کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۷۱۱۲
تاریخ خبر:

بفرمایید وانت کارا با تخفیف ۹۷میلیونی!

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| فروش ۵۵ وانت کارا، آغازی است بر دور جدید معاملات خودرو در بورس کالا. قرار است از این به بعد ماهانه شاهد عرضه خودروهای شاهین از طرف سایپا و کارا از طرف گروه بهمن در بورس کالا باشیم. در اولین سری از دور جدید فروش خودرو در بورس کالا، وانت کارا دوکابین با قیمت ۳۰۱میلیون تومان فروخته شد و این در حالی است که این وانت در بازار حدود ۳۹۸میلیون تومان قیمت دارد.

به همین خاطر این اتفاق مورد استقبال خودروسازان و اهالی بورس قرار گرفته که آن را قدمی در راستای شفافیت معاملات خودرو و تعیین قیمت منصفانه و بدون واسطه بین تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌دانند. هرچند این طرح مخالفانی هم دارد که معتقدند عرضه خودرو در بورس کالا باعث ایجاد تقاضای کاذب و سفته‌بازی در بورس می‌شود. شرایط خرید خودرو از بورس کالا با خرید سهام و اوراق متفاوت است و اگر به فکر ماشین‌دار شدن با بورس هستید، لازم است قبل از آن یکسری اقدامات را انجام دهید.

‌تابلوی معاملات بورس کالای ایران روز چهارشنبه ۲۸اردیبهشت‌ماه میزبان معامله ۵۵دستگاه خودروی کارا گروه بهمن موتور بود. در این روز گروه بهمن موتور با عرضه خودروی دو کابین و تک کابین کارا به بورس کالا آمد که در مجموع ۲۹دستگاه کارای دو کابین با قیمت پایه ۳۰۱میلیون تومان و ۲۶دستگاه کارای تک کابین با قیمت پایه ۲۹۱میلیون تومان فروخته شد. این قیمت‌ها، رقمی بین قیمت کارخانه و بازار است که باعث شده هم تولید‌کننده بتواند محصول خود را با قیمتی نزدیک‌تر به قیمت تمام‌شده بفروشد و هم مصرف‌کننده آن را با قیمتی پایین‌تر از بازار آزاد بخرد. چراکه برای مثال قیمت کارای دوکابین در کارخانه ۲۶۹میلیون تومان و در بازار ۳۹۸میلیون تومان قیمت دارد.

چگونه از بورس ماشین بخریم؟
خرید کالا از بورس با خرید سهام تفاوت زیادی دارد. برای خرید کالا شما باید کد کالایی داشته باشید و صرفا کد بورسی به تنهایی کافی نیست. مشتریان و متقاضیان برای شرکت در حراج خودرو، باید در بورس کالا پذیرش شوند.
برای انجام معامله، مشتریان باید حساب وکالتی داشته باشند. اغلب بانک‌ها خدمات حساب وکالتی را دارند. بر همین اساس تمام وجه معامله باید در حساب وکالتی باشد تا در زمان انجام معامله این مبلغ بلوکه و پس از انجام معامله به حساب بورس کالا برای تسویه واریز شود.

گام اول: دریافت کد بورس کالا
کد بورس کالا یا کد کالایی مانند کد سهام‌داری، یک شناسه منحصر به فرد است که برای خرید خودرو یا بقیه کالاها در بورس استفاده می‌شود. فرایند دریافت کد‌ بورس کالا در گذشته به صورت حضوری بود و متقاضی جهت دریافت این کد باید به واحد بورس کالای کارگزاری‌ها مراجعه می‌کرد اما اخیرا بعضی کارگزاری‌ها امکان دریافت کد کالایی به صورت غیرحضوری را فراهم کرده‌اند.

توجه داشته باشید که برای دریافت کد بورس کالا حتما لازم است تا از قبل سجامی شده باشید و مدارک مورد نیاز را در اختیار کارگزار بورس کالا بگذارید. از جمله این مدارک می‌توان به تصویر امضا، تصویر صفحات اول، دوم و آخر شناسنامه، تصویر پشت و روی کارت ملی اشاره کرد. همچنین می‌توان مجوز فعالیت یا مدارک ثبت نام در سامانه امور مالیات و سامانه جامع انبارها را به صورت اختیاری و در صورت لزوم ارائه کنید. این سه مورد مختص شرکت‌های حقوقی است.

گام دوم: افتتاح حساب وکالتی
بعد از دریافت کد بورس کالا لازم است تا با مراجعه به بانک، حساب وکالتی ایجاد کنید. برای این کار کارگزار به شما معرفی‌نامه‌ای می‌دهد که برای افتتاح حساب وکالتی به آن احتیاج دارید. در این حساب، به بورس وکالت داده می‌شود موجودی حساب مشتری را مسدود کرده تا پس از انجام معامله به نام مشتری در بورس کالا، وجه مسدود شده به حساب اتاق پایاپای بورس کالای ایران منتقل شود. البته باید بدانید که اگر معامله‌ای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده در همان روز آزاد می‌شود. برای خرید از بورس کالا لازم است تا مبلغ پیش‌پرداخت را در ابتدا به حساب وکالتی خود واریز کنید و تنها در این صورت امکان ثبت سفارش در بورس کالا را خواهید داشت.

گام سوم: بررسی اطلاعیه‌های عرضه خودرو
شرکت بورس کالا روزانه اطلاعیه‌هایی درباره انواع محصولات عرضه شده را منتشر می‌کند. بورس کالا بازارهای مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به بازار آتی، اختیار معامله، گواهی سپرده کالا، صندوق‌های کالا، سلف استاندارد و فیزیکی اشاره کرد. خودرو در بازار فیزیکی بورس کالا فروخته می‌شود و برای همین لازم است تا اطلاعیه‌های این بازار را دنبال کنید. عموما چند روز قبل از عرضه هر نوع کالای فیزیکی از جمله خودرو، اطلاعیه آن در سایت بورس کالا به نشانی ime.co.ir منتشر می‌شود.

گام چهارم: خرید خودرو از بورس کالا
متقاضی خرید خودرو، ابتدا باید مبلغ پیش‌پرداخت مشخص شده را به حساب وکالتی واریز کند. سپس درخواست خرید خود را در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری در همان روز عرضه، ثبت کند. در صورتی‌ که خرید برای مشتری انجام شود، وجه موجود در حساب وکالتی مسدود و به حساب شرکت عرضه‌کننده خودرو واریز می‌شود. در این مرحله فرد باید با مراجعه به همان سامانه EBGO، نمایندگی مورد نظر جهت تحویل خودرو را انتخاب کرده و در زمان تحویل، به همراه مدارک شناسایی خود به نمایندگی مراجعه کند.

گام پنجم: تحویل خودرو از انبار
برای مثال درمورد کارا دوکابین، قیمت پایه تعیین شده ۳۰۱میلیون تومان است و مشتریان باید ۳۰روز قبل از موعد تحویل، مدارک خود را به بورس کالا ارسال کنند. همچنین محل تحویل کالا در این عرضه، انبار کارخانه اعلام شده است. موعد تحویل کارا دو کابین در اطلاعات نماد آن در بورس کالا، ۱۳ تیرماه ۱۴۰۱ یعنی حدود یک ماه و نیم دیگر در نظر گرفته شده است.

نگاهی به گذشته و آینده عرضه خودرو در بورس کالا
کارا اولین و آخرین خودرویی نیست که در بورس کالا عرضه شده، اما می‌توان آن را اولین مورد در سری جدید عرضه خودرو دانست. آخرین بار پنج سال پیش بورس کالا شاهد عرضه خودرو بود که در آن هرچند وقت یکبار و بعضا هر هفته ۵۰عدد خودرو سراتو در بورس کالا فروخته‌می‌شد. فروش سراتو در بورس کالا از هشتم خرداد سال ۹۶ شروع شد و ۲۲اسفند همان سال به پایان رسید. جالب است بدانید آن زمان قیمت سراتو تولید سایپا در بورس کالا ۸۷ تا ۹۱میلیون تومان بود. ‌علاوه بر کارا قرار است در سری جدید عرضه خودرو، بورس کالا میزبان شاهین هم باشد.

آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ بود که شاهین در بورس کالا پذیرش شد و چندی پیش احمد رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران گفته بود با توجه به مستنداتی که ارائه شده و انجام همه مراحل قانونی، طبق مصوبات شورای عالی بورس، پذیرش انجام و مقرر شده است که ۸۰ درصد از تولید سالانه این خودرو از طریق بورس عرضه شود. به گفته رحیمی شاهین به صورت نمونه پذیرش شده است. زمانی که عرضه صورت گیرد و معاملات انجام شود، مزایا و معایب آن بررسی می‌شود و اگر این روند قابلیت و کشش عرضه و تقاضا داشته باشد، برای پذیرش سایر خودروها در بورس کالا اقدام خواهد شد.

کدخبر: ۴۵۷۱۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر