کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۸۲۰۴
تاریخ خبر:

بلیت پرواز تهران - مشهد یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان؟

روزنامه هفت صبح |‌قیمت بلیت هواپیما برای همه مسیرها یک بازه مشخص دارد و شرکت‌های هواپیمایی هیچ موقع از این بازه اعلام‌ شده رد نشده‌اند. این پاسخی است که مرتضی دهقان، معاون سازمان هواپیمایی کشوری به اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درباره رهاسازی قیمت بلیت هواپیما داده است. چند روز پیش سیدیاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات گفته بود، شرکت‌های هواپیمایی آزادسازی قیمت را با رهاسازی اشتباه گرفته‌اند و وضع قیمت بلیت هواپیما در برخی خطوط پرمصرف رها شده است و هیچ نظارتی نمی‌شود. او گفته بود چون قیمت کف و سقف مشخص نیست، تعزیرات هم کاری نمی‌تواند بکند و فقط امیدواریم که این مصاحبه‌های مکرر اتفاقی را رقم بزند. در شرایطی که قیمت بلیت هواپیما از تهران به مشهد حداکثر ۳۵۰هزار تومان است، چرا برخی روزها به یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان می‌رسد؟

این سخنان سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، واکنش مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری را در پی داشته. دهقان در توضیح نحوه قیمت‌گذاری بلیت هواپیما در گفت‌وگو با مهر می‌گوید، شرکت‌های هواپیمایی در روزهای خلوت، یک نرخ دارند و در ایام شلوغ یک نرخ دیگری دارند که این سقف و کف قیمت همواره در این مدت رعایت شده است. در حالی که فروش بلیت در سقف قیمت آن بسیار کم اتفاق افتاده و عمدتاً پایین‌تر از سقف تعیین شده بوده است.

او با اشاره به اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی مبنی بر فروش بلیت یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومانی پرواز تهران-مشهد از طرف ایران‌ایر، می‌گوید به هیچ عنوان در بلیت‌های اکونومی ‌چنین قیمتی وجود ندارد این رقم، برای بلیت‌های بیزینس‌کلاس است که بلیت‌های بیزینس مشمول رعایت کف و سقف قیمتی نیست و این توافق ایرلاین‌ها صرفاً برای بلیت‌های اکونومی‌ است. تعداد صندلی‌های بیزینس معدود است و همه هواپیماها صندلی بیزینس ندارند که نرخ خاص خود را دارد و کسی که می‌خواهد خدمات با کلاس بالاتر دریافت کند، باید هزینه آن را بپردازد.

همچنین مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با ایسنا می‎گوید در مسیر تهران- مشهد سقف بلیت اکونومی‌۷۵۰هزار تومان است و هیچ شرکت هواپیمایی نیز بالاتر از این نرخ بلیت خود را عرضه نکرده است. اگر نرخی بالاتر از سقف نرخ‌های تعیین شده بوده، مربوط به کلاس بیزینس است که با توجه به خدمات ارائه شده در این کلاس مشمول قیمت‌گذاری نیستیم و شرکت‌ها به تناسب سیاست‌گذاری و متناسب با خدمات ارائه شده، قیمت‌های خود را تعیین می‌کنند. چرا که نوع صندلی، فضای اختصاص یافته و نوع پذیرایی در این کلاس بلیت متفاوت است.

بازه قیمت اعلام شده در سایت هواپیمایی کشوری برای مسیر پروازی تهران-مشهد بین ۲۷۳هزار تا ۷۵۰هزار تومان برای بلیت‌های اکونومی ‌است. به گفته اسعدی سامانی، کف و سقف نرخ بلیت هواپیما در تمامی ‌مسیرهای پروازی، توسط شرکت‌های هواپیمایی مشخص شده و در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری قابل مشاهده است.

کدخبر: ۲۶۸۲۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر