کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۶۵۷۶
تاریخ خبر:

بررسی معادلات صعود پرسپولیس و سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا

بررسی معادلات صعود پرسپولیس و سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا

روزنامه هفت صبح| با پایان هفته چهارم لیگ قهرمانان آسیا، صعود نکردن نساجی مازندران به مرحله حذفی قطعی شد اما سپاهان و پرسپولیس این شانس را دارند که حتی به عنوان صدرنشین راهی مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا شوند. البته صدرنشینی هر دو تیم بستگی به نتایج دیگر تیم‌های گروه دارد و در حال حاضر به نظر می‌رسد آنها باید تلاش خود را روی صعود به عنوان یکی از 3 تیم دوم گروه‌ها متمرکز کنند.

سپاهان
دو پیروزی متوالی مقابل آلمالیق ازبکستان، شرایط سپاهان را در جدول گروهش بهبود بخشید. البته این تیم با حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا مقابل الاتحاد عربستان بازنده اعلام شد و به همین دلیل شانس صدرنشینی شاگردان ژوزه مورایس زیاد نیست. الاتحاد با 9 امتیاز در رده اول گروه ایستاده و سپاهان و نیروی هوایی عراق با 7 امتیاز دوم و سوم هستند.

نکته مثبت برای سپاهان، تفاضل گل بالای این تیم است که به لطف پیروزی 9 بر صفر مقابل آلمالیق به دست آمده ‌ اما نکته منفی برای زردپوشان ایرانی این است که آنها دو بازی ساده خود را پشت سر گذاشتند و دو بازی دشوار در پیش دارند و این در حالی است که الاتحاد و نیروی هوایی، هرکدام یک بار دیگر باید به مصاف تیم ضعیف ازبکستانی بروند.

می‌شود پیش‌بینی کرد که هر دو تیم در برابر آلمالیق پیروز شوند و این یعنی الاتحاد می‌تواند حداقل 12 امتیازی باشد و نیروی هوایی 10 امتیازی. سپاهان در هفته پنجم میزبان نیروی هوایی عراق است و در صورت پیروزی بر این تیم 10 امتیازی می‌شود و البته در مصاف‌های رودررو با این تیم هم دست بالا را خواهد داشت.

در این صورت احتمال دوم شدن سپاهان بالا خواهد رفت چرا‌که تیم عراقی رقیب اصلی سپاهان برای دوم شدن در گروه است. البته پیروزی بر الاتحاد در بازی آخر مرحله گروهی می‌تواند سپاهان را صدرنشین گروه کند و استرس دوم شدن و وارد شدن به احتمالات عجیب و غریب برای صعود را از بین ببرد. در واقع کلید دوم شدن در گروه، پیروزی بر نیروی هوایی در هفته پنجم است.

پرسپولیس
پیش‌بینی می‌شد در این گروه رقابت برای صعود بین 3 تیم باشد اما با 3 باختی که الدحیل قطر در 4 بازی ابتدایی خود به دست آورد، عملا از جمع مدعیان صعود خارج شد و حالا می‌توان تقریبا مطمئن بود که پرسپولیس حداقل به عنوان تیم دوم گروه، رقابت‌ها را در مرحله گروهی به پایان خواهد برد.

پرسپولیسی‌ها این شانس را دارند که با پیروزی بر النصر در هفته پنجم، نیم‌نگاهی هم به صدرنشینی و صعود به عنوان تیم اول داشته باشند و الدحیل را هم در تهران شکست بدهند و 13 امتیازی شوند اما با توجه به اینکه النصر در هفته آخر با استقلال تاجیکستان روبه‌رو خواهد شد و احتمالا حتی در صورت باخت به پرسپولس هم می‌تواند کارش را با 15 امتیاز تمام کند، به نظر می‌رسد پرسپولیس باید تمام توانش را برای دوم شدن به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

گرفتن یک مساوی از النصر در عربستان به معنای قطعی شدن دومی پرسپولیس در این گروه است. با این نتیجه پرسپولیس 8 امتیازی می‌شود و حتی اگر استقلال تاجیکستان دو بازی بعدی خود را ببرد و 8 امتیازی شود، در مصاف‌های رودررو با پرسپولیس بازنده است و به رده دوم نخواهد رسید.

اما حتی در صورت باخت به النصر هم، شانس دوم شدن پرسپولیس زیاد است و ممکن است شاگردان یحیی گل‌محمدی در پایان هفته پنجم، حتی با شکست خوردن در عربستان، دوم شدن خود را در گروه قطعی کنند. اما نکته مهم اینجاست که دوم شدن در گروه کافی نیست و پرسپولیس برای صعود به امتیازات بیشتری نیاز دارد.

ضربه نساجی به سپاهان و پرسپولیس!
با توجه به 6 امتیازی که نساجی مازندران به نوبهار ازبکستان داد، این تیم در حال حاضر 10 امتیازی است، درست مثل الهلال که صدرنشین همین گروه است. در واقع به نظر می‌رسد علاوه بر تیم صدرنشین این گروه، تیم دومش هم به دلیل نتایج خوب و امتیازات بهتر نسبت به تیم‌های دوم گروه‌های دیگر، راهی مرحله حذفی خواهد شد.

به این ترتیب دو سهمیه دیگر تیم‌های دوم در میان 4 گروه دیگر تقسیم خواهد شد. در حال حاضر در جدول تیم‌های دوم، نوبهار با 10 امتیاز اول است و سپاهان و نسف ازبکستان با 7 امتیاز دوم و سوم هستند و پرسپولیس هم با همین امتیاز و تفاضل گل کمتر در رده چهارم قرار دارد. اگر این جدول تا هفته پایانی تغییر نکند، فقط سپاهان از ایران به مرحله حذفی صعود می‌کند اما اگر پرسپولیس بتواند در دو هفته بعدی امتیازات و تفاضل گل خود را بهبود ببخشد، می‌تواند از مرحله گروهی صعود کند.

به نظر می‌رسد در میان تیم‌های دوم گروه‌ها که مدعی صعود هستند، بازی‌های پرسپولیس سخت‌تر است و نسف و سپاهان کار راحت‌تری در پیش دارند. پرسپولیس اگر در تاجیکستان پیروز از زمین خارج می‌شد، امروز شرایط بسیار بهتری داشت و می‌توانست بالاتر از سپاهان، شانس بیشتری برای صعود داشته باشد .

اما حالا باید هم خودش نتایج بهتری بگیرد و هم منتظر بماند تا سپاهان و نسف بلغزند و این تیم جای یکی از آنها را بگیرد و راهی مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شود. سپاهان هم اگر ماجرای بازی با الاتحاد نبود، شاید امرزو اصلا صدرنشین گروهش بود و نیازی به حساب و کتاب نداشت!

کدخبر: ۵۴۶۵۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر