کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۶۷۳
تاریخ خبر:

بغل و روبوسی روی آنتن زنده در شرایط کرونا

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | در شرایطی که هنوز مسئولان وزارت بهداشت و پزشکان و کارشناسان به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید دارند، برخی برنامه‌های تلویزیون اهمیتی برای این مسائل قائل نیستند. در برنامه‌ چهارشنبه شب «دعوت»، مهمان‌های برنامه بدون در نظر گرفتن فاصله اجتماعی روی آنتن زنده یکدیگر را در آغوش گرفتند و باهم دست دادند و روبوسی کردند. آیا پخش چنین تصاویری نقض کامل پروتکل‌های بهداشتی توسط یک برنامه‌ تلویزیونی نیست؟

*** نقض پروتکل‌های بهداشتی
از زمان شیوع ویروس کرونا، تلویزیون یکی از مهم‌ترین منابع اطلاع‌رسانی درباره‌ چگونگی پیشگیری از ابتلا به این بیماری بود و کارش را هم در این زمینه به درستی انجام داد. در بخش‌های خبری و برنامه‌های مختلف مدام گوشزد می‌شد که امسال از سفر به شهرهای مختلف و دید و بازدید با پدر و مادرها بپرهیزید. زمانی که بحث فاصله‌گذاری اجتماعی مطرح شد باز هم مسئله با همین قدرت در تلویزیون دنبال شد.

پزشکان و کارشناسان و چهره‌های مختلف مدام تاکید می‌کردند که با یکدیگر دست ندهیم و روبوسی نکنیم و … حتی کلیپ‌هایی پخش می‌شد که در آن‌ها پدری پزشک به خانه می‌آمد و به‌رغم اینکه دلش برای فرزندش تنگ شده بود او را در آغوش نمی‌گرفت و از این بابت سخت دلگیر بود. همه‌ این موارد و مداومت‌ها در طولانی مدت باعث شد بخش مهمی از مخاطبان تلویزیون، بنابر تاکیدهای فراوان برنامه‌های تلویزیونی، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند اما حالا خود تلویزیون دست به نقض این موارد زده است.

*** ماجرا چه بود؟
ماجرا از این قرار بود که پزشکی به همراه همسرش مهمان برنامه‌ «دعوت» شبکه یک شده بود. آنها توضیح دادند که مدت‌هاست فرزندانشان را ندیده‌اند و مجری برنامه هم از فرزندانشان خواست که وارد استودیو شوند. این پدر و مادر بدون در نظر گرفتن فاصله‌گذاری اجتماعی با فرزندانشان روبوسی کردند و آنها را در آغوش گرفتند.

قضاوتی روی اینکه این افراد از کجا آمده‌اند و چه پیشینه‌ای دارند نداریم. شاید قبل از ورود به استودیو، سرتاپایشان را ضدعفونی کرده باشند یا شاید همه‌شان تست کرونا انجام داده و مطمئن بوده‌اند که ناقل نیستند یا هر چیز دیگر. حتی اگر با این پیشینه هم یکدیگر را در آغوش گرفته باشند باز هم حرکت اشتباهی صورت گرفته است چون مخاطبان تلویزیون که چیزی درباره‌ گذشته این خانواده و اقداماتی که انجام شده نمی‌دانند.

آنها صرفا یک خانواده را می‌بینند که بعد از مدت‌ها دوری، یکدیگر را در آغوش گرفته‌اند؛ آن هم خانواده‌‌ یک پزشک که طبیعتا انتظار می‌رود این موارد را بهتر از سایرین رعایت کنند. واقعا وقتی مخاطبان چنین صحنه‌ای را تماشا می‌کنند و بعد از زبان مهمان پزشک می‌شنوند که می‌گوید مگر می‌شود آدم دخترش را بغل نکند؟ چه فکری می‌کنند؟ باید تذکر پزشکان و برنامه‌سازانی را که پیش از این روی فاصله‌ اجتماعی تاکید داشتند باور کنند یا رفتار یک پزشک روی آنتن زنده‌ را؟

*** جای خالی توصیه‌های بهداشتی
ما هم می‌دانیم که کنترل این موارد در یک برنامه‌ زنده‌ تلویزیونی سخت است و در چنین شرایطی طبیعتا مجری هم کاری از دستش برنمی‌آید. از حق هم نباید بگذریم که در تمام مدتی که این خانواده مشغول روبوسی و در آغوش گرفتن هم بودند مجری برنامه مدام تذکر می‌داد که نباید یکدیگر را در آغوش بگیرند و توضیح می‌داد که خودش مدت‌هاست دخترش را بغل نکرده است.

اما این موارد هم چاره دارد. در شرایط کرونا، طبیعی است که در برنامه‌های زنده‌ اینچنینی که قرار است عده‌ای همدیگر را بعد از مدت‌ها ببینند، باید مهمان‌ها پیش از ورود توجیه شوند که با هم دست ندهند و یکدیگر را در آغوش نگیرند. این ابتدایی‌ترین توصیه‌ای است که می‌شود در این شرایط انجام داد.

*** پخش مجدد این صحنه‌ها
حالا برفرض اینکه با وجود تمام توصیه‌های بهداشتی چنین اتفاقی هم در یک برنامه زنده بیفتد، آیا لازم است که شبکه یک تکرار این صحنه را هم روی آنتن ببرد؟ هرشب قبل از پخش سریال «زیرخاکی» خلاصه‌ کوتاهی از برنامه‌ «دعوت» همان شب پخش می‌شود. چهارشنبه شب، دقیقا همین بخش، مجددا روی آنتن رفت؛ آن هم درست زمانی که پرمخاطب‌ترین سریال رمضانی درحال پخش بود و بخش مهمی از مخاطبان منتظر تماشای آن بودند!

عوامل برنامه که متوجه شدند رفتار مهمان‌ها مناسب شرایط فعلی نیست! حداقل می‌توانستند این بخش را از مرور خلاصه‌ برنامه حذف کنند یا اگر به نظرشان با حذف این بخش، احساسات برنامه دچار اخلال می‌شد، می‌توانستند خیلی راحت قید پخش تکرار آن را بزنند! بعد از پخش چنین صحنه‌هایی طبیعتا نمی‌توان از مخاطبان انتظار داشت باز هم به دیدن نزدیکانشان نروند و فاصله را با آنها حفظ کنند. به نظر می‌رسد مدیران تلویزیون باید نظارت سختگیرانه‌تری روی برنامه‌های زنده‌ ایام کرونا داشته باشند.

کدخبر: ۳۲۴۶۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر