کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۴۵۴
تاریخ خبر:

بعد از ۱۴سال فعالیت‌، شبکه من‌و‌تو تعطیل‌ می‌شود

بعد از 14سال فعالیت‌، شبکه من‌و‌تو تعطیل‌ می‌شود

روزنامه هفت صبح،‌ مهلا جوادپور| ‌سال 88 بود که شبکه‌ای فارسی زبان در لندن راه‌اندازی شد که از همان ابتدا مشخص بود تمرکزش روی مسئله پرالتهاب سبک زندگی است. این شبکه خوش آب و رنگ سلطنت طلب با مجریان شیک و جوان و فتان ، بعد از یک دهه ترکتازی ‌و سپس تجربه سه سال افت تدریجی و از دست دادن نیروهایش (عمدتا در رقابت با شبکه های دیگر )،‌دیروز حوالی ساعت سه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به زودی و احتمالا در دی ماه برای همیشه تعطیل می‌شود.

در این اطلاعیه که به امضای کیوان و مرجان عباسی، بنیانگذاران این شبکه رسیده است، به مشکلات مالی به عنوان دلیل احتمال تعطیلی من‌وتو اشاره شده و این پیام را از طریق اینستاگرام به کارمندان، همکاران و بینندگان خود رسانده است. تقریبا از زمانی که این پست منتشر شد تا لحظه‌ای که این گزارش نوشته می‌شود شبکه من‌وتو هیچ برنامه‌ای جز مستند حیات‌وحش پخش نکرده؛ به‌نظر می‌رسد کارمندان و مجریان برنامه از شوک این خبر قادر به اجرای برنامه نیستند.

یکی از اصلی‌ترین ابهاماتی که درباره این شبکه در طول این 14سال وجود داشته، بودجه مالی عظیم آن بوده که هرگز به آن پاسخی روشن داده نشد. در عوض حدس و گمان‌های مختلفی در طی سال‌ها درباره منابع مالی آن زده شد که شاید بتوان برخی را محتمل‌تر از دیگری دانست. اما در کمال ناباوری می‌بینیم که بنیانگذاران من‌وتو در اطلاعیه خود اعلام می‌کنند که در همان ماه‌های ابتدایی درآمد تلویزیونشان از محل پخش تبلیغات بوده و حالا «بی‌ثباتی سیاسی و نابسامانی اقتصادی در منطقه ادامه این مدل تلویزیون تجاری را ناممکن» کرده است.

این در حالی است که تا مدت‌ها پس از آغاز فعالیت این شبکه، هیچ تبلیغی در این شبکه پخش نمی‌شد و در چشم بینندگان یکی از مزایای این کانال تلویزیونی بود. کیوان و مرجان عباسی شبکه تلویزیونی من‌وتو را در مهر ماه سال 89 تاسیس کردند و حامیان مالی خود را همیشه مخفی نگه داشتند. در ابتدا به خاطر حضور پررنگ فائقه آتشین در برنامه‌های این شبکه بسیاری به جدیت گمان می‌کردند که این شبکه متعلق به این خواننده است و از طریق او تامین مالی می‌شود.

با این حال این فرضیه انقدرها باقی نماند. در سال 2011 یعنی یک‌سال پس از راه‌اندازی این شبکه یک اندیشکده مستقل در بریتانیا در گزارشی اعلام کرد: «بودجه من‌و‌تو از سرمایه‌گذاران خطرپذیر تأمین می‌شود» اما باز هم نامی از این سرمایه‌گذاران گفته نشد. این شبکه در ابتدا زیرپوستی، با پخش مستند و برنامه‌های مختلف به تبلیغ و حمایت از پهلوی‌ها پرداخت اما رفته رفته به خصوص در سال‌های اخیر سلطنت‌طلبی خود را بیش از پیش نشان داد.

به طوری که در کمتر برنامه تولیدی این شبکه نام محمدرضا پهلوی و پسرش دیده نمی‌شد. در سال 98 حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن تصویری از تراز مالی من‌وتو در توئیتر خود منتشر کرد و نوشت: «تراز مالی شبکه «من و تو» نشان می‌دهد که از نظر اقتصادی شرکتی کاملا ورشکسته است.

از 95 میلیون پوند سرمایه، این شبکه فقط 3 میلیون درآمد داشته و بقیه ضرر بوده است. این شبکه که از طریق تزریق پول اموال ملت ایران توسط خانواده پهلوی اداره می‌شود و به دستگاه تبلیغاتی پهلوی مبدل شده است.» فایننشیال تایمز هم نوشته بود که این شبکه به صورت تعمدی و با ظرافت به تبلیغ حکومت شاهنشاهی پهلوی می‌پردازد.

همچنین وقتی رها اعتمادی، یکی از مجریان شبکه من‌وتو با مدیران شبکه بر سر مسائل مختلف اعم از تهیه برنامه، سانسور در شبکه و مسائل مالی اختلاف پیدا کرد، در وب‌ شخصی خود اعلام کرد که فرح پهلوی از این شبکه حمایت مالی می‌کند. از زوج بنیانگذار این شبکه، مرجان و کیوان عباسی اطلاعات موثقی در دست نیست اما گفته می‌شود پدر کیوان عباسی، فریبرز عباسی خبرنگار و تهیه‌کننده تلویزیونی ایرانی بوده و در استرالیا زندگی می‌کرده و مادرش تهمینه برزگر در سفارت ایران در کانبرا کار می‌کرده است.

مجری‌هایی که مجری نبودند
من‌وتو با ساخت برنامه‌هایی که اکثرا یک نسخه کپی از نمونه خارجی بودند توانست مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. برنامه‌هایی مثل آکادمی گوگوش، استیج، بفرمایید شام و … با استقبال زیادی از سمت مخاطبان روبه‌رو شدند به طوری که این شبکه در کمتر از ۵سال از آغاز کار خود، توانست بینندگان بیشتری نسبت به دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای مثل جم، بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا جذب کند.

در سال ۱۳۹۵ بر اساس نظرسنجی‌های مرکز پژوهش و افکار صداوسیما، شبکه «من‌وتو» پربیننده‌ترین شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان در ایران در بین فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ بوده، به صورتی که در نظرسنجی سال ۱۳۹۵، بیش از ۷۰ درصد بینندگان تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به‌نحوی برنامه‌های این شبکه را تماشا کرده‌اند. یکی از اتفاقات عجیبی که در این شبکه تبدیل به یک روتین شد، استفاده از شرکت‌کنندگان مسابقات به عنوان مجری و گوینده خبر و … بود.

سروش تهرانی، کسی بود که اولین‌بار در فصل اول آکادمی گوگوش دیده شد. او در این مسابقه اول شد اما بلافاصله در این شبکه به عنوان مجری مشغول به کار شد. کسری غیاثی هم که برای تحصیل در رشته راه و ساختمان به لندن آمده بود در همین دوره از مسابقات نفر دوم شد و پس از آن به عنوان مجری در این برنامه شروع به کار کرد و تا به امروز در این شبکه فعال است.

سارا محدثی یکی دیگر از شرکت‌کنندگان این مسابقه بود که بعد از حذف شدن در مرحله نیمه نهایی به طور جدی مجریگری را در این شبکه شروع کرد. هیدا حقیقی و بهاره گلزاری هم دو مجری این شبکه هستند که از طریق شرکت در برنامه شعر یادت نره وارد این شبکه شدند.

افرادی هم بودند که در ابتدا در ایران به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کردند اما پس از مدتی به این شبکه پیوستند. نوشین خانی یکی از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون ایران بود و در فیلم پر مخاطب سام و نرگس اولین نقش خود را ایفا کرده بود. او در سال 97 به همراه همسرش امید آهنگر که در کودکی نقش علی کوچولو را بازی کرده بود به لندن رفتند و همکاری خود را با من‌وتو شروع کردند. ‌سیما غیاثی هم کار خود را در صداوسیمای قزوین شروع کرده بود اما پس از اینکه نتوانست در صداوسیما استخدام شود در سال 90 مهاجرت کرد و به این شبکه پیوست.

آرمین قبادی پاشا یکی دیگر از این افراد است. او جزو خبرنگاران روزنامه خبر ورزشی بود و چندین فیلم کوتاه هم ساخته بود اما به شبکه من‌وتو رفت و برای مدتی آنجا کار کرد و بعد از آن به ایران اینترنشنال پیوست. سام غفارزاده، اقتصادی‌نویس روزنامه‌های دنیای اقتصاد و شرق هم یکی دیگر از افرادی است که برای تحصیل به لندن رفت اما سر از شبکه تلویزیونی من‌وتو در آورد. ادامه در صفحه 03

دستگیری مجری اتاق خبر در ایران
این شبکه به عنوان یکی از پرحاشیه‌ترین شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان شناخته می‌شود. از افشاگری‌های عجیب شرکت‌کنندگان بفرمایید شام درباره روابط عوامل پشت صحنه گرفته تا افشاگری‌‌های شرکت‌کنندگان استیج و آکادمی گوگوش. امیرحسین کریمی با شرکت در آکادمی گوگوش مشهور شد و مدتی بعد از حذف شدن از این برنامه به ایران بازگشت و در گفت‌وگویی با صداوسیما ادعا می‌کرد که رای بینندگان در نتیجه مسابقات تاثیری نداشت و خود عوامل مسابقه او را حذف کرده‌اند.

پس از آن زنی به نام سولماز که شرکت‌کننده مسابقه استیج بود، در برنامه زنده و زمانی که قرار بود برنامه‌اش را اجرا کند گفت: « به خاطر برخی مسایل پشت پرده ترجیح می‌دهم از مسابقه کنار بروم.» او پس از آن در تلگرام به گونه‌ای ادعاهای امیرحسین کریمی را تایید کرد و گفت عوامل پشت پرده باعث شدند در جمع سه نفر بازنده قرار بگیرد.

منصوره حسینی یکی دیگر از افرادی که پیش از شروع فعالیت در من‌وتو و برنامه اتاق خبر، در روزنامه‌های ایران خبرنگاری می‌کرد، در سال 95 در صفحه شخصی خود خبر داد که از این شبکه استعفا داده و پشیمان است. مدتی نگذشت که حسینی در پردیس چارسو محل برگزاری جشنواره فیلم فجر دیده شد و مشخص شد او به عنوان یک فرد عادی و با تهیه کارت هواداری و بلیت به این جشنواره آمده و خبری از دعوت از سوی مسئولان این جشنواره نیست.

آن زمان سخنگوی نیروی انتظامی درباره ورود حسینی به کشور گفت که این مجری جرمی مرتکب نشده که جلوی ورودش به کشور گرفته شود اما مدتی بعد خبر آمد که منصوره حسینی بازداشت شده است. این شبکه حتی توانسته بود محمدرضا شجریان و یا سالار عقیلی را هم دراستودیوی خود حاضر کند.

هرچند سالار عقیلی بعدها گفت که متوجه ماجرا نبوده. به‌هرحال تمرکز این شبکه روی مسئله سبک زندگی و انرژی برای تبلیغ دوره پهلوی موجب شد تا این شبکه در عرصه سیاسی مغلوب حریف بدذات تر خود یعنی ایران اینترنشنال شود که با پرداخت هایی گاه دو برابر من و تو به مجریان (و چند برابر دستمزد اهالی بی‌بی‌سی )آنها را به استودیوی خود ببرد.

بخصوص پس از التهابات سیاسی سال‌های 98 و 1401. ضعف تدریجی من و تو موجب کاهش چشمگیر مخاطبان این برنامه شده بود و برخی زمزمه‌ها هم می‌گویند بالارفتن هزینه ها در خاورمیانه آن هم با توجه به درگیری اسرائیل در نبرد غزه موجب توقف من‌وتو شده است. این ازآن گمانه‌زنی‌هایی است که فعلا پاسخی برآن نداریم.

کدخبر: ۵۴۷۴۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر