کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۰۵۵
تاریخ خبر:

بررسی هزینه سفر به دوحه برای تماشای ‌جام ملت‌های آسیا

بررسی هزینه سفر به دوحه برای تماشای ‌جام ملت‌های آسیا

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|‌ یک ماه تا شروع جام ملت‌های آسیا باقی مانده است و با توجه به اینکه در فصل سرد سال به سر می‌بریم احتمالا تعداد بیشتری برای تشویق ایران و تماشای بازی‌ها وسوسه می‌شوند. تبلیغات تورها نیز از همین حالا شروع شده و شرکت‌های مسافرتی ادعا می‌کنند از دوم تا ششم دی شما را با هزینه 50 میلیون تومان به پایتخت قطر می‌برند. بیشترشان هزینه اقامت در اتاق‌های دبل هتلی سه ستاره را مبنا قرار داده‌اند اما اگر اتاق تک‌نفره برای خودتان بخواهید هزینه تا 60میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

بالاترین قیمت تور سه شب و چهار روز در دوحه، برای هر نفر 64میلیون تومان است. قیمت خوراکی‌ها در اغلب اوقات بیش از دو برابر ایران است. مثلا شما در رستورانی در دوحه که لوکس هم نیست می‌توانید با 420 تا 450هزار تومان یک وعده غذایی میل کنید. مشابه این غذا در یک رستوران معمولی تهران نصف این مبلغ است. هزینه نوشیدن قهوه در این شهر به 400 هزار تومان نزدیک می‌شود که بالاتر از قیمت‌ها در تهران و پایتخت‌های اروپایی است.

هزینه هر بلیت تک سفره مترو در دوحه حدود 28هزار تومان است. اگر بخواهید تاکسی سوار شوید، باید روی 110هزار تومان یا بیشتر حساب کنید. ورودی تاکسی و تا مسیر یک کیلومتر هزینه افراد تا همین میزان است و در غیر این صورت، هر یک کیلومتری که به مسیرتان اضافه شود، باید 110هزار تومان بیشتر پول بدهید. اگر می‌خواهید قیمت‌ها و هزینه‌های سفری سه تا پنج هفته‌ای به قطر را بدانید یا سر از وضعیت اقتصادی در دوحه پایتخت این کشور در بیاورید، ما اینجا برایتان هزینه‌های را محاسبه کرده‌ایم.

‌قیمت تور‌های مخصوص جام‌ملت‌های آسیا
کسانی که بخواهند در دوران برگزاری جام ملت‌های آسیا و به خصوص روزهایی که ایران در دوحه بازی دارد به قطر بروند، متوجه می‌شوند که برخی از برگزارکنند‌گان تور از همین حالا فکر همه جا را کرده‌اند و تورها را برای فروش گذاشته‌اند. قیمت این تورها از 50میلیون تومان شروع می‌شود و مربوط به سفرهای پنج روزه است. مثلا یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها، توری است که شما را به هتل سه ستاره کینزگیت می‌برد. در صورتی که بخواهید با این تور در اتاق دو نفره اقامت داشته باشید، باید 50میلیون تومان هزینه کنید.

اگر دنبال اتاق سینگل یا تک‌نفره باشید،‌ قیمت برای‌ شما هفت میلیون تومان بیشتر است. هزینه اقامت در هتل بست وسترن پلاس دوجه به همراه خدمات دیگر تور، از 53میلیون تومان اعلام شده و اتاق یک تخته 62میلیون تومان قیمت دارد. هزینه تور و اقامت در هتل پنج ستاره گلدن تولیپ، از 55میلیون تومان شروع می‌شود و تا 64میلیون تومان بالا می‌رود.

یک آژانس دیگر که تورهایش را برای دو تا شش بهمن برنامه‌ریزی کرده، هزینه‌ها را در صورتی که بخواهید در هتلی سه ستاره با نام پرمیر این بمانید، از 44میلیون و 300هزار تومان تا 53 میلیون تومان پیش‌بینی کرده. اگر شما بخواهید در هتل چهار ستاره گرند رگال بمانید، باید حداقل 46میلیون تومان و حداکثر 59میلیون و 200هزار تومان هزینه کنید. این تور کسانی که دنبال هتل پن ستاره هستند به رادیسون بلو می‌برد و بابت این سفر چهار روزه برای اتاق دبل، 48 میلیون تومان و اتاق سینگل 60 میلیون و 400 هزار تومان پول می‌گیرد.

هزینه خرید بلیت هواپیما
بلیت هواپیما از مبدا تهران به مقصد دوحه در حال‌حاضر از هشت میلیون و 800هزار تومان قیمت دارد. این سفر با کویت ایرویز انجام می‌شود. ممکن است شما هم وقتی متوجه شوید این پرواز نزدیک به 10ساعت طول می‌کشد، شوکه شوید. در واقع چنین پروازی ابتدا افراد را از تهران به کویت می‌برد و بعد از شش ساعت و 20دقیقه توقف می‌توانید به دوحه پرواز کنید. هزینه سفر با فلای دوبی این روزها 15میلیون و 100هزار تومان است و با همین پرواز هم باید 10ساعت در مسیر باشید.

سریع‌ترین پرواز از سوی قطر ایرویز انجام می‌شود که قیمت بلیت یک‌طرفه آن 19میلیون و 600هزار تومان اعلام شده. با این پرواز شما دو ساعته در قطر خواهید بود. هزینه بلیت‌های دو طرفه بالای 22میلیون تومان است. اگر شما کسی هستید که این روزها می‌خواهید به دوحه بروید، در کمترین حالت باید 22 میلیون و 130 هزار تومان هزینه کرده و پرواز کویت ایرویز را بخرید و در هر دو مسیر، 10 ساعت در راه باشید وگرنه باید پرواز قطر را انتخاب کنید.

قیمت بلیت این پرواز چهار میلیون تومان گران‌تر است و بلیت دو طرفه را باید با پرداخت 25 میلیون و 600 هزار تومان انجام دهید. تفاوت قیمت در بین بلیت‌های گران‌قیمت هواپیما زیاد نیست. در صورتی که بخواهید در تاریخ برگزاری بازی‌های جام ملت‌های آسیا بلیت هواپیمای ارزان بخرید، حداقل باید 12 میلیون و 500 هزار تومان برای کویت ایرویز پول بدهید.

این هزینه بلیت یک‌طرفه است. پرواز قطر ایرویز در تاریخ برگزاری بازی‌ها 19 میلیون و 300 هزار تومان است. نکته جالب در پروازهای دوطرفه این است که اگر بخواهید از همین الان برای دوم تا ششم دی خرید کنید، هزینه‌هایتان کاهش پیدا می‌کند و شما می‌توانید بلیت را به قیمت 20میلیون تومان بخرید. اما چنین پرواز دو طرفه‌ای در آذرماه 22 میلیون تومان فروخته می‌شود. کم‌صبرها می‌توانند برای تاریخ دو تا شش دی‌ماه می‌توانند بلیت دو طرفه با پرواز قطر ایرویز را 27 میلیون و 263 هزار تومان بخرند.

محاسبه هزینه‌های اقامت در هتل
ارزان‌ترین هتل در دوحه این ماه برای اقامت از شما جهت سه شب اقامت پنج میلیون و 600 هزار تومان دریافت می‌کند که چیزی حدود 100 دلار است. این هتل،‌ پرمیر این نام دارد و سه ستاره است. در صورتی که این هتل را انتخاب کنید به اینترنت و باشگاه ورزشی و… دسترسی خواهید داشت. ویلاپلاس هتلی با ظاهر سنتی است که هر به ازای سه شب اقامت شش میلیون و 500 هزار تومان دریافت می‌کند.

این هتل دو ستاره است با این حال قیمتش کمی بالاست و علت این امر نزدیک بودن به مرکز شهر دوحه عنوان شده. اگر کینگستون هتل را انتخاب کنید که آن هم سه ستاره است باید برای اقامت سه شب و چهار روزه خود، هفت میلیون و 600 هزار تومان پول بدهید. هتل چهار ستاره‌ای مانند ازدا، به ازای این مدت، هشت میلیون تومان از شما پول می‌گیرد و البته محل قرارگیری‌اش دور از دسترس عنوان شده است. قیمت هتل‌های چهار ستاره که دسترسی بهتری داشته باشند برای سه شب بین 10تا 14 میلیون تومان اعلام شده است.

هزینه اقامت در هتل پنج ستاره از 10میلیون و 521هزار تومان برای سفر کوتاه سه روزه شما شروع می‌شود و گران‌ترین هزینه مربوط به هتل والدروف است که به ازای سه شب، 72 میلیون تومان از شما دریافت می‌کند. با شروع بازی‌های جام‌ملت‌های آسیا، قیمت اقامت در هتل‌ها تفاوت چشمگیری نخواهند داشت. کماکان شما می‌توانید با پرداخت شش تا هشت میلیون تومان هتل‌های سه ستاره را انتخاب کنید، هزینه اقامت در چهار ستاره‌ها هم بین هفت تا 15 میلیون تومان است و برای هتل پنج ستاره، مبالغ برای اقامت سه شب، از همان 10 میلیون و 500 هزار تومان آغاز می‌شود.

هزینه‌های تقریبی خورد و خوراک
یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در سفر باید در هزینه‌های خود بگنجانید، قیمت وعده‌های غذایی است. اگر از نرخ غذا در رستوران‌های فوق لوکس بگذریم، به‌طور معمول در یک رستوران سطح متوسط برای یک وعده غذایی حدود 30 ریال قطری باید پرداخت شود که حدودا 420 هزار تومان می‌شود. در پایتخت ایران هزینه چنین رستورانی تقریبا نصف این پول می‌شود.

البته این مبلغ فقط برای یک نفر صدق می‌کند. اگر بخواهید یک قرار دو نفره در رستورانی متوسط داشته باشید، هزینه دو نفرتان با هم باید دو میلیون و 800هزار تومان پول بدهید. اگر بخواهید در یک رستوران سطح متوسط در تهران یک شام یا ناهار دو نفره بخورید، هزینه شما یک میلیون و 250 تا یک میلیون و 300 هزار تومان خواهد شد. قیمت یک فنجان کاپوچینو پنج دلار است که حدودا 280 هزار تومان می‌شود. این در حالی است که همین نوشیدنی را می‌شود در کشورهای اروپایی نهایتا با قیمت یک و نیم دلار خرید و در تهران حدودا 70 تا 80 هزار تومان است. هزینه خرید یک بطری کوچک آب در دوحه 18 تا 20 هزار تومان می‌شود.

قیمت یک لیتر شیر که در ایران حدود 30 تا 32 هزار تومان است، در دوحه به 105هزار تومان می‌رسد. برای خرید هر کیلو برنج در ایران اغلب باید 100 تا 120 هزار تومان است اما در قطر می‌شود برنج را کیلویی 103 هزار تومان خرید. یک شانه 12 عددی تخم‌مرغ در دوحه 145هزار تومان قیمت دارد. در تهران همین تعداد تخم‌مرغ حدود 57 هزار تومان تمام می‌شود. قیمت گوجه فرنگی کیلویی 60 هزار تومان است که فرق چندانی با ایران ندارد.

مقایسه هزینه‌های زندگی در دوحه و تهران
دوحه دارای مترو است که برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود می‌توانید از آن استفاده کنید. البته مناطق دورتر از مرکز شهر عموما به ایستگاه مترو دسترسی ندارند. با این حساب هرچند هزینه اقامت در هتل یا اجاره خانه در این محله‌ها به طور چشمگیری پایین‌تر است اما شما اگر بخواهید در این زمینه صرفه‌جویی کنید، چاره‌ای ندارید جز اینکه مدام از تاکسی استفاده کرده و مبالغ زیادی را بابت کرایه بپردازید. از آنجایی که فاصله مناطق مختلف در دوحه تقریبا مانند دوبی زیاد است، این اتفاق می‌تواند باعث شود تا مبالغ زیادی را تنها صرف حمل و نقل خود کنید.

بلیت تک سفره مترو دوحه حدودا 28 هزار تومان قیمت دارد. اگر بخواهید بلیت یک ماهه که محدودیتی در استفاده ندارد بخرید، باید یک میلیون و 800 هزار تومان پول بدهید. کسانی که می‌خواهند تاکسی سوار شوند باید بدانند که تا پایشان را داخل یک تاکسی بگذارند، باید روی دو دلار و 19 سنت یا بهتر بگوییم 110هزار تومان حساب کنند. در صورتی که مقصد شما یک کیلومتر فاصله داشته باشد، نیازی نیست پول بیشتری بپردازید.

در غیر این صورت باید به ازای هر کیلومتر اضافه 110 هزار تومان پول بدهید. اگر راننده در مقصدی بخواهد یک ساعت منتظر شما بماند، باید به ازای این مدت 460هزار تومان پول بدهید. قیمت هر لیتر بنزین در شهر دوحه قطر 29 هزار تومان است. تقریبا یک سوم درآمد هر فرد در قطر، صرف پرداخت اجاره خانه می‌شود. البته این به شرطی است که شما در همین کشور کار کنید و درآمدتان مطابق با هزینه‌هایتان باشد. می‌توان گفت هزینه اجاره خانه در قطر نسبتا بالاست.

اما هزینه‌های آب و برق و گاز در قطر پایین‌تر از سایر کشورهاست. برای اجاره یک خانه تک خوابه در مرکز شهر دوحه شما باید به‌طور متوسط ماهی حدود 90میلیون تومان پول بدهید. البته بد نیست بدانید که در قطر خبری از پول‌پیش نیست و تنها باید هر ماه اجاره خود را به حساب صاحبخانه واریز کنید. آنهایی که خانه مشابهی را در تهران اجاره می‌کنند، برای چنین موقعیتی ماهی 20 میلیون تومان می‌پردازند. اگر کاری با مرکز شهر نداشته باشید، در مناطق دورتر باید حدود 50 تا 55 میلیون تومان اجاره بپردازید.

هزینه اقامت در آپارتمان‌های دو و سه خوابه در دوحه و مرکز شهر آن حدود 160 میلیون تومان به ازای هر ماه اقامت شماست. در مناطق دورتر دوحه که دسترسی به آن حتما نیاز به خودرو شخصی دارد، برای چنین آپارتمان‌هایی باید 105میلیون تومان اجاره بپردازید. قیمت هر متر خانه در دوحه به‌طور متوسط متری 237 میلیون تومان است که مربوط به مناطق مرکزی شهر می‌شود. با این حساب اگر بخواهید یک خانه 100 متری را بخرید باید حدود 23 میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه کنید. اما در نقاط دورتر پایتخت قطر، خانه به‌طور متوسط متری 180 میلیون تومان است و با 18 میلیارد تومان می‌شود یک واحد مسکونی 100 متری را خرید.

کدخبر: ۵۵۱۰۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر