کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۵۶۳۱
تاریخ خبر:

‌بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری در شش ماه پیش‌رو

‌روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| دلار همچنان گران خواهد شد. نتیجه نظرسنجی فردای اقتصاد از 62 مدیر دارایی چنین نتیجه‌ای را در پی دارد. در این نظرسنجی چند سوال مختلف از مدیران دارایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری پرسیده شده که نتایج آن می‌تواند بهترین راهنما برای سرمایه‌گذاران باشد. از آنجا‌که اغلب این مدیران در بازار سرمایه مشغول به‌کارند، طبیعی است که اغلب آنها میل به سرمایه‌گذاری در سهام را داشته باشند، اما اینکه چه استراتژی‌اي می‌تواند بهترین نتیجه را در بازار سرمایه داشته باشد، همان چیزی است که نتیجه این نظرسنجی به ما خواهد گفت.



پیش‌بینی بورس بدون در نظر داشتن قیمت دلار، سیاست‌های ارزی دولت و احتمال توافق هسته‌ای بی‌معناست. برای همین در اولین سوالات نظرسنجی، مدیران دارایی پیش‌بینی خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند. مدیران دارایی به‌طور میانگین احتمال وقوع توافق در سه ماه آینده را 3/19درصد اعلام کرده‌اند که نشان می‌دهد اغلب آنها امیدی به احیای برجام حداقل در سه ماه پیش‌رو ندارند. حتی از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان هم تاثیری در پیش‌بینی آنها نگذاشته است.

درباره سیاست دلار 28هزار و 500تومانی مدیران دارایی می‌گویند با تجربه‌های مکرر تثبیت دلار 7تومانی 300تومانی، 1226تومانی و 4200تومانی، این سیاست هم ادامه پیدا نخواهد کرد. 79درصد مدیران دارایی چنین نظری دارند. براساس نظرسنجی دیگری که اوایل سال 1402 برگزار شده بود، اقتصاددان‌ها قیمت دلار را همچنان صعودی توصیف کرده بودند. 42درصد آنها گفته بودند قیمت دلار مشابه سال 1401 رشد خواهد کرد و 42درصد دیگر گفته بودند رشد قیمت دلار مستمر ولی کمتر از 1401 خواهد بود. براین اساس 84درصد اقتصاددان‌ها قیمت دلار را صعودی می‌دانند. در سوال دیگری 89درصد آنها روند صعودی تورم را ادامه‌دار توصیف کرده‌اند.

بهترین استراتژی در دوران رشد تورم و قیمت دلار
در نظرسنجی از 63 مدیر دارایی، از آنها خواسته شده هرکدام سه صنعت را نام ببرند که به نظرشان پربازده‌ترین صنایع بورسی در شش ماه پیش‌رو هستند. از این سوال، 189اسم درآمده که 24تای آنها گروه فلزات اساسی است. موردی که نشان می‌دهد کامودیتی‌ها در صدر توجه مدیران دارایی قرار دارند. گروه محصولات غذایی با 23تکرار در رتبه دوم قرار دارد. گروهی که در دسته سهام دلاری قرار نمی‌گیرد، اما در نتیجه تورم می‌تواند بیشترین افزایش قیمت را داشته باشد.

سیمانی‌ها با 19تکرار در مقام سوم ایستاده‌اند. این گروه از دیر باز به عنوان گروهی پربازده توسط تحلیلگران بنیادی معرفی شده‌اند. چراکه برای یک کشور درحال توسعه که ساخت و ساز شغلی پردرآمد در آن به‌حساب می‌آید، شرکت‌های تولید سیمان می‌توانند آینده درخشانی داشته باشند. در رتبه‌های بعدی نتایج این نظرسنجی به‌ترتیب نام گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، فرآورده‌های نفتی، دارو، محصولات شیمیایی، بانک، رایانه، زراعت، انبوه‌سازی و معدنی به چشم می‌خورد.

فولاد، سمگا و فزر؛ بهترین سهام برای سرمایه‌گذاری
همان سوال بهترین صنعت برای سرمایه‌گذاری، به‌نوعی دیگر درباره بهترین سهام برای سرمایه‌گذاری در شش‌ماه آینده از مدیران دارایی بازار سرمایه پرسیده شده است. در پاسخ به این سوال هرکدام از آنها چراغ سیگنال‌دهی را روشن کردند و از سه سهمی که از نظرشان بیشترین بازدهی را خواهند داشت رونمایی کردند.

سهام فولاد مبارکه در صدر پیش‌بینی‌هاست و هشت مدیر دارایی روی پربازده بودن آن اتفاق نظر دارند. چندان دور از ذهن نیست که وقتی گروه فلزات اساسی در صدر پیش‌بینی‌ها باشد، رهبر آن یعنی فولاد هم در نظر مدیران دارایی جذاب به حساب بیاید. گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بین صنایع برتر از نگاه مدیران دارایی جایگاه چندانی نداشت، اما این سهم به تنهایی توانسته نظر شش مدیر دارایی را به خود جلب کند و در رتبه دوم بهترین سهام در این نظرسنجی قرار بگیرد.

فزر، تک نماد طلایی بورس ایران از گروه فلزات اساسی همراه با سمگا در رتبه دوم این نظرسنجی قرار گرفته است. اهرم به عنوان پرریسک‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران از دیگر نمادهای پربازدهی است که مدیران دارایی روی آینده پرسود آن اتفاق نظر دارند. چنین نتیجه‌ای نشان می‌دهد اغلب مدیران دارایی روند شاخص کل در شش ماه آینده را صعودی می‌دانند. از جمله دیگر نمادهایی که در این نظرسنجی از آنها اسم برده شده، به‌ترتیب می‌توان به حکشتی، سفارس، اخابر، چکاپا، پی‌پاد، خساپا، سمازن، شبندر، شپنا، شخارک، شستا، فجر، کالا، وبملت و وخارزم اشاره کرد.

پول‌هایتان را از صندوق درآمد ثابت به صندوق سهامی ببرید
صندوق‌های درآمد ثابت در دو سال ریزش بورس تنها پناهگاه امن برای سرمایه سهامداران بودند، اما این روزها مدیران دارایی می‌گویند زمان سلطنت آنها به پایان رسیده و موقع فروش‌شان است. 65درصد از مدیران دارایی چنین نظری دارند. 19درصد می‌گویند بهتر است آنها را فعلا نگهداریم و 16درصد توصیه به خرید دارند.

از بین 15مدل سرمایه‌گذاری که درباره آنها از مدیران دارایی سوال شده، صندوق‌های درآمد ثابت بیشترین نظر منفی را به خود جلب کرده‌اند. مدیران دارایی معتقدند اخابر و خودرو هم جزو سهامی هستند که موقع فروش آنهاست و انگار که نظر چندانی به سهام ریالی ندارند.

در طرف مقابل مدیران دارایی بیشترین تاکید را به خرید سهامی مثل سفارس دارند و 60درصد آنها گفته‌اند زمان خرید این نوع سهام است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی در رتبه دوم بیشترین توصیه به خرید قرار دارند و 57درصد مدیران گفته‌اند بهتر است سهم صندوق‌های سهامی را از سبد دارایی‌مان بیشتر کنیم. سهام شبندر در رتبه سوم این نظرسنجی قرار دارد.

دلار جذاب‌تر از خودرو خواهد بود
نظرسنجی از مدیران دارایی با سوالی درباره بازارهای موازی به پایان می‌رسد. نظر آنها درباره استراتژی سرمایه‌گذاری در بازارهای مسکن، ارز، طلا، خودرو و رمزارز پرسیده شده. بیشترین توصیه به خرید مربوط به بازار ارز است. 44درصد شرکت‌کنندگان می‌گویند بهتر است دلار بخریم. کمترین توصیه به خرید هم مربوط به بازار خودرو بوده و تنها شش درصد از مدیران دارایی معتقدند خرید خودرو گزینه مناسبی است.

از نظر توصیه به فروش دارایی، بازار رمزارزها در صدر قرار دارد. 35درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند بهتر است دارایی‌های رمزارزی خود را بفروشیم. خودرو با 33درصد و مسکن با 11درصد در رتبه‌های بعدی بیشترین توصیه به فروش قرار دارند.باثبات‌ترین سرمایه‌گذاری متعلق به مسکن است. 71درصد مدیران دارایی می‌گویند اگر در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اید، بهتر است دارایی خود را نگه دارید. بازار خودرو با 60درصد و بازار طلا با 46درصد، دیگر بازارهایی هستند که به گفته مدیران دارایی بهتر است استراتژی نگهداری را در آنها پیش بگیریم.

کدخبر: ۵۱۵۶۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر