کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۰۵۴۱
تاریخ خبر:

برنامه‌های شاخص تلویزیون در مسیر ‌هیچستان!

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | خندوانه، دورهمی و عصر جدید که گل کردند، مدیران تلویزیون را به این فکر انداخت که چرا تعداد برنامه‌هایی این چنین نباید زیاد باشد؟ این که دقیقا در جلسات هم اندیشی چه گذشت، مهم نیست. همین قدر بدانیم که در دوران حضور مرتضی میرباقری در معاونت سیما، تصمیم بر این شد تا بودجه‌ای جدا برای برنامه‌های شاخص در نظر گرفته شود. حتی معاونت سیما و مرکز طرح و برنامه به ایده‌ای رسیدند به نام طرح شاخص که نمایندگان طرفین در آن حضور داشتند. نتیجه اما به بارننشست. چرا؟

‌مورد اول| بودجه
بیایید ماجرا را از لحظه‌ای مرور کنیم که طرح شاخص راه افتاد. مشکل اول تامین بودجه بود. شبکه‌ها می‌گفتند بودجه‌های مصوب، اجازه ساخت برنامه‌های «بیگ پروداکشن» را نمی‌دهد. حرف شان این بود که یک برنامه معمولی چیزی حدود یک میلیارد هزینه دارد و برای این که خاص شود باید بودجه‌ای ده برابر آن مهیا باشد. مرتضی میرباقری از محل درآمد یکی از مجموعه‌های زیر مجموعه تلویزیون، بودجه را آماده کرد. بر اساس شنیده‌ها این رقم بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

قرار بر این می‌شود که برنامه‌های شاخص از دکور عظیم، ایده متفاوت، سلبریتی‌ها و هر آن چه برنامه‌ها را متفاوت می‌کند، بهره ببرند. نقطه آغاز کار درست مقارن با روزهایی می‌شود که میرباقری از معاونت سیما خداحافظی کرد. گفته می‌شود سال پیش که حمید شاه‌آبادی به جای او آمد، از این طرح استقبال کرد. او تصمیم گرفت ساز و کار ساخت برنامه‌های شاخص زیر نظر خودش قرار بگیرد.

مورد دوم| ایده‌های بد
بر اساس اطلاعاتی که در اختیار هفت صبح قرار گرفته، مسیر طرح شاخص خیلی زود به بیراهه می‌رود. غالب ایده‌هایی که مصوب می‌شوند، از اساس ایراد دارند و حتی روی کاغذ می‌توان پی به ناکامی‌شان برد. با این حال ایده‌ها به مرحله اجرا می‌رسند. حاصل یکی از این ایده‌ها را حالا می‌توان در قالب یک برنامه آشپزی دید.

این برنامه هیچ تفاوتی با نمونه‌های پیشین ندارد و حتی از نظر کیفی عقب‌تر هم می‌ایستد. این اتفاق در حالی رخ داده که ابتدا قرار بوده یک برنامه آشپزی استعدادیابی به سبک عصر جدید ساخته شود. آن چه روی آنتن می‌بینیم اما یک برنامه استودیویی معمولی است که دو گروه با هم رقابت می‌کنند و تمام. کیفیت برنامه آنقدر ضعیف است که حتی اسمی از آن در نظرسنجی‌های مردمی اخیر صدا و سیما به چشم نمی‌خورد.

مورد سوم| اجراهای بد
اشاره شد که یکی از برنامه‌های شاخص که حالا روی آنتن است، نه تنها ایده‌ای بد دارد که در اجرا هم شکست خورده. اوضاع بدتر از این حرف‌هاست چرا که چند برنامه دیگر هم ساخته شده‌اند و همه را مایوس کرده‌اند. گفته می‌شود کیفیت یکی از آن‌ها به قدری پایین است که تصمیم بر عدم پخش آن گرفته شده. برنامه دیگری که از دل این طرح بیرون آمده است هم مدیران را مایوس کرده و با اما و اگر تصمیم به پخش آن دارند.

مورد چهارم| امان از رابطه
می‌پرسید مگر تهیه‌کننده و کارگردان کار بلد در تلویزیون وجود ندارد که نتیجه طرح‌های شاخص حتی مورد تایید خود مدیران هم نیست؟ نمونه‌هایی مثل عصر جدید و خندوانه ثابت می‌کنند که هست. در پیگیری که درباره نتیجه طرح شاخص داشتیم، این مسئله را هم مطرح کردیم.

پاسخی که شنیدیم این است: «امان از رابطه». گفته می‌شود تهیه کنندگانی که برای این طرح انتخاب شدند، شایستگی ندارند و صرفا به خاطر رابطه، مسئولیت ساخت برنامه‌های بیگ پروداکشن به آن‌ها رسیده است. حاصل کار این که میلیاردها بودجه صرف برنامه‌های کاملا معمولی شده (نمی‌گوییم در جیب کسی رفته).

مورد پنجم| اصلاح یک رویه غلط
نفس ایده طرح برنامه‌های شاخص برای تکان خوردن برنامه‌های تلویزیونی جذاب است و لازم. حتما برنامه‌هایی که قرار است در سطح «عصر جدید» ساخته شوند الزاماتی متفاوت از برنامه‌های روتین دارند. کار اما اگر دست کارنابلد باشد با تزریق بودجه‌های چند صد میلیاردی هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد. راستی رئیس جدید صدا و سیما این رویه‌های نادرست را اصلاح خواهد کرد؟ اصلا در تلویزیون چیزی به نام «بازخواست» وجود دارد؟

کدخبر: ۴۲۰۵۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر