ذخایر ارزی بانک مرکزی در حد کفایت و بسیار خوب است.

مشکل ما این است که اجازه دسترسی به ارزها نداریم و مذاکره می‌کنیم که بتوانیم از منابع ارزی استفاده کنیم. کما اینکه سال گذشته توانستیم از بخشی از آنها استفاده کنیم. رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: نرخ ارز، کلیدی است و تمام سیاست‌های تجاری باید با سیاست‌های ارزی هماهنگ باشد و اگر ارز متلاطم باشد، تمام سیستم اقتصادی به‌هم می‌ریزد، بنابراین نمایندگان به دولت و بانک مرکزی کمک کنند تا از منابع ارزی استفاده کنیم.

*** قیمت طلا ۲۱.۶درصد بالا رفت
روند تغییرات قیمت طلا در بازار، از رشد ۲۱.۶درصدی قیمت‌ها حکایت دارد. درحالی‌که قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۸ در حدود ۶۰۲هزار و ۶۰۰تومان قیمت داشت، هم‌اکنون این نرخ به ۷۳۲هزار و ۸۰۰تومان افزایش پیدا کرده است. چندی پیش ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در واکنش به افزایش قیمت طلا در بازار عنوان کرد، یکی از علت‌های افزایش قیمت طلا و سکه نوسانات اونس جهانی و افزایش داد و ستدها در بازار بوده است. به گفته او این‌طور که مشخص است، بازار طلا و سکه روند التهابی ندارد و شاهد آرامش در این بازار هستیم.

سکه ۲۳.۳درصد گران شد
تغییرات قیمت سکه در بازار، از رشد ۲۳.۳درصدی حکایت دارد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۸ در حدود شش‌میلیون و ۲۸هزار تومان قیمت داشت که درحال حاضر به هفت‌میلیون و ۴۳۵هزار تومان افزایش پیدا کرده است. گذر قیمت سکه از کانال هفت‌میلیون تومان در حالی بود که در بازه زمانی دو‌ماه‌و‌نیم گذشته، نوسانات زیادی را تجربه کرد، اگرچه حتی فشار به بازار، تاکنون منجر به این نشده که دوباره هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید عقب‌نشینی کرده و وارد کانال شش‌میلیون تومان شود.

*** شاخص بورس ۱۰۰.۵درصد رشد کرد
تغییرات ارزش بازار سهام در مدت ۷۷روز گذشته نشان می‌دهد که هیچ‌یک از بازارها تاکنون مثل بورس برای سرمایه‌گذاران سودآور نبوده است. روند تغییرات شاخص بورس در این بازه زمانی، از رشد ۱۰۰.۵درصدی حکایت دارد. شاخص کل بورس در آخرین روز کاری سال ۱۳۹۸ در ارتفاع ۵۱۲هزار و ۹۰۰واحدی ایستاده بود اما درحال حاضر این عدد به یک‌میلیون و ۲۸هزار و ۵۳۷واحد افزایش پیدا کرده است.

رشد برق‌آسای بورس در فروردین‌ و اردیبهشت‌ماه سبب شد بخش مهمی از افرادی که اندکی سرمایه داشتند، راهی بورس شوند و همین امر یعنی ورود بخش مهمی از افراد تازه‌کار سبب شد، بسیاری از کارشناسان هشدار دهند که این وضعیت می‌تواند زمینه را برای بروز بحران مهیا کند؛ چراکه کسب سود در بورس، همواره مقدور نیست. به‌عبارت دیگر انتظار برای رشد همیشگی بازار عاملی است که در روزهای سخت، ناگهان صف‌های فروش چنان طولانی شود که ریزش قابل توجه شاخص را رقم بزند.

کدخبر: ۳۳۱۹۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر