کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۶۴۹۴
تاریخ خبر:

برندگان رقابت در رینگ بورس کالا

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | ‌ شرکتی که نتواند محصولات خود را به راحتی بفروشد، بعید است صورت‌های مالی قابل قبولی برای سهامداران داشته باشد. بورس کالا به عنوان یک بازار آزاد و شفاف، میزان موفقیت هر شرکت در فروش محصولاتش را منتشر می‌کند و براساس آن می‌توان مشاهده کرد که برنده‌های رقابت فروش محصولات در بورس کالا دقیقا کدام شرکت‌ها هستند. اسم خیلی از آنها به گوشمان آشناست.

اما در بینشان دو سه نماد حضور دارند که خیلی‌ها آنها را به عنوان شرکت بزرگ و نماد شاخص‌ساز نمی‌شناسند، اما ثابت کرده‌اند دست بالا را در فروش محصولات در رقابت با همگروهی‌هایشان دارند. فولاد، فملی، شبندر، فخوز، فخاس، کگل، شگویا، شتران، ذوب و شپنا اسامی این فهرست ۱۰تایی هستند که در این گزارش میزان فروش هفتگی هر کدام از آنها را بررسی کرده‌ایم. منبع داده‌ها گزارش‌های دوره‌ای بورس کالا است.

یک: فولاد؛ ۶۵۱۶میلیارد تومان
شرکت فولاد مبارکه اصفهان در رتبه اول بیشترین میزان فروش هفتگی محصولات در بورس کالا قرار دارد. لید گروه فلزات اساسی در زیرگروه تولید آهن و فولاد پایه دسته‌بندی می‌شود و به صورت هفتگی ۳۱۴هزار تن انواع ورق گرم HR، ورق قلع‌اندود و ورق گالوانیزه G را در بورس کالا می‌فروشد و از این راه هفته‌ای حدود شش هزار و ۵۱۶میلیارد تومان درآمد دارد. فولاد مبارکه اختلاف قابل توجهی با رتبه دوم دارد و به خوبی جایگاه خود را در رتبه اول تثبیت کرده است.

دو: فملی؛ ۱۳۴۲میلیارد تومان
شرکت ملی مس ایران دومین فروشنده بزرگ بورس کالا در رینگ معاملات فیزیکی داخلی محسوب می‌شود. فملی با فروش ۵۲۰۱ تن مس کاتد، سولفور مولیبدن و کنسانتره فلزات گرانبها به ارزش هزار و ۳۴۲ میلیارد تومان در جایگاه دوم ایستاد. اگر فروش صادراتی در بورس کالا را هم در نظر بگیریم، ارزش کل فروش محصولات فملی در هفته به حدود دو هزار و ۲۹۰میلیارد تومان می‌رسد که البته همچنان اختلاف زیادی با فولاد به عنوان رتبه اول دارد. شاخص P/S برای فملی در حال حاضر معادل ۴٫۱ است.

سه: شبندر؛ ۵۶۹میلیارد تومان
پالایش نفت بندرعباس گوی سبقت را از همگروهی‌هایش ربوده و در صدر فهرست پالایشگاه‌های برتر و در جایگاه سوم بیشترین فروش هفتگی در بورس کالا قرار دارد. شبندر در این مدت با فروش ۶۰هزار تن وکیوم باتوم و لوب کات سنگین توانسته ۵۶۹میلیارد تومان درآمد داشته باشد. شبندر از نظر ارزش بازار بعد از شپنا در رتبه دوم بین پالایشگاه‌ها قرار دارد اما میزان فروش آن بسیار بیشتر از شپنا به نظر می‌رسد.

چهار: فخوز؛ ۵۰۸میلیارد تومان
شرکت فولاد خوزستان کمتر جزو نمادهای شاخص‌ساز به حساب می‌آید و در بین شرکت‌های خیلی بزرگ جای ندارد، اما با این حال در جایگاه چهارم بیشترین میزان فروش هفتگی بورس کالا قرار گرفته است. فخوز در یک هفته با فروش ۳۵هزار و ۸۰۰تن تختال C و شمش بلوم توانسته ۵۰۸میلیارد تومان درآمد از بورس کالا داشته باشد. سهام فخوز در حال حاضر با P/S حدود ۱٫۷ معامله می‌شود که می‌توان نشان از ارزندگی این سهام داشته باشد.

پنج: فخاس؛ ۳۴۹میلیارد تومان
فولاد خراسان از دیگر نمادهای کمتر شناخته‌شده اما موفق در بازار سرمایه است. فخاس با فروش ۲۶هزار تن سبد میلگرد و شمش بلوم توانسته هفته‌ای ۳۴۹میلیارد تومان از فروش محصولاتش در بورس کالا درآمد داشته باشد و در رتبه پنجم برترین شرکت‌های این بازار قرار بگیرد.

شش: کگل؛ ۳۳۵میلیارد تومان
شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با فروش ۹۵ هزار تن گندله و کنسانتره سنگ آهن نزدیک به ۳۳۵میلیارد تومان درآمد از بورس کالا داشته و در جایگاه ششم قرار گرفته است. هرچه باشد اغلب سهامداران، کگل را به عنوان لیدر گروه معدن می‌دانند. ارزش بازار کگل در حال حاضر حدود ۵٫۲برابر فروش آن است.

هفت: شگویا؛ ۳۲۶میلیارد تومان
شرکت پتروشیمی تندگویان با نماد شگویا متنوع‌ترین محصولات را در بورس کالا دارد. این شرکت با فروش ۱۱هزار تن انواع پلی اتیلن و نخ پلی استر توانسته ۳۲۶میلیارد تومان درآمد از فروش محصولاتش در بورس کالا به دست بیاورد. کمتر کسی شگویا را به عنوان نماد شاخص‌ساز می‌شناسد اما همین نماد میانه نشان داده چطور می‌تواند پیروز رقابت در بورس کالا با حضور شرکت‌های بزرگ پتروشیمی باشد.

هشت: شتران؛ ۳۲۵میلیارد تومان
شرکت پالایش نفت تهران (تندگویان) با دادوستد ۳۳ هزار تن لوب کات سبک و سنگین، وکیوم باتوم و گوگرد گرانوله به ارزش ۳۲۵میلیارد تومان رتبه هشتم را کسب کرده است. شتران از نظر ارزش بازار سومین پالایشگاه بزرگ حاضر در بورس محسوب می‌شود اما توانسته گوی سبقت را از شپنا بدزدد و در بین همگروهی‌هایش سربلند باشد.

۹ : ذوب؛ ۳۱۰میلیارد تومان
ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های فرابورس ایران، با P/S حدود ۰٫۶۵ معامله می‌شود. موردی که نشان می‌دهد ارزش سهام این شرکت حتی کمتر از فروش ماهانه است. ذوب‌آهن اصفهان در یک هفته می‌تواند با فروش ۲۲هزار تن انواع تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی و بنزن حدود ۳۱۰میلیارد تومان از بورس کالا درآمد داشته باشد.

۱۰: شپنا؛ ۲۹۶میلیارد تومان
بزرگترین پالایشگاه نفت حاضر در بورس تهران در جایگاه دهم بیشترین معاملات هفتگی بورس کالا قرار دارد. شرکت پالایش نفت اصفهان با معامله ۳۰هزار تن لوب کات سبک و وکیوم باتوم توانسته حجم معاملات ۲۹۶میلیارد تومانی را به نام خود ثبت کند و جایگاهی در بین ۱۰شرکت برتر بورس کالای ایران داشته باشد. هرچند،همگروهی‌های شپنا عملکرد بهتری نسبت به لیدر گروه داشته‌اند و در جایگاه‌های بالاتری ایستاده‌اند.

کدخبر: ۴۳۶۴۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر