کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۱۳۴
تاریخ خبر:

برنده‌ها و بازنده‌های فوتبال کرونایی ایران!

روزنامه هفت صبح| تعطیلی احتمالی لیگ برتر برای بعضی‌ها خبر‌ خوب و برای بعضی دیگر خبر‌ بدی بود. با اعلام سهیل مهدی، مسابقات این هفته لیگ برتر برای جلوگیری از شیوع کرونا لغو شده اما این احتمال هم وجود دارد که مثل کشورهای شرق آسیا، تعطیلی لیگ طولانی‌تر از این شود و حتی ممکن است لیگ نوزدهم نیمه‌کاره بماند! اما رخ دادن این اتفاق به سود و ضرر کدام تیم‌ها خواهد بود؟

*** برنده‌ها
* رقیبان پرسپولیس: بعد از سه قهرمانی متوالی پرسپولیس در لیگ برتر، تیم‌هایی مثل استقلال، سپاهان و تراکتور در این فصل به دنبال قطع کردن نوار قهرمانی‌های این تیم بودند. تقریبا هر سه آنها هم هزینه‌های زیادی کردند تا بتوانند قهرمان لیگ نوزدهم شوند اما نتایج اصلا مطابق انتظار آنها نبود.

تا پایان نیم‌فصل رقابت نزدیک بود و شانس قهرمانی این تیم‌ها تقریبا با پرسپولیس برابر بود اما در نیم فصل دوم، اوضاع عوض شد. پرسپولیس با وجود رفتن کالدرون و آمدن یحیی نتایج خوبی گرفت و در صدر ماند اما استقلال، سپاهان و تراکتور نتوانستند روند صعودی خود را حفظ کنند و نوسان زیادی داشتند و در نهایت کار به جایی رسید که در پایان هفته بیست و یکم پرسپولیس با اختلاف ۱۰ امتیاز نسبت به دیگر مدعیان در صدر ماند و همین حالا هم بیشترین شانس را برای قهرمانی دارد.

تعطیلی لیگ، البته کمکی به استقلال، سپاهان و تراکتور نخواهد کرد و جامی به آنها نخواهد رسید اما همین که پرسپولیس یک بار دیگر قهرمان لیگ برتر نشود، برای این تیم‌ها کافی خواهد بود و ناکامی آنها در لیگ نوزدهم به چشم نخواهد آمد! این برای رقیبان پرسپولیس، بعد از سه قهرمانی متوالی این تیم، موفقیت بادآورده اما بزرگی خواهد بود که شاید چیزی از قهرمانی هم کم نداشته باشد.

* کاندیداهای سقوط: در هفته‌های ابتدایی فصل و با نتایجی که به دست آمده بود، به نظر می‌رسید تیم‌هایی که تازه به لیگ برتر صعود کرده بودند، در پایان فصل دوباره به لیگ یک سقوط خواهند کرد. شاهین بوشهر و گل‌گهر سیرجان در نیم فصل اول حتی یک برد هم به دست نیاورده بودند و خیال سایر تیم‌های پایین جدولی را بابت سقوط به لیگ یک راحت کرده بودند اما در نیم‌فصل دوم اتفاقات دیگری افتاد.

شاهین و گل‌گهر چند نتیجه خوب گرفتند و پیکان با افتی باورنکردنی به رده شانزدهم جدول سقوط کرد. سایپا و ذوب‌آهن هم نتوانستند نتایج بهتری بگیرند و اگر همین حالا به جدول رده‌بندی لیگ نوزدهم نگاه کنیم، می‌بینیم که این تیم‌ها و حتی تیم‌هایی مثل پارس جنوبی جم، نساجی مازندران و ماشین‌سازی تبریز می‌توانند جزو کاندیداهای سقوط به لیگ یک باشند.

این یعنی هفت تیم لیگ برتری تا پایان فصل باید با دلهره و استرس سقوط به لیگ یک بازی می‌کردند و در نهایت از میان آنها دو تیم به لیگ یک سقوط می‌کردند! اما اگر لیگ نوزدهم نیمه‌تمام رها شود، خبری از سقوط به لیگ یک نخواهد بود و این تیم‌ها با خوش‌شانسی یک فصل دیگر می‌توانند در لیگ برتر حضور داشته باشند.

* فدراسیون و سازمان لیگ:لیگ نوزدهم با تاخیری یک ماهه آغاز شد. دلیلش هم ظاهرا اصرار فدراسیون و سازمان لیگ برای رفع مشکلات زیرساختی باشگاه‌ها، استادیوم‌ها و اینترنتی شدن بلیت‌فروشی‌ها بود. این تاخیر باعث شد تا برنامه لیگ نوزدهم بسیار فشرده شود. با این حال، فدراسیون و سازمان لیگ تقریبا به هیچ کدام از اهداف‌شان نرسیدند.

مشکلات استادیوم‌ها و باشگاه‌ها همچنان پابرجاست و فروش اینترنتی بلیت بازی‌ها به بدترین شکل ممکن انجام شده و نارضایتی باشگاه‌ها و هواداران‌شان را به دنبال داشته است اما اتفاقات دیگری هم رخ داد. چند بازی به دلایلی مثل آلودگی هوا، تداخل با اردوهای تیم امید و … لغو شد و در برنامه فشرده لیگ برتر و جام حذفی جای خالی برای برگزاری آنها وجود نداشت. بازی‌های تیم ملی هم در راه بود و فدراسیون برای برگزاری بازی‌های به تعویق افتاده به بن‌بست رسیده بود.

این اعترافی بود که سهیل مهدی در یک برنامه تلویزیونی کرد. اگر کرونایی در کار نبود و لیگ ادامه پیدا می‌کرد، سازمان لیگ قطعا برای به پایان بردن آن و جام حذفی به مشکل می‌خورد اما حالا با تعطیلی لیگ و نیمه‌کاره ماندن آن، سازمان لیگ از یک فشار خرد کننده به سلامت بیرون می‌آید و البته ناکارآمدی مدیرانش هم پنهان می‌ماند! چه بردی از این بهتر؟

*** بازنده‌ها
* پرسپولیس:پرسپولیس احتمالا بزرگ‌ترین بازنده تعطیل شدن لیگ نوزدهم خواهد بود. این تیم قبل از شروع فصل برانکو را از دست داد و گابریل کالدرون را به خدمت گرفت. نتایج ابتدایی این تیم خوب نبود و به نظر می‌رسید قهرمان لیگ نوزدهم تیم دیگری خواهد بود اما به تدریج اوضاع بهتر شد و پرسپولیس با نتایجی خوب قهرمان نیم‌فصل شد.

در تعطیلات نیم‌فصل کالدرون هم قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرد و یحیی گل‌محمدی جایگزین او شد. تردیدهایی درباره سرنوشت پرسپولیس در لیگ نوزدهم به وجود آمد اما یحیی هم نتایج خوبی گرفت و به موازات این نتایج خوب، رقیبان پرسپولیس هم افت کردند و در پایان هفته بیست و یکم پرسپولیس قاطعانه و با اختلاف صدرنشین لیگ نوزدهم بود.

بازی‌های باقی‌مانده این تیم هم بسیار ساده‌تر از بازی‌های پیش روی سایر مدعیان بود و فقط کافی بود تا پرسپولیس هفت تیم پایین جدول را که در دور رفت شکست داده بود در دور برگشت هم مغلوب کند تا قهرمانی خود را قطعی کند. شاید به همین دلیل بود که پرسپولیسی‌ها هرگز تمایلی به تعطیلی بازی‌های لیگ نوزدهم به دلیل نگرانی از شیوع کرونا نداشتند اما حالا که لیگ نوزدهم در آستانه تعطیلی است، می‌توان رویای چهارمین قهرمانی پرسپولیس را برباد رفته دانست.

* مدعیان چراغ خاموش سهمیه آسیا:سهمیه ایران در لیگ قهرمانان فصل آینده ۲+۲ است. این یعنی قهرمانان جام حذفی و لیگ برتر به صورت مستقیم راهی این مسابقات می‌شدند و تیم‌های دوم و سوم لیگ برتر باید راهی مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان می‌شدند. با توجه به اینکه هر چهار تیم اول جدول رده‌بندی لیگ برتر هنوز در جام حذفی حضور دارند، این احتمال وجود داشت که یکی از آنها قهرمان جام حذفی شود و تیم چهارم لیگ برتر هم شانس گرفتن سهمیه آسیا را به دست بیاورد.

در چنین شرایطی جنگ برای گرفتن سهمیه چهارم و حتی سوم آسیا بین تیم‌های بالانشین ادامه می یافت. مرور جدول لیگ نوزدهم نشان می‌دهد ‌ علاوه بر چهار تیم اول، تیم‌هایی مثل شهرخودرو، فولاد خوزستان، صنعت‌نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان هم شانس گرفته سهمیه آسیا را داشتند. فولاد در نیم‌فصل دوم روندی صعودی داشت و می‌توانست جایگاه استقلال و سپاهان و تراکتور را تهدید کند، نفت مسجدسلیمان هم همچنان جزو بالانشین‌ها بود و صنعت‌نفت هم به‌رغم جدا شدن سرمربی‌اش، این توانایی را داشت که مثل نیم‌فصل اول به رده‌های بالای جدول برسد اما اگر لیگ نوزدهم نیمه‌کاره رها شود، همه چیز کان لم یکن تلقی خواهد شد و تیم‌های پنجم تا هشتم شانسی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا نخواهند داشت.

* تیم‌های مدعی لیگ یک:رقابت‌های لیگ یک در فصل جاری مثل سال‌های گذشته مورد توجه فوتبالدوستان قرار نداشت. تیم‌های قدیمی و خاطره‌ساز فوتبال ایران مثل ملوان، سپیدرود، داماش، فجرسپاسی و … قدرت سابق را ندارند و شانس‌شان برای صعود به لیگ برتر در حد صفر است! اما رقابت برای صعود به لیگ برتر همچنان ادامه داشت و چند تیم آشنا و ناآشنا مدعی صعود به لیگ برتر بیستم بودند.

در این میان مس رفسنجان با نتایج خوب هفته‌های اخیر، حسابش را از دیگر مدعیان سوا کرد و با اختلاف در صدر جدول قرار داشت و شانس اول صعود به لیگ برتر بود. مس کرمان، خوشه طلایی ساوه، آلومینیوم اراک، بادران، گل ریحان البرز و نود ارومیه هم جزو تیم‌هایی بودند که این شانس را داشتند تا حداقل به عنوان تیم دوم جدول لیگ یک به لیگ برتر بیستم راه پیدا کنند‌.

اما حالا لیگ برتر و لیگ یک تعطیل شده و با توجه به اوضاع بحرانی بعضی از شهرها، احتمال آغاز دوباره لیگ یک، کمتر از لیگ برتر هم هست. قاعدتا بازنده چنین اتفاقاتی همین تیم‌های بالای جدول هستند که بعضی از آنها بعد از سال‌ها می‌توانستند دوباره به لیگ برتر برگردند اما حالا با تعطیلی موقتی لیگ یک، رویای آنها هم برباد رفته و خبری از بازگشت به لیگ برتر نخواهد بود.

کدخبر: ۳۱۳۱۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر