کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۰۸۴
تاریخ خبر:

بررسی بازدهی عرضه‌ اولیه‌های بورس در سال ۹۹

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | بورس در آخرین هفته سال عرضه‌اولیه نخواهد داشت.روز گذشته مدیران شرکت‌های بورس تهران و فرابورس ایران به‌طور جداگانه اعلام کردند برنامه‌ای برای عرضه‌اولیه سهام شرکت‌ها در روزهای باقی‌مانده از سال ۹۹ ندارند.درست برعکس سال‌های قبل که اسفندماه اوج رونق عرضه‌اولیه سهام بود،امسال پرونده آن خیلی زودتر بسته شده.این پرونده نشان می‌دهد کسانی که سهام عرضه ‌اولیه تمام شرکت‌ها را خریدند،حدود هشت میلیون و ۳۱۱هزار تومان سرمایه‌گذاری کردند.

سهام شرکت‌ها در اولین روز معاملاتشان عمدتا روند صعودی دارند و دست کم برای مدتی سود قابل قبولی نصیب سرمایه‌گذارها می‌کنند.در این گزارش بررسی کردیم هر کدام از نمادهای عرضه‌اولیه در روند صعودی ابتدای معاملاتشان چقدر بازدهی و در چه مدت زمانی داشتند.نتیجه نشان می‌دهد کسانی که در پایان روند صعودی سهام عرضه‌اولیه دست به فروش آن زدند،احتمالا الان صاحب سرمایه ۱۵میلیون و ۹۲۳هزار تومانی هستند و حدود ۹۲درصد از شرکت در عرضه‌اولیه سود کرده‌اند.این رقم نسبت به سال‌های قبل افزایش قابل‌توجهی دارد.

*** صبا؛ بازدهی ۱۱۹درصدی در ۲۸روز
چراغ عرضه‌اولیه در سال ۹۹ با ورود شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین در تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه به فرابورس روشن شد.در این عرضه‌اولیه به هر کدام از مشارکت‌کنندگان حدود ۹۷۳هزار تومان سهام صبا تعلق گرفت.روند صعودی این نماد و صف‌های خرید آن تا ۲۸روز و حدود یک ماه ادامه پیدا کرد و در این مدت ۱۱۹درصد سود نصیب سهامداران شد و سرمایه‌شان به دو میلیون و ۱۳۱هزار تومان رسید.

*** شستا؛ بازدهی ۸۹درصدی در ۲۷روز
بزرگ‌ترین عرضه‌اولیه سال ۹۹ مربوط به شستا است. در این عرضه‌اولیه که ۲۷فروردین‌ماه انجام شد،سهامداران بورس هر کدام صاحب سه میلیون و ۱۲۷هزار تومان سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی کشور شدند.شستا در ۲۷روز توانست ۸۹درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران کند و پول آنها را به پنج میلیون و ۹۰۹هزار تومان برساند.

*** غگیلا؛ بازدهی ۹۳درصدی در ۳۱۸روز
در عرضه‌اولیه سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان به هر نفر حدود ۱۷هزار تومان سهام غگیلا تعلق گرفت.روند صعودی غگیلا با وجود گذشت ۳۱۸روز از ۱۰اردیبهشت‌ماه، هنوز متوقف نشده و تا اینجای کار بازدهی ۹۳درصدی نصیب سرمایه‌گذاران شده و ارزش سهام کوچکشان به ۳۴هزار تومان رسیده است.غگیلا رکورددار طولانی‌ترین روند صعودی بین نمادهای عرضه‌اولیه است.

*** پیزد؛ بازدهی ۲۴۳درصدی در ۸۹روز
لاستیک یزد ۳۱ اردیبهشت‌ماه به فرابورس آمد.در جریان عرضه‌اولیه سهام این شرکت هر سهامدار صاحب ۵۶هزار تومان سهام پیزد شد.روند صعودی پیزد تا ۸۹روز یعنی حدود سه ماه ادامه پیدا کرد و در این مدت حدود ۲۴۳درصد بازدهی نصیب هرکدام از سهامداران شد. بعد از شروع روند نزولی، پیزد دیگر هیچگاه به قله قیمت خود نرسید.

*** آریا؛ بازدهی ۲۰۲درصدی از ۸۱روز
پلیمر آریا ساسول از تازه‌واردهایی است که به سرعت خودش را بین بزرگان گروه محصولات شیمیایی جا داد.عرضه‌اولیه آریا هفتم خرداد انجام شد و طی آن به هر نفر ۳۸۴هزار تومان سهام رسید.این نماد تا ۸۱روز روند صعودی داشت و با بازدهی سه برابری ۲۰۲درصد سود نصیب سرمایه‌گذارانش کرد.

*** وپویا؛ بازدهی ۳۲۶درصدی در ۵۴روز
شرکت سرمایه‌گذاری پویا رتبه دوم بیشترین بازدهی عرضه‌اولیه در سال ۹۹ را در اختیار دارد. چهارم تیرماه هرکدام از مشارکت‌کننده در این عرضه‌اولیه صاحب ۹۴هزار تومان سهام وپویا شدند که این رقم بعد از ۵۴روز تقریبا ۳۲۶درصد رشد کرد و به ۴۰۰هزار تومان رسید.

*** سیتا؛ بازدهی ۱۰۶درصدی در ۴۸روز
عرضه‌اولیه سهام شرکت سیمان تامین اجتماعی سرمایه مشارکت‌کنندگان را تقریبا دو برابر کرد. به هر کدام از مشارکت‌کنندگان در عرضه‌اولیه سیتا حدود ۴۷۲هزار تومان سهام تعلق گرفت. سیتا برای ۳۸روز صعودی ماند و بازدهی ۱۰۶درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد و سرمایه خریداران سیتا به ۹۷۳هزار تومان رسید.

*** ولپارس؛ بازدهی ۱۵۵درصدی در ۱۴۵روز
هر کدام از مشارکت‌کنندگان در عرضه‌اولیه ولپارس موفق به خرید حدود ۲۴هزار تومان سهام این شرکت شدند.این عرضه‌اولیه کوچک حدود ۱۴۵روز روند صعودی و صف فروش داشت و توانست بازدهی ۱۵۵درصدی را در کارنامه خود ثبت کند و ۲۴هزار تومان را به ۶۱هزار تومان برساند.

*** رافزا؛بازدهی ۲۵۸درصدی در ۲۴۲روز
روند صعودی رافزا از روز عرضه‌اولیه یعنی ۲۴تیرماه تا حالا متوقف نشده.در این مدت رافزا حدود ۲۵۸درصد بازدهی داشته که بخش عمده آن در هفته گذشته و زمانی است که قیمتش طی یک روز دو برابر شد.مشارکت‌کنندگان عرضه‌اولیه رافزا موفق به خرید ۱۵هزار تومان سهام شدند که حالا حدود ۵۴هزار تومان می‌ارزد.

*** آبادا؛ بازدهی ۱۱۴درصدی در ۳۱روز
مرداد پرحاشیه بورس با عرضه‌اولیه آبادا آغاز شد.در روز عرضه، به هر کدام از مشارکت‌کنندگان حداکثر ۷۴هزار تومان سهام نیروگاه برق آبادان تعلق گرفت و بعد از یک ماه سود ۱۱۴درصدی نصیب سهامداران شد.بعد از این مدت آنها می‌توانستند سهام خود را به ارزش ۱۵۹هزار تومان بفروشند.کسانی که هنوز آبادا را نگه داشته‌اند، سودشان به کلی از بین رفته است.

*** غزر؛ بازدهی ۱۰۵درصدی در ۲۴روز
یکی از پرحاشیه‌ترین نمادهای عرضه‌اولیه سال ۹۹، غزر است که فرآیند عرضه‌اولیه آن دو مرتبه لغو شد.در سومین مرتبه به هر کدام از مشارکت‌کنندگان حدود ۱۲۷هزار تومان سهام تعلق گرفت و بعد کمتر از یک ماه ارزش سهام با بازدهی ۱۰۵درصدی بیش از دو برابر شد و به ۲۶۱هزار تومان رسید.

*** بگیلان؛ بازدهی ۶۰درصدی در ۴۰روز
سهامداران بورس مرداد امسال در جریان عرضه‌اولیه بگیلان صاحب ۱۲۰هزار تومان سهام شرکت توسعه مسیر برق گیلان شدند.بگیلان برای دو ماه روند صعودی داشت و با بازدهی ۶۰درصدی سرمایه سهامداران را به ۱۹۲هزار تومان رساند.در حال حاضر قیمت سهام بگیلان ۱۵درصد کمتر از زمان عرضه‌اولیه است.

*** شاروم؛ بازدهی ۲۶۱درصدی در ۸۳روز
شرکت‌های تازه وارد بورس در سال ۹۹ رفته رفته کوچک‌تر می‌شدند.شاروم، عرضه‌اولیه ۱۰هزار تومانی بورس یکی دیگر از این شرکت‌های کوچک است که بعد از ۸۳روز بازدهی ۲۶۱درصدی برای سهامداران داشت و سرمایه کوچک آنها را به ۳۶هزار تومان رساند.

*** امین؛ بازدهی ۶۱درصدی در ۳۳روز
مشارکت‌کنندگان در عرضه‌اولیه سهام شرکت تامین سرمایه امین در نیمه مردادماه صاحب ۱۶۷هزار تومان سهام امین شدند.ارزش سهام آنها در ۳۳روزی که نماد امین روند صعودی داشت، به حدود ۲۶۹هزار تومان رسید،اما بعد از شروع روند نزولی،امین دیگر موفق نشد به اوج خود برگردد و حالا در نزدیکی قیمت عرضه‌اولیه قرار دارد.

*** زملارد؛ بازدهی ۱۳۱درصدی در ۴۷روز
زملارد از دیگر عرضه‌اولیه‌های کوچک سال ۹۹ است. مشارکت‌کنندگان در این عرضه‌اولیه صاحب ۱۶هزار و ۸۰۰تومان سهام زملارد شدند که بعد از ۴۷روز با بازدهی ۱۳۱درصدی به حدود ۳۸هزار تومان رسید.در حال حاضر ارزش این سهام ۲۸هزار تومان است.

*** ثبهساز؛ بازدهی ۸۱درصدی در ۲۶روز
عرضه‌اولیه ثبهساز چندان برای بازار سرمایه خوش‌قدم نبود.طوری که درست با ورود ثبهساز در روز ۲۲مردادماه سقوط بازار آغاز شد.در ابتدا هرکس موفق به خرید ۱۴۷هزار تومان سهام شرکت بهساز کاشانه تهران شد که در ادامه بعد از ۲۶روز روند صعودی در بازار قرمزرنگ، ارزش سهام عرضه‌اولیه به ۲۶۶هزار تومان رسید.

*** گدنا؛ بازدهی ۶۹۲درصدی در ۱۳۱روز
کوچک‌ترین عرضه‌اولیه سال، رکورددار بیشترین بازدهی در شش ماه است. عرضه‌اولیه گدنا تنها پنج هزار تومان ارزش داشت اما روند صعودی آن برای ۱۳۱روز ادامه پیدا کرد و بازدهی عجیب ۶۹۲درصدی در کارنامه گدنا به ثبت رسید. اتفاقی که باعث شد ارزش سهام پنج هزار تومانی به حدود ۴۳هزار تومان برسد.

*** بپیوند؛ بازدهی ۶۷درصدی در ۲۲روز
بپیوند رکوددار بیشترین تعداد مشارکت‌کننده در عرضه‌اولیه بورس است.حدود پنج میلیون و ۳۰۰هزار نفر در ۱۱ شهریورماه موفق به خرید ۱۴۴هزار تومان سهام بپیوند شدند.سهام این شرکت برای ۲۲روز روند صعودی داشت و با بازدهی ۶۷درصدی ارزش این عرضه‌اولیه به ۲۴۰هزار تومان رسید.

*** ثامید؛ بازدهی ۵۰درصدی در ۲۲روز
در جریان عرضه‌اولیه ثامید، به هر سهامدار حدود ۱۵۱هزار تومان سهام شرکت توسعه و عمران امید تعلق گرفت.روند صعودی روزهای اول تا سه هفته ادامه پیدا کرد و ارزش این عرضه‌اولیه ۵۰درصد رشد کرد و به ۲۲۶هزار تومان رسید.

*** وسپهر؛ بازدهی ۵۳درصدی در ۲۱روز
سهامداران بورس بعد از ماه‌ها خرید عرضه‌اولیه کوچک،در شهریورماه با ورود یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها به بورس روبه‌رو شدند. عرضه‌اولیه وسپهر حدود یک میلیون و ۱۱۱هزار تومان ارزش داشت و روند صعودی آن باعث شد بعد از سه هفته ارزش این عرضه‌اولیه به یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان برسد و سود ۶۰۰هزار تومانی نصیب سرمایه‌گذاران شود.

*** چخزر؛ بازدهی ۱۶۸درصدی در ۶۴روز
بعد از سه ماه توقف، عرضه اولیه‌ها در آذرماه از سر گرفته شد.در جریان عرضه‌اولیه شرکت چوب خزر کاسپین،به هر سهامدار ۱۷هزار تومان سهام چخزر تعلق گرفت.چخزر برای بیش از دو ماه روند صعودی داشت و بازدهی ۱۶۸درصدی نصیب سرمایه‌گذاران کرد و ارزش عرضه‌اولیه را به ۴۷هزار تومان رساند.

*** وکبهمن؛ بازدهی ۵۰درصدی در ۲۲روز
عرضه‌اولیه وکبهمن ۱۸آذرماه انجام شد و طی آن به هر نفر ۸۱هزار تومان سهام شرکت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن تعلق گرفت. با روند صعودی قیمت سهام این شرکت در ۲۲روز، بازدهی ۵۰درصدی نصیب سرمایه‌گذاران شد و ارزش سهامشان به ۱۲۱هزار تومان رسید.

*** بوعلی؛ بازدهی ۶۱درصدی در ۴۵روز
یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی در آذرماه امسال پا به بورس گذاشت.در جریان عرضه‌اولیه سهام پتروشیمی بوعلی به هر نفر حدود ۳۲۳هزار تومان سهام بوعلی تعلق گرفت که در جریان روند صعودی ابتدای کار، ارزش این سهام ۶۱درصد رشد کرد و تا ۵۲۰هزار تومان افزایش داشت.

*** سپیدار؛ بازدهی ۸۴درصدی در ۴۵روز
نسبت به عرضه‌اولیه‌های نیمه دوم سال که بعد از مدت کوتاهی روند صعودیشان متوقف شد، سپیدار برای مدت طولانی به افزایش قیمت خود ادامه داد و حدود ۴۵روز در این مسیر قرار داشت. هر نفر در عرضه‌اولیه سپیدار موفق به خرید ۲۸هزار تومان سهام شد که بعد از بازدهی ۸۴درصدی این رقم به ۵۱هزار تومان رسید.

*** کزغال؛ بازدهی ۵۲درصدی در ۱۴روز
روند صعودی عرضه‌اولیه کزغال دو هفته بیشتر دوام نیاورد اما در همین دو هفته بازدهی ۵۲درصدی نصیب سهامداران شرکت زغال‌سنگ پروده طبس شد. ارزش این عرضه‌اولیه حدود ۱۲۳هزار تومان بود که در پایان روند صعودی خود به ۱۸۶هزار تومان رسید. البته کسانی که کزغال را نگه داشتند ضرر نکردند و حالا صاحب ۲۱۲هزار تومان سهام هستند.

*** اپال؛ بازدهی ۲۹درصدی در هفت روز
پرحاشیه‌ترین عرضه‌اولیه سال ۹۹ تبدیل به آخرین عرضه‌اولیه شد. ششم اسفندماه و در روزهای قرمزرنگ بورس، سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس به بورس آمد و هر نفر صاحب ۵۰۰هزار تومان سهام این شرکت شد. روند صعودی اپال تنها یک هفته دوام آورد و شاهد تشکیل صف فروش در روز هشتم بودیم.در این مدت بازدهی ۲۹درصدی نصیب سرمایه‌گذاران شد و ارزش سهام آنها به ۶۴۵هزار تومان رسید. البته اپال بعد‌ها دوباره به روند صعودی برگشت.

کدخبر: ۳۷۹۰۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر